27 094 läst ·
75 svar
27k läst
75 svar
LED lampa som inte fungerar hos mig men fungerar hos affären
Jag höll i en sådan häromdagen, men blev lite fundersam. På hemsidan står "Ra: >80" men på förpackningen står det 75. I verkligheten är det nog 65 eller nå't enligt mina ovetenskapliga "tester och tyckande". Står också "220lm" istället för 200lm, men jag tror det är lägre än så då de lysdioderna som används i denna modell knappast är i närheten av 100lm/W.Mikael_L skrev:Just den lampan från Jula har något problem med kontakt.
Ofta välkänt av personalen.
Jag var också åter med en sådan lampa som inte fungerade, direkt uttagen från förpackningen. Ja den funkade givetvis direkt i Jula's kundtjänst.
Men han visste om problemet, och sa att den troligen var glapp i just min lamphållare.
Och mycket riktigt så fungerade den i "alla andra" E14-lamphållare jag har hemma.
Lite synd på en annars så bra lampa. Jag har många av denna, och är jättenöjd - särskilt vad det gäller pris/prestanda.
Att "lödplutten" i botten är olika så de inte passar bra i vissa lamphållare delar den dock med rätt många lampor numera, tycker jag.
Fast till rätt grejor är det bra pris och ändå bra ljus (även om den inte når 200lm). För fönsterbelysningar m.m. hemma gillar jag dock Clas Ohlsons svagare och mycket varmare LED-päronlampa.
Nog med OT....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OT re lampan från Jula

Jag har ersatt mina 25W 215 lm glödtrådslampor med dessa 2,2W 200/220 lm LED-lampor.
Ingen som helst skillnad i ljusutbyte eller färg.
En mycket bra produkt så här långt alltså.
Och nej, jag jobbar inte på JULA
Kan väl aldrig bli nog av OTIngper skrev:
Jag har ersatt mina 25W 215 lm glödtrådslampor med dessa 2,2W 200/220 lm LED-lampor.
Ingen som helst skillnad i ljusutbyte eller färg.
En mycket bra produkt så här långt alltså.
Och nej, jag jobbar inte på JULA
Ok, tavlan jag skulle belysa med den fick skumma röda färger. Men jag skrev ju att testet var ovetenskapligtKnockOnWood skrev:
För att göra det lite mer On Topic kan jag meddela att jag köpte en 2,2W led-lampa på Jula som inte fungerade hemma, men på affären..KnockOnWood skrev:
En annan led-lampa på 2,0W fungerade dock i uttaget där 2,2wattarn inte fungerade.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bobas, du kanske inte har läst
http://www.byggahus.se/forum/el/226...mig-men-fungerar-hos-affaren.html#post1894625
Gör det annars!
http://www.byggahus.se/forum/el/226...mig-men-fungerar-hos-affaren.html#post1894625
Gör det annars!
Jag ser inget direkt fel.Paul Belfrage skrev:
Men du har skrivit taklampsladd. Är det alltså en sån där lampkontakt, med tre kontaktstift i en triangel?
Då kan du ju vrida kontakten fel om du ansluter den till ett gammalt ojordat uttag. Har du kollat det?
Har provat med både taglampssladd och vanlig sladd. Iom att lampan fungerade i affären med exakt samma sladd och så kan jag inte komma på vad felet är. Har testat med mätinstrument och strömmen verkar gå in i lampan men den lyser inte hemma, bara i affären.Mikael_L skrev:
"verkar gå in i lampan". Det är ju uppenbart att du inte vet vad du mäter så resultatet är helt meningslöst.Paul Belfrage skrev:
Har du provat att vända på stickproppen än?! Det är nämligen (typ) det enda som kan vara skillnaden mellan affären och hemma...
Min erfarenhet är att ju mer man vet desto ödmjukare blir man. Eftersom jag inte vet vad felet är utesluter jag inte att jag mäter fel. Men alla andra gånger jag använt instrument under 14 år har instrumenten stämt med resultatet.Nyfniken skrev:
Bland det första jag gjorde var att vända stickkontakten.