Jag tänkte byta ut mina befintliga spottar hemma mot LED-spottar. Jag har 8 st i kökstaket, 3 st ovanför köksbänken och 5 st i badrummet.

I kökstaket har jag dimbara spottar idag och ahr sett att det finns dimbara LED-spottar där den gamla dimmern fungerar. Alla de andra behöver inte kunna dimras. Är det någon som har tips och erfarenheter på detta område.

Jag ahr hittat en billig amerikansk sida med gratis frakt: http://en.ofweek.com/manufacturer/led-bulb

Nu hittar jag inte LED-spotten som passar med en vanlig dimmer...

Vad är din fråga? Allmänt om dimring av LED?

Att försöka passa ihop din befintliga dimmer med LED-produkter kan vara besvärligt. Börja då med att kolla vad för dimmer du har. Du har troligen idag en transistordimmer (bakkantsstyrning) avsedd för elektroniska drivdon till halogen?

Det finns drivdon till LED, antingen separata drivdon eller inbyggda drivdon i varje LED-armatur, som enligt uppgift ska fungera ihop med en transistordimmer. Men det är ingen garanti för att de faktiskt lirar ihop, så du behöver chansa och prova.

Ett säkert kort är att välja LED-armaturer med separat drivdon med inbyggd dimmer. Sådana dimmers styrs antingen med tryckknapp eller vrid-vred (1-10V).

En smidig lösning kan vara att enbart byta ljuskällorna, finns ju ersättare till flesta vanliga socklar t.ex. GU10 (230V) och MR16 (12V) som funkar med dimmer, men bered dig på att det kan vara krångligt att hitta fungerande kombinationer ljuskälla/dimmer/ev.trafo om du tänker sätta ihop en egen lösning via t.ex. ebay o. liknande.
Den bästa lösningen med dimmermöjlighet idag är dock konstantströmsled, men kräver lite extra jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.