Hej,

Har tittat runt lite på forumet men hittar inte riktigt svar på mina frågor.

Är nämligen så att jag ska renovera trappa här hemma. Det är 14 steg och går 180 grader.
Den skall målas vit och sedan montera matta på varje trappsteg.

Till detta har jag tänkt att ha belysning under varje trappsteg. Kanten sticker ut ca 26 mm och är helt rak.

Min tanke är att ha en 1m led list som lyser upp trappsteget, alternativt på varannat trappsteg.

Kablarna ska borras in från baksidan av trappan där det är ett förråd, så inget som kommer synas för vem som helst.

Skulle även vilja ha en rörelsesensor uppe och nere, så det tänds när man närmar sig trappan.

Min utmaningen är att jag inte har koll på hur jag ska kopplas samman dessa 14/7 led lister på bästa sätt på baksidan. Samt hur de skall monteras samman med rörelsevakten?

Någon som har några bra tips eller idéer?

LED-lister kopplar du parallellt (+ till+, - till-). Sedan hur du exakt ska göra det beror helt på hur din trappa och LED-lister ser ut.
Listerna matas normalt med 12 likspänning, så en passande nätdel behöver du.
Hur du gör med rörelsedetektorn beror på vilken typ du väljer. Den kan antingen bryta på 230 V-sidan eller på 12 V-sidan.

Nu har jag inte inhandlat några led-lister eller övriga delar än. Så tips mottages om du har några.

Är inte heller helt klar med hur jag ska koppla in dem gällande elen. Har idag en enspolig strömbrytare, som jag dock inte undersökt så noga. Denna tänkte jag nyttja till att skapa en ett eluttag för att koppla in elen, alternativt om möjligt göra den enspoliga knappen till en tvåspolig för att ha en lampknapp att sätta på belysningen med.

Alternativ två ser jag som mindre sannolikt.

Första steget är att få en helg utan barn och fru så jag kan slipa och måla trappan.

LED-lister hittar du i alla byggvaruhus (Jula/Bauhaus/Ikea etc), kolla runt lite där, så får du en uppfattning om vad som finns
Sedan finns det mycket på Ebay till låga priser. Även dimmers och fjärrkontroller finns i överflöd.
Har köpt en del, inte stött på några problem.
Nätdel köper du bäst och säkrast i Sverige, ex hos Kjell & Co.

Om du köper LED-list på rulle, så får du räkna med lödarbete för att få ihop det.

Från en vanlig strömbrytare kan du inte koppla in ett uttag. Du har normalt bara fasledaren i strömbrytaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.