2 341 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
LED armatur - när timmarna är slut
Hej
Sitter som många andra och väljer mellan LED och Halogen i en nyinstallation. Det jag funderat på är vad som händer med LED armaturer som ex dessa om någon skulle gå sönder. Om jag har förstått det rätt behöver hela armaturen bytas ut och då utvecklingen går fort finns antagligen det man satsar på idag inte om 5 år. Inte kul att ha 15 dyra spottar där en en är trasig. Eller ska man satsa på dagens standard socklar?
När kommer standard socklar för LED? Eller har jag missat något
/Pär
Sitter som många andra och väljer mellan LED och Halogen i en nyinstallation. Det jag funderat på är vad som händer med LED armaturer som ex dessa om någon skulle gå sönder. Om jag har förstått det rätt behöver hela armaturen bytas ut och då utvecklingen går fort finns antagligen det man satsar på idag inte om 5 år. Inte kul att ha 15 dyra spottar där en en är trasig. Eller ska man satsa på dagens standard socklar?
När kommer standard socklar för LED? Eller har jag missat något
/Pär
Nej då, du har helt rätt tankar, inga missar där. Detta är ett rejällt problem som inte pratas för mycket om. Ja du behöver byta hela armaturen. Nej det finns inga garantier att de finns kvar. Det finns heller inga garantier att du får samma vit. Det är mycket svårt och rätt kostsamt att få LED att bli samma vita igen. Risken är, att om man köper led från olika tillverkningsomgångar i dagsläget, att de skiljer väldigt i sin ton. Den drar mot det blåa eller det gröna, lite olika varm och kall i sitt sken.
Standardsocklar för led är inte så enkelt som man kan tro. Det är en ny form av ljuskälla med sina speciella fysiska egenskaper som den elektroniska komponent den är. Vi kommer att få se många olika lösningar i framtiden. Inte bara några få.
FÖRDELAR OCH NACKDELAR
NÅGOT ATT GLÄDJAS ÅT
LED är...
små, lättplacerade armaturer med vår allra minsta ljuskälla
energieffektiva med hög verkningsgrad
riktade ljuskällr o= effektivare ljus där du vill ha det
mycket långlivade, potential 10-20 års livslängd L70
fria från IR- och UV-strålning (ingen märkbar värme- eller UV-strålning)
okänsliga för upprepade tändning /släckningar samt stötar och vibrationer
snabbare än glödlampan att tända till fullt ljusflöde, lätta att dimra
kvicksilverfria
NÅGOT ATT TÄNKA PÅ
LED är...
ännu dyra i inköp (men prisnivån sänks successivt )
känsliga för hög omgivningstemperatur
inbördes färgskiftande i vita ljusfärger
ljusintensiva (bländningsrisk, undvik att titta direkt på oskyddade lysdioder)
under snabb utveckling (det som planeras i nutid för senare leverans kan ha påverkats av förändrade egenskaper och prestanda)
annorlunda i sin skuggbildning (gäller dioder i grupp, s.k. diodpaket)
trots allt utsatta för ljusnedgång och visst tekniskt bortfall
Vill man veta mer om detta kan jag rekommendera en omfattande men lättläst text.
Om LED
Standardsocklar för led är inte så enkelt som man kan tro. Det är en ny form av ljuskälla med sina speciella fysiska egenskaper som den elektroniska komponent den är. Vi kommer att få se många olika lösningar i framtiden. Inte bara några få.
FÖRDELAR OCH NACKDELAR
NÅGOT ATT GLÄDJAS ÅT
LED är...
små, lättplacerade armaturer med vår allra minsta ljuskälla
energieffektiva med hög verkningsgrad
riktade ljuskällr o= effektivare ljus där du vill ha det
mycket långlivade, potential 10-20 års livslängd L70
fria från IR- och UV-strålning (ingen märkbar värme- eller UV-strålning)
okänsliga för upprepade tändning /släckningar samt stötar och vibrationer
snabbare än glödlampan att tända till fullt ljusflöde, lätta att dimra
kvicksilverfria
NÅGOT ATT TÄNKA PÅ
LED är...
ännu dyra i inköp (men prisnivån sänks successivt )
känsliga för hög omgivningstemperatur
inbördes färgskiftande i vita ljusfärger
ljusintensiva (bländningsrisk, undvik att titta direkt på oskyddade lysdioder)
under snabb utveckling (det som planeras i nutid för senare leverans kan ha påverkats av förändrade egenskaper och prestanda)
annorlunda i sin skuggbildning (gäller dioder i grupp, s.k. diodpaket)
trots allt utsatta för ljusnedgång och visst tekniskt bortfall
Vill man veta mer om detta kan jag rekommendera en omfattande men lättläst text.
Om LED
Välj LED multi downlight utan lampa, sätt sen i en lampa, typ LED lampa MR16 5W Nichia, då behöver du bara byta lampan när den är förbrukad.
Om LED-lampan lyser hela sin utlovade brinntid så är det typ 15år bort. Då är säkert LED-tekniken stenålder, och vi använder fusionslampor eller lysande OLED-tapeter typ..
Sätter du 20st armaturer nu, och behöver byta en av dessa om 15år så finns det garanterat ej att få tag på.. vad än du väljer för armatur (LED, Halogen, lysrör, glödlampa osv)
Däremot kan ju LED-lampan gå sönder fortare och så kan det bli problem. Jag har nyss varit hos en kund som ville komplettera med fler små LED-spottar i sitt kök. Dessa var monterade för 1-2år sedan och det var helt omöjligt att få tag på exakt likadana nu.
Utvecklingen går väldigt fort.
Sätter du 20st armaturer nu, och behöver byta en av dessa om 15år så finns det garanterat ej att få tag på.. vad än du väljer för armatur (LED, Halogen, lysrör, glödlampa osv)
Däremot kan ju LED-lampan gå sönder fortare och så kan det bli problem. Jag har nyss varit hos en kund som ville komplettera med fler små LED-spottar i sitt kök. Dessa var monterade för 1-2år sedan och det var helt omöjligt att få tag på exakt likadana nu.
Om de håller lovad tid är det inga problem, men om en/två är måndags ex är det trist.Rrrrr skrev:Om LED-lampan lyser hela sin utlovade brinntid så är det typ 15år bort. Då är säkert LED-tekniken stenålder, och vi använder fusionslampor eller lysande OLED-tapeter typ..
Ja detta är ett gissel....
Vi sätter ledspottar