Hej.

Jag hittade denna skylten fastskruvadmot ett L-järn vid tomtgränsen.

Någon som har någon ide om vad det kan vara? Och vad kan siffrorna betyda?

Jag tror att detta har något med VA-ledningarna som går in men är osäker?

Jag tänkte hör av mig till komunen på måndag, men vore intressant att se om någon här har någon aning.

MVH
Alex

• Närbild på en möglig metallstolpe med en skadad rustik ljushållare mot en suddig naturbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en grå, mossa- och lavtäckt metallbeslag med skruvhål, monterad utomhus med suddig bakgrund.
    Skapa konto
BirgitS
Talet som står där 2,15 (?) betyder att det 2,15 m rakt ut från skylten finns ett lock i marken och under det finns det t.ex. avstängning av inkommande vatten. Normalt brukar det stå någon/några bokstäver som anger vad det är för något. Det är för att det ska gå att hitta även om det är snö på marken eller växer högt gräs runt om.

Hej.
Ja. som du säger brukar de väl vara märkta med tex SV eller AV eller motsvarande. Därför jag blev fundersam.

Även att det ser ut om det är lite orange i kanterna, mm det inte är rost (vilket jag inte tycker det ser ut som). Televerketsgamla logga var svart och orange om jag inte misstar mig. Kanske är långsökt, men sökandet går vidare!

BirgitS
Finns det något lock drygt 2 m bort?
Står det något på det i så fall?

Hej.
Det finns två stycken lock. Båda är markerade på bilen. Även pinnen. Uppskattningsvis är ett va 2m till locken. De har båda ett ”V” på sig.
Kanske är ett locken som det syftas till.
Men tycker det borde vara tydligare vad som avses med markeringen på pinnen.

• Två lock på marken med gula markeringar runtom och en gul märkning på vägen.
    Skapa konto
BirgitS
V står för vattenledning: https://www.dimensionera.se/beteckningar/brunnslock.php

Det är meningen att locket ska vara vinkelrätt ut från plattan, dvs. plattan ska ha en viss vinkel som visar i vilken riktning som locket är, men det händer ju att folk ändrar på dem. För den dag med snö på marken som du/någon behöver komma åt och stänga av vattnet vid gatan pga. läckage är det ju bra om din skylt är korrekt vinklad.Normalt brukar skyltarna också sitta högre upp så att det inte är någon risk att någon skottar snö över dem.

Din skylt ser väldigt nött eller skadad ut så är kan ju ha funnits någon mer märkning från början. Jag har även funderat över den understa delen där det är en pil som pekar åt vänster och om det där står något mer avstånd.

Ja något lurigt är det. Jag har ställt frågan till kommunen och inväntar svar.

MVH
Alex

Hej.

Jag har äntligen fått svar!

Det är en anvisning till en stompunkt. Numera är systemet digitalt med koordinater så vi kan ta bort skylten.

MVH

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.