Hej,

Införskaffade nyligen ett antal led-filamentlampor från Malmbergs att använda i utebelysningen. De fungerar bra förutom att de blinkar när de är släckta. Läste i en äldre tråd här på forumet att det förmodligen beror på att tändtråden ligger i samma flexrör som en fasledare som det sker kapacativ överföring ifrån.

Det är tre lampor som styrs av samma strömbrytare och byter jag ut en av dessa till en vanlig glödlampa slutar de två led-lamporna blinka.

I tråden jag läste rekommenderades det att montera något form av lastmotstånd alternativt en utjämningskondensator / X-kondensator för att komma till bukt med problemet. Jag vill dock reservera mig för att rekommendationerna kan ha gällt en konfiguration med separat transformator och att motståndet/kondensatorn skulle monteras på sekundärsidan.

Vad rekommenderar ni? Det ska vara godkänt och därmed inte utgöra någon brandrisk.

Tack på förhand!
 
Redigerat:
En X-kondensator är säkerhetsklassad och får kopplas in mellan fas och skyddsjord, så det ställs höga krav på dem att de aldrig får gå sönder "åt fel håll" (åt det ledande hållet som ger en ökad ström). De bör därmed också vara av så god kvalité att förlusteffekten är låg, dvs att de inte blir varma.

Ett lämpligt värde för 230 V AC ligger på runt 100 nF som ger en ström på några få mA. Man kan gärna prova mindre än så.

En alternativ lösning är om du har en trappströmbrytare. Då kan den kopplas om så att tändtråden nollas i avstängt läge.
Se schema här https://www.byggahus.se/forum/el/201107-jolly-maxi-stannar-inte-2.html?perpage=15#post1666576
 
Kondensatorn kopplar man mellan tändtråd och nolla INTE till skyddsjord.
Rådet om trappbrytare är INTE att rekommendera, finns risk att en ljusbåge kortsluter mellan fas och nolla.

Sedan är det att X kondensatorer sätter man mellan strömförande ledare (fas och nolla)
Y kondensatorer ansluts till chassiet.

Mycket höga krav på Y kondensatorer.

Protte
 
Bo.Siltberg skrev:
En X-kondensator är säkerhetsklassad och får kopplas in mellan fas och skyddsjord, så det ställs höga krav på dem att de aldrig får gå sönder "åt fel håll" (åt det ledande hållet som ger en ökad ström). De bör därmed också vara av så god kvalité att förlusteffekten är låg, dvs att de inte blir varma.

Ett lämpligt värde för 230 V AC ligger på runt 100 nF som ger en ström på några få mA. Man kan gärna prova mindre än så.

En alternativ lösning är om du har en trappströmbrytare. Då kan den kopplas om så att tändtråden nollas i avstängt läge.
Se schema här [länk]
prototypen skrev:
Kondensatorn kopplar man mellan tändtråd och nolla INTE till skyddsjord.
Rådet om trappbrytare är INTE att rekommendera, finns risk att en ljusbåge kortsluter mellan fas och nolla.

Sedan är det att X kondensatorer sätter man mellan strömförande ledare (fas och nolla)
Y kondensatorer ansluts till chassiet.

Mycket höga krav på Y kondensatorer.

Protte

Tack för svar!

Så vilken som av dessa bör fungera att koppla mellan tändtråd och nolla? https://www.elfa.se/sv/komponenter/..._Nominell+spänning=275+VAC&pageSize=10&page=1
 
Redigerat:
Jag litar väldigt mycket på EWOX RIFA / Kemet så de dyrare PME 271........ är mitt val
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det går fint, skriv här sen om hur det blev. En vanlig fråga som brukar komma igen, då finns ju förhoppningsvis ett lyckat exempel.
 
Självklart! Återkommer i nästa vecka.
 
prototypen skrev:
Rådet om trappbrytare är INTE att rekommendera, finns risk att en ljusbåge kortsluter mellan fas och nolla.
Jag håller med, men i mitt ursprungliga inlägg om trappbrytare är det ett seriemotstånd på 1-10 kOhm till nolla just för att undvika en ljusbåge. Bo "glömde" den detaljen när han använde idén i den tråd som länkades.

Här är ursprunget, utan risk för ljusbåge (observera att motståndet inte behöver tåla någon effekt, för det ligger aldrig någon nämnvärd spänning över det):

https://www.byggahus.se/forum/el/18...ombrytarn-ar-av-2.html?perpage=15#post1438580

GK100's förslag senare i den tråden om en RC-krets är nog en bättre lösning i de flesta fall, trots att den "eldar" upp några milliWatt i ett motstånd när lampan är tänd. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Här kommer utlovad uppdatering.

Problemet är löst men inte tack vare x-kondensatorn. När jag skulle montera kondensatorn och monterat bort lampknappen upptäckte jag en fjärrströmbrytar från Nexa som jag monterat för några år sedan, denna används inte längre utan man styr lamporna med en lampknapp kopplad till fjärrströmbrytaren. Jag mätte upp ca 70V på utgående tändtråd när lampknappen var av. Jag monterade kondensatorn mellan tändtråden och nolla (som jag fick dra fram från en närliggande dosa) men detta hjälpte inte utan lamporna blinkade fortfarande i avstängt läge. Monterade istället bort fjärrströmbrytaren (och kondensatorn) så att lampknappen bröt tändtråden själv istället för via fjärrströmbrytaren och detta löste problemet.

Det var alltså inte kapacativ överföring från en fastråd längs med tändtråden som var problemet utan att fjärrströmbrytaren släppte igenom en viss ström trots att den var avstängd, detta borde jag kunnat räkna ut då den inte är ansluten till nolla och därmed inte kan fungera om den inte skulle släppa igenom lite till tändtråden.

Får se om samma problem dyker upp igen när jag fortsätter byta ut glödlampor mot led-lampor och om kondensatorn kan hjälpa då istället.

Tack för alla svar i alla fall!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, i detta fall skulle du haft en bottenlast. Det finns sådana som är avsedda för just detta med dimmer som tar sin strömförsörjning genom lampan, tex från fibaro.

Men jag tycker ändå att kondensatorn borde ha fungerat. Dimmern behöver troligen inte mer än en bråkdel av en watt, dvs några få mA, och det är ungefär vad 100 nF släpper igenom vid 50 Hz. Nåja.
 
Ja, det är så du ska koppla in den, mellan tändtråd och nolla.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är så du ska koppla in den, mellan tändtråd och nolla.
Tack för det.
Blev bara lite förvirrad då det står sådär på eldirekts hemsida.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.