Byggahus.se

Led list

1. Lena1976
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag ska sätta upp en ledlist bakom en kornish där jag har gardiner. Ledlisten ska kopplas till ett lamputtag i taket för att sedan styras med en väggdimmer.

Jag hittar inga lister där man kan dimra från väggdimmer utan alla verkar ha en dimmer mellan transformator och ledlisten alternativt styras med en fjärrkontroll och det vill jag inte ha.
    Är det någon som har tips på var jag kan hitta detta?
    Listen ska vara 4 meter och varmvitt sken.

/Lena

2. P
    Medlem Nivå 8
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg
    Jag hade liknande tankar att jag inte ville ha en fjärr att dimma med. Men köpte iaf en komplet sats med fjärr o trafo. Nu efter ett halvår så tänker jag inte på det dom få enstaka gånger jag vill byta färg eller dimma upp/ner. Finns lösa ledlister där du Får komplettera med en lös dimmbar trafo men brukar inte bli lika snyggt med kablar mm om man inte köper färdiga satser där det brukar vara slimmade trafo/mottagare. Jag har en liten trafo som sitter i uttaget sen fjärrmottagaren dold bakom gardinen

3. Lena1976
    Medlem Nivå 1
    Hej och tack för ditt svar. Inhandlade idag en ledlist och till detta en dimbar led driver transformator som passar lister som inte är dimbara.

Nu när jag testade att koppla in detta till vår väggdimmer så dimrades ljuset väldigt lite/knappt märkbart. Kan detta bero på att jag har en väggdimmer som inte är anpassad på led-lampor.
    Tror ni att det skulle kunna gå att dimra ner/upp ljuset mer om jag installerar en ledväggdimmer med en låg wattnivå?

4. L
    Husägare · Nivå 15
    Varför dimma? För att välja kläder skall man ha Max ljus så vitt som möjligt för att färger på kläder skall visas rätt. När man inte är där skall ljuset vara släkt eller ersatt med mjuk miljöbelysning gärna mjukat styrt av astrour.

5. P
    Medlem Nivå 8
    Ledlisten måste vara dimbar iaf vad jag vet. Så problemet är nog listen som inte är dimbar som du skrev.

6. E
    Medlem · Nivå 22
    Inte ovanligt att dimningsområdet blir begränsat med denna lösning.

led