Byggahus.se

Leda bort dagvattnet eller installera avfuktare i krypgrunden ?

1. S
    Medlem · Nivå 6
    Behöver lite tips och råd kring hur jag kostnadseffektivast kan få ned luftfuktigheten i krypgrunden och minska fukttillförseln.

Idag leds dagvattnet ut via fyra utkastare bara någon decimeter utanför krypgrunden och är alltså inte kopplad till vare sig stenkista eller annat system. Om jag leder bort dagvattnet via markrännor till gräsmattan någon meter bort ytterligare eller låter uppföra en stenkista på tomten, kommer det i praktiken att påverka luftfuktigheten i krypgrunden nämnvärt ?

För samma pengar kan jag få en avfuktare installerad och ventilationen tätad men det åtgärdar ju bara symptomen och inte orsaken.

Vad bör man satsa pengarna på ?

2. kengren51
    Medlem Nivå 3
    Hjälpt till att få ner fuktigheten i krypgrund genom att lägga ut plast som förhindrade att markfukten gick upp. Det var en ventilationsfirma som gav oss förslaget. Billigt och effektivt - tyvärr kanske inte den bästa arbetsmiljön men bra blev det

3. S
    Medlem · Nivå 6
    Jag har idag både byggplast och ovanpå det krypgrundsisoleringsmatta samt trygghetsvakten. Trots detta ligger jag ständigt för högt så jag funderar på nästa steg. Jag vet ju inte vad som påverkar den faktiska luftfuktigheten mest i krypgrunden, uteluftens luftfuktighet eller fukten i marken. Om det är det senare borde det ju vara positivt att föra bort vattnet längre från grunden. Vet dock inte om effekten blir mätbar med mina hygrometrar dock.

4. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    Hur stor yta och volym handlar det om?
    Jag hade börjat med en vanlig woodsavfuktare som jag skulle styrt med
    ett sonoff TH relä.

5. H
    Bannad · Nivå 10
    Finns bara ett sätt att få bort stuprörsvatten ( blir många kubik ) lägga ner 110rör på ca 0,5 m djupt utmed grundmuren
    ( då fryser dom inte ) och ansluta till stupen , samt se till att alla rör går förbi huset ca 4 m .. Allt vatten ska bort från husgrunder

6. J
    Medlem · Nivå 24
    Fukten i krypgrunden beror på att där är för kallt. Då försämras luftens förmåga att binda vattenånga och den relativa luftfuktigheten stiger. Detta är ett problem om det finns organiskt (träbaserat) material i krypgrunden. Om det är en gammal krypgrund så har antagligen du eller tidigare ägare tilläggsisolerat bottenbjälklaget och/eller slutat elda i en murstock som har sin grund i krypgrunden. Fler ventiler till krypgrunden brukar öka problemen. Det finns flera lösningar: 1) Köra med en fuktstyrd avfuktare. Då är det bra att du har plast i botten. Problemen brukar vara koncentrerade till vissa årstider. 2) Minska isoleringsmängden i bjälklaget. 3) Börja elda i murstocken. 4) Bygga om krypgrunden till en inneluftsventilerad varm krypgrund.

7. R
    Medlem · Nivå 11
    Vad har du plats för, hur lutar tomtem mm?
    Är det lätt att gräva?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    gds6824_54_5.jpg
    images (1).jpeg

8. S
    Medlem · Nivå 6
    Tack för svar. Samtidigt så trivs väl inte mögel i för låg temperatur så om man då har ca 80% luftfuktighet - som jag har idag - med knappt 5 grader i krypgrunden så är väl det inte lika farligt som på sommaren då jag har 80% och kanske 10-15 grader ?

9. J
    Medlem · Nivå 24
    Nej det är rätt. Riskerna brukar vara högst på sensommar - tidig höst. Avfuktare kan vara ett enkelt alternativ eftersom man inte behöver ha den på hela året. Samtidigt är det störande och känns som ett provisorium.

10. S
    Medlem · Nivå 6
    Tack för alla svar. Jag börjar nog med att försöka leda bort dagvattnet genom markrännor och/eller förlänga dem som går under altanen med en dräneringsslang som kan fästas på stupröret. Då får jag åtminstone ut vattnet någon meter bort från grunden än precis intill. I ett steg två kanske jag får gräva ned dräneringsrör i gräsmatten och leda bort detta längre bort.

11. ricebridge
    Husägare · Nivå 15
    Gräv dränering. Du slipper så många andra senare problem sen. Plus att du inte behöver slösa pengarna på tillfälliga lösningar.
    Passa på nu under vintern, när grävmaskinisterna har lågsäsong.

• Laddar…
  12. H
    Bannad · Nivå 10
    Troligtvis blir det ett för litet avstånd, vattnet kommer att sugas in mot grunden, försök att få det bort min 4 meter från huset, gärna då i en nedförsbacke om möjlighet finns