4 362 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Ledningsanvisning utan genomgång
Genomgång är väl inget dom bjuder på alltid, sånt brukar enligt mej bara vara slump/tur.
Men dom ska ju redovisa vad som är utsatt. Karta och verklighet kan skilja en del så det som är markerat på marken lär ju vara ledningen som dom faktiskt har mätt fram. Om dom sätter ut en icke inmätt ledning utan att förklara att så är fallet så är dom direkt lata och elaka. Enligt mig.
Men dom ska ju redovisa vad som är utsatt. Karta och verklighet kan skilja en del så det som är markerat på marken lär ju vara ledningen som dom faktiskt har mätt fram. Om dom sätter ut en icke inmätt ledning utan att förklara att så är fallet så är dom direkt lata och elaka. Enligt mig.
Jag tror jag ringer till kabelbolaget och frågar, det känns väldigt osäkert. Vill ju gärna veta vad som är riktigt, om det skulle bli något aktuellt senare i framtiden.Bösahus skrev:
Genomgång är väl inget dom bjuder på alltid, sånt brukar enligt mej bara vara slump/tur.
Men dom ska ju redovisa vad som är utsatt. Karta och verklighet kan skilja en del så det som är markerat på marken lär ju vara ledningen som dom faktiskt har mätt fram. Om dom sätter ut en icke inmätt ledning utan att förklara att så är fallet så är dom direkt lata och elaka. Enligt mig.
Om det är skåpet du menar med där elmätaren sitter (som visar kWh) så sitter det i källaren. Kan inte se något skåp på utsidan av huset. Det är bara det som sitter precis på tomtgränsen vid gatan, ett typiskt elskåp, och så ett skåp där det står Televerket på bredvid (T).Demmpa skrev:
Var sitter mätarskåpet på/i fasaden?
Är det vid svarta strecket eller vid röda?
Hur är ledningen inritad på kartan?
Gå in på [länk] och kolla rätt nätägares teckenförklaring
Bla Skanova har olika linjer för ”Säkert läge” och ”Osäkert läge”,
[länk] till Skanovas lägeskartor.pdf&archiveId=57710f32195b840c246f82e1
Jag skulle säga att det som är utmärkt på marken gäller. Dessa ledningar är framsökta med instrument och ”exakt” läge markerat med färg.
Kartan är ett komplement och är troligen läget från projekteringen innan det byggdes. Inte ovanligt att det diffar med verkligheten.
Hade det varit inmätt delar vissa elnätsbolag bara ut en karta så får du mäta själv.
Ledningskollen skickar till alla aktörer med intresse. Så det kan vara så att elnätsbolaget gör en utsättning. Scanova en, lokala fiberbolaget en, va bolaget en etc.
Utgå från att det som är utritat på marken stämmer. Använd kartan/kartorna som komplement.
Elnätsbolagen gör hundratals utsättningar ofta utförda av entreprenörer och personliga möten förekommer nog inte så ofta vid dessa småprojekt.
Martin
Kartan är ett komplement och är troligen läget från projekteringen innan det byggdes. Inte ovanligt att det diffar med verkligheten.
Hade det varit inmätt delar vissa elnätsbolag bara ut en karta så får du mäta själv.
Ledningskollen skickar till alla aktörer med intresse. Så det kan vara så att elnätsbolaget gör en utsättning. Scanova en, lokala fiberbolaget en, va bolaget en etc.
Utgå från att det som är utritat på marken stämmer. Använd kartan/kartorna som komplement.
Elnätsbolagen gör hundratals utsättningar ofta utförda av entreprenörer och personliga möten förekommer nog inte så ofta vid dessa småprojekt.
Martin
Upprepar vad jag noterade tidigare, så gör man som företag vid begäran till Ledningskollen t.ex. fiberleveranser. Sedan har entreprenörer/grävare/etc egen utrustning som ibland används om det uppges finnas ledningar men osäkerhet var de finns t.ex. uppgifter från fastighetsägares egna ledningar.A AndersS skrev:
Så krångla inte till det med egna rutiner och lösningar.
Nu har jag synat källaren. Hittade en servisledning som ser ut att gå in cirka 30-40 cm under marknivå i källaren (tjock svart kabel med plåtskydd på utsidan), vilket stämmer bra med var den är utritad på marken. Såg även en kabel som gick in under entrén, lite smalare kabel som jag antar är telekabeln, för den dök upp bakom ett kopplingslock en meter drygt ovanför elservisens ingång. Dock osäkert var den tar vägen över tomten därefter dock, eftersom teleskåpet är placerat i tomtens ena hörn.Demmpa skrev:
Om jag förstår det rätt ska du handschakta för soptunneförråd? Om detta betyder att du ska gräva bort matjorden, dvs ca25 cm, tycker jag att du ska sluta oroa dig och bara gräva.
Elkablar som är förlagda i modern tid ligger inte så grunt och har vanligtvis både skyddsgrus och gult band över som markerar att du är nära. Även äldre kablar brukar vara utmärkta men då kan det istället ligga en rad tegelsten eller en bräda på kabeln.
Ta det lite försiktigt så ska det inte vara någon fara.
Elkablar som är förlagda i modern tid ligger inte så grunt och har vanligtvis både skyddsgrus och gult band över som markerar att du är nära. Även äldre kablar brukar vara utmärkta men då kan det istället ligga en rad tegelsten eller en bräda på kabeln.
Ta det lite försiktigt så ska det inte vara någon fara.
Klicka här för att svara