Hej!

Någon som har något bra tips på LED armaturer som man kan ha tex i duschen och då i en nisch? De ska vara max 40mm bred. Är inte intresserad av att bygga ihop något själv.

Jag har hittat en hel del på http://www.iltiluce.com/e_frame.html med IP67 men de går på över tusenlappen stycket.  :'( Ska man har några stycken så.

Har inte riktig koll på vilken IP-klass som krävs i en dusch, men riktigt så hög som IP67 behövs nog inte. Man kan kanske sänka IP-klassningen om man kör lågvolt eller?

Alternativt är ju att köra med fiberoptik + armaturavslut, men det kostar ju en hel del det med.

Jo jag har dem som alternativ, men tycker inte det ser ut å vara någon särskilt snygg finish på dem + att de är blanka. Men det går ju alltid att använda dem på något annat ställe. De är ju billiga.

Jag beställer ett set idag å ser om det är något att ha.

Pratade med en på MAXEL och alla deras "vita" LEDs har en liten blåaktig ton i ljuset  :(
Och det vill man ju inte ha. Tydligen så är det mycket svårare att tillverka vita LEDs. Varför det nu är så.

Är det absolut ingen som känner till några bra LED armaturer med vitt ljus (eller varmt vitt)?

De i lampaffärerna verkar helt tappade och vet ingeting, eller så säger de att det kommer mer och mer.   :P Men jag vill ju ha NU!

Snyft!

Vi har 6 stycken LED-lampor infällda i golvet ifrån Annell. http://www.annell.se/
De har ett vitt ljus som inte alls går mot blått. Modellen heter LED's Walk men de har större diameter än vad du ville ha (85 mm)...
Annell har mycket snygga lampor och armaturer så det kanske finns någon mindre modell också.

Jag köpte Ikeas LED-armatur, den med fyra ca 40 cm långa tuber med LED:er i.

Ljuset känns kallt och dessutom varierar det tydligt i temperatur mellan de olika elementen (någon är mer åt det gula hållet medan någon är mer åt det blåa hållet). De känns inte rätt tillsammans med halogenljus, ungefär den känsla jag får av att kombinera halogenljus och lysrör. Men det finns säkert användningsområden för denna teknik.

Butcher skrev:
Hej!

Någon som har något bra tips på LED armaturer som man kan ha tex i duschen och då i en nisch? De ska vara max 40mm bred. Är inte intresserad av att bygga ihop något själv.

Jag har hittat en hel del på [länk] med IP67 men de går på över tusenlappen stycket.  :'( Ska man har några stycken så.

Har inte riktig koll på vilken IP-klass som krävs i en dusch, men riktigt så hög som IP67 behövs nog inte. Man kan kanske sänka IP-klassningen om man kör lågvolt eller?

Alternativt är ju att köra med fiberoptik + armaturavslut, men det kostar ju en hel del det med.
OBSERVERA ATT DET INTE RÄCKER MED LED-LAMPOR, KOMPLETERA MED RIKTIG BELYSNING OCKSÅ......

Vägglampor eller spotlight i tak, hellre för mycket än för lite belysning, dimmra hellre...

Har sett för mycket badrum med bara 2st 10watt i spegel skåp....

Bara ett tips.

/RIchard

Nu skulle jag bara ha den här belysningen i 2 st nischer och ev i en infälld garderob så det är bara tänkt som effektbelysning. Övrig belysning blir 7 infällda spottar i taket + stjärnhimmel över  [smiley=bath.gif]  + 3 vägglampor bredvid speglarna. Tror det ska räcka. ;)

Utan att veta mer om ditt badrum än den tänkta belysningen tycker jag det låter jäkligt snyggt! Glöm inte att skicka upp nån bild här sen när du är klar med verket.

Jo det lovar jag att göra.

Men det kommer att drya, har inte ens gjutit golvet än. Allt tar sin lilla tid. Men plattsättningen låter jag någon annan göra så det kommer att förhoppningvis gå undan.

Undrar om jag nu får tag på några LEDs jag vill ha...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.