Har tänkt fälla in ledspottar i ett valv.
Måste ha en dostrafo som strömkälla. Köpte hide a lite små 45 graders 1 w. Men tycker dom blev alldeles för starka. Har ingen möjlighet att ansluta en dimmerkonverter (har ej sett någon som får plats i en apparatdosa). Har däremot andra ledspattar i kökssocklarna från inlite DB-LED RVS (ww) till dom har jag en stor trafo som är paralellkopplad. Den är gjord för utomhusbruk och ansluts med vanlig stickkontakt. Nu rör det sig om fyra st lampor på vardera 0.5 w. Någon som vet hur jag skall få till detta med någon form av dostrafo. Vad är det för skillnad på en trafo och en konverter??
Vad kan jag använda för att driva dessa leds?? dom har bara stora trafo för utomhusbruk, men det måste ju funka med någon annan....
Tacksam för tips och idéer.....

Tänkte alltså köpa 4 st spottar till från inlite..... det är dom som skall vara kopplade till någon form av konverter eller trafo..... dom som jag redan har kopplat in är paralellkopplade mot en stor trafo.... vad händer om man seriekopplar sådana???

Hej,
förstår inte riktigt vad du vill parallellkoppla och vad du vill åstadkomma förutom att få dina LED-lampor i valvet att lysa svagare. Du kanske får förtydliga dig lite. LED-lampor kräver convertrar avsedda för LED.
Normalt menar man med trafo (transformator) en apparat som transformerar ned en växelspänning till en annan växelspänning. T ex 230 V till 12 V. Vanliga halogenlampor kan köras på såväl växel som likström.
En converter omvandlar normalt en växelspänning till en likström genom att man (väldigt förenklat) "hackar" upp växelspänningen med en hög frekvens, därefter likriktar man och filtrerar ut en DC-spänning. Wikipedia ger en bra förklaring på skillnaden :).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.