Hallojsan.
Jag skickade ut en förfrågan till ledningskollen och det lokala energibolaget ville ut och plita ut ledningar i anslutningg till tänkt yta. De skulle visst kontakta mig men vilket inte skedde, så idag när jag kom hem från jobbet hade de varit och ritat ut ledningar på berörd del av tomten. De hade visst varit där precis efter att jag åkte iväg igår eftermiddag och lagt en karta i brevlådan.
Ställer mig lite frågande till vad som verkligen stämmer. De har streckat en ledning som går in mot huset från gatan (ska gräva bort en mindre del framför gatan) 3-4 meter från berört område, men på kartan ser ledningen ut att gå rakt under där grävningen ska ske.
Vet inte vad de använder för apparater för att kolla ledningarnas läge, metaldetektorer? Eller ögonmått?
Ska man utgå från att ledninganvisning på tomten verkligen stämmer? Står angivet EKKJ 10/10 på berörd ledning, verkar vara en elkabel som går in till huset "enligt Google".
Nu ska jag inte så djupt under marken, max en dm under gatunivå, och allt sker inanför tomtgränsen.
Jag skickade ut en förfrågan till ledningskollen och det lokala energibolaget ville ut och plita ut ledningar i anslutningg till tänkt yta. De skulle visst kontakta mig men vilket inte skedde, så idag när jag kom hem från jobbet hade de varit och ritat ut ledningar på berörd del av tomten. De hade visst varit där precis efter att jag åkte iväg igår eftermiddag och lagt en karta i brevlådan.
Ställer mig lite frågande till vad som verkligen stämmer. De har streckat en ledning som går in mot huset från gatan (ska gräva bort en mindre del framför gatan) 3-4 meter från berört område, men på kartan ser ledningen ut att gå rakt under där grävningen ska ske.
Vet inte vad de använder för apparater för att kolla ledningarnas läge, metaldetektorer? Eller ögonmått?
Ska man utgå från att ledninganvisning på tomten verkligen stämmer? Står angivet EKKJ 10/10 på berörd ledning, verkar vara en elkabel som går in till huset "enligt Google".
Nu ska jag inte så djupt under marken, max en dm under gatunivå, och allt sker inanför tomtgränsen.
1 meter på båda sidor av utmärkningen är en % för ev felmätning, fick du reda på hur djupt den ligger, uti gatan brukligt med min 1 meter, den kan även å i samma grav som avlopp och vatten. då ligger det på frostfritt. På egen fastighet normalt med min
60 cm djupt för EL
60 cm djupt för EL
Fick ingen genomgång, bara en karta som låg i brevlådan.J jonaserik skrev:
Vatten och avloppsledningarna går på andra delen av tomten, så de är ingen risk, men det är ju elkabeln jag blir tveksam över. Ska man lita på det som märkts ut på tomten, ligger den ledningen cirka 2-4 meter från den elkabel jag kan se på kartan.
Enligt kundstjänst skulle de kontakta mig innan. Kan ju inte räknas som att ringa på dörren (om de nu gjort det) för att anses som kontaktad. Kan inte sitta 24 timmar om dygnet och invänta någon utanför. De kunde inte svara på när berörd person skulle dyka upp och kolla av ledningarna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Alla sladdar är inte inmätta, samt att i många fall så ritar husägaren hur sladden går på egen tomt, vid uttsättning så för man fram ”exakt” vart den ligger..
Vi grävde på tomten för VA i veckan, jag gjorde ej detta, gräver man försiktigt så, och grävde precis över fiber/elservis, såklart alltid där man ska gräva..
Vi grävde på tomten för VA i veckan, jag gjorde ej detta, gräver man försiktigt så, och grävde precis över fiber/elservis, såklart alltid där man ska gräva..
Hur får utsättaren fram kabelns läge egentligen? Det undrar jag. Om han hade gått efter kartan lär han haft ett sabla dåligt lokalsinne kan jag tycka.H Husqvarna220Ac skrev:Alla sladdar är inte inmätta, samt att i många fall så ritar husägaren hur sladden går på egen tomt, vid uttsättning så för man fram ”exakt” vart den ligger..
