Hej !
Har köpt några billiga 12v 10w led spotlights från Kina . Hur stor bör trafon vara om jag kör en eller två alternativt tre stycken lampor på samma ? Ska ha dom som extra belysning runt arbetsbordet , så kabel längden blir max 2m . Tänkte anv vanlig lamp sladd samt ev en säkring nära trafon .
Någon ide på storlek på trafo samt säkring ?
Testade en 12v 2,4 A mascot till en spotlight , jäklar vad den lyser bra .

Mvh Krister
 
Varje spot drar 0.8A (10/12), så den du har räcker precis till 3st, men helst bör man nog ansluta högst två.
(Under förutsättning att märkeffekten stämmer, vilket kan vara lite si och så med billiga Kina-produkter ibland)
 
Tack för info!
 
Njaaa, lite avrundningsfel där! 3 st 10W 12V lampor drar faktiskt 2,5A, så för att vara på den säkra sidan ( och inte nalla av säkerhetsmarginalerna), så ska trafon klara minst 2,5A. ( 3*10/12 = 30/12=2,5 )
 
Då borde min 5 Ah trafo räcka . Är det någon ide att avsäkra kablarna ? eller är någon annan lösning bättre tex jordfelsbrytare etc ? ( jag vet att den inte fungerar på samma sätt , men jag kör hellre med både hängsle och livrem när det kommer till Kina import och DIY ) .

Ps cool avatar snaggletooth ! Kan det vara ALAAAAARM från das Boot ?
 
Om det är en fulltrafo, så hjälper ju inte en JFB, men en liten glasrörssäkring på 12V-sidan skadar väl aldrig.
 
Tack för den info ! ungefär vad jag hade tänkt mig , men det är alltid bra att bolla sina tankar med någon .
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.