Hej,
Nybliven radhusägare. Vid husbesktningen framkom att vi behöver leda bort vattnet från luftvärmepumpens utedel så att det inte blir stående mot husgrunden. Detta trodde jag skulle bli ganska enkelt tills jag insåg att det inte finns något naturligt ställe att leda vattnet (dagvattenbrunnen är på andra sidan vägen och vår framsida är väldigt liten). Dessutom behöver man väl installera ett tråg med värme vilket jag tänker känns onödigt, drar ström, riskerar att frysa upp till värmepumpen om det pajar osv. En servicekille som servade pumpen åt oss tyckte bästa vore att bara ta bort plattorna under pumpen och lägga grus. Detta är också vad grannarna verkar ha gjort. Det är ingen källare på huset utan bara betongplatta.
Så jag har tagit bort plattorn nu. Men det finns inga stora risker med att göra på det här sättet? Borde jag gräva bort någon decimeter jord innan jag lägger gruset?

• Luftvärmepumpens utedel på fasad med borttagna plattor och blottad jord, förberedelse för dräneringslösning vid radhus i behov av vattenavledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Släng en hink vatten på jorden och se vad som händer.

Du kan ställa typ takpannor snett mot fasaden så vatten/is bygger på lite framåt istället för på fasaden

Mats-S
Tycker pumpen sitter väldigt nära marken, stor risk för ispelare på vintern då. Så kolla regelbundet att du inte får en "ismaskin" istället för en värmepump ...

Jag har en hink under våran som jag tömmer regelbundet, fungerar utan problem. Lite mjukare hink så den hanterar isen som bildas på vintern ganska bra utan att gå sönder.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Är det i södra sverige behöver du inte göra mer än att snygga till med grus, det blir ingen stor ishög innan det töar. tegelpannor som stänkskydd om man har några. tråg och värmekabel är för norra delen av sverige

P Plutus skrev:
Är det i södra sverige behöver du inte göra mer än att snygga till med grus, det blir ingen stor ishög innan det töar. tegelpannor som stänkskydd om man har några. tråg och värmekabel är för norra delen av sverige
Kan inte direkt kalla Stockholmsområdet för norra Sverige och här kan det behövas typ tegelpannor lutandes mot fasaden, hög luftfuktighet och ett par minus gör att det kan bli mycket vatten/is här.
Inte en susning om vart trådskaparen bor och om det behövs någon form av skydd eller om utedelen bör placeras högre.

C Comfort Thomas skrev:
Inte en susning om vart trådskaparen bor
Står Söderköping i profilen men det behöver ju inte vara sant nu.

D Dilato skrev:
Står Söderköping i profilen men det behöver ju inte vara sant nu.
Hade jag varit uppmärksam så hade jag fattat det 👍

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Sätt en pulka, stor balja av mjuk sort som inte spricker när vatten fryser eller liknande under och när det börja vara för mycket is, dra bort den och vänd på den så att isen rasar ur - ställ tillbaka.

Men i övrigt håller jag med att LLVP utedel är satt lite väl lågt - 2-3 dm högre hade inte skadat - dom två jag har sitter 60 cm mellan markytan och underkant av LLVP och det var inte särskilt mycket marginal kvar när det var som värst/högst i vintras och nästan att jag började fundera på att hämta spettet - 70 - 80 cm upp hade inte varit helt fel såhär i efterhand - bor lite söder om Södertälje och inland - bor man inpå kusten kan det bli betydligt mer vatten/is.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Kruxet med pulka/hink under är om utedelen inte är synlig när man går till/från huset så finns risken att man glömmer bort att tömma
Den och isen är då ganska nära botten på utedelen inom ett par/några dagar och baljan är fastfrusen.

En hink är för liten om man inte är pensionär med sysselsättningsproblen.

Både hink och pulka riskerar att ”översvämmas” och frysa fast resten av säsongen.
Dessutom ser det förj*vligt ut, inget kul att mötas av när man kommer hem.

Om dräneringen runt huset fungerar som det ska är diskret snedställd plåt, betongplattor eller takpannor som gäller.

Annars kan ett värmetråg vara den bästa lösningen.
De bästa modellerna med dubbla termostater drar inte så mycket el.

• Gilla
klosp11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.