Vi grävde på tomten för VA i veckan, jag gjorde ej detta, gräver man försiktigt så, och grävde precis över fiber/elservis, såklart alltid där man ska gräva..
Så förre tomtägaren kan ha antagit att kabeln gick på ett ställe och inrapporterade detta som i sig lades in i kommunens GIS?
Jag gjorde en jätteful, ej skalenlig skiss på hur tankegången är. Hus och källarplan samt framsidan av tomt som är något backig ner mot gatan. Växer gräs utanför tomtgränsen som markerats ungefär. Det streckade området är väl det som ska bort.
Vet inte om risken finns att man lägger en kabel så pass grunt?
Då vette katten vad han har märkt ut och som inte ev finns inritat.T tpsoft skrev:
Enligt kartan går en kabel från elskåp (sånt där grått kabelskåp med gul/svart-randigt rör) precis utanför tomtgränsen (måste vara under asfalt i så fall) och till vänster sida av huset (SVART linje), men man har markerat en kabel som inte finns i kartan (RÖD streckad linje).
Nu har jag inte mätt själv exakt hur mycket det diffar men känns inte helt reko att bara börja gräva.
Ska gräva ut en yta på 140 cm för att ställa sopkärl strax bredvid det skåp som är märkt T. Jag vet inte hur djupt elkabeln som tros finnas där går. Nu ska jag ju inte gräva en halvmeter direkt men känns ändå lite olustigt om man träffar rätt i en elkabel.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Brukar ligga på 60cm ca, sen kan det vara fyllt mm efter detta, gräv bara försiktigt så ingen fara..
Var sitter mätarskåpet på/i fasaden?N nickspi skrev:Då vette katten vad han har märkt ut och som inte ev finns inritat.
Enligt kartan går en kabel från elskåp (sånt där grått kabelskåp med gul/svart-randigt rör) precis utanför tomtgränsen (måste vara under asfalt i så fall) och till vänster sida av huset (SVART linje), men man har markerat en kabel som inte finns i kartan (RÖD streckad linje).
Är det vid svarta strecket eller vid röda?
Hur är ledningen inritad på kartan?
Gå in på https://geokollen.se/riktlinjer/ och kolla rätt nätägares teckenförklaring
Bla Skanova har olika linjer för ”Säkert läge” och ”Osäkert läge”,
https://geokollen.se/riktlinjer/dow...kartor.pdf&archiveId=57710f32195b840c246f82e1
Det är väldigt sällan el/tele är inmätt utan på ritningarna är det bara schematisk uppritat på kartan. När de ska sätta ut kablarna har de antingen en signalgenerator och en sökare för att få fram ledningarna position eller så är det möjligt att med hjälp av en sökare hitta magnetfältet från elkablarna.N nickspi skrev:Hur får utsättaren fram kabelns läge egentligen? Det undrar jag. Om han hade gått efter kartan lär han haft ett sabla dåligt lokalsinne kan jag tycka.
Så förre tomtägaren kan ha antagit att kabeln gick på ett ställe och inrapporterade detta som i sig lades in i kommunens GIS?
Jag gjorde en jätteful, ej skalenlig skiss på hur tankegången är. Hus och källarplan samt framsidan av tomt som är något backig ner mot gatan. Växer gräs utanför tomtgränsen som markerats ungefär. Det streckade området är väl det som ska bort.
Vet inte om risken finns att man lägger en kabel så pass grunt?
Vid kabelutsättning kan tex följande kabelsökare användas (med eller utan signalgeneratorn),
https://www.verktygsproffsen.se/mat...enerator---?channable=e44087.U0syMjIyMw&VAT=1
https://www.verktygsproffsen.se/mat...enerator---?channable=e44087.U0syMjIyMw&VAT=1
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Använder den till att hitta avbrott på slingan till klipparen, vi har grävt på tomten...
Har de varit på plats och markerat fysiskt skulle jag lita på det. Sen som sagt osannolikt att det ligger så till att TS lilla schakt skulle skada även om det är vid ledningen. Och slutligen bör det inte vara någon tvekan om vem som får rätta till det om mot förmodan olyckan är framme dubbelt så att säga.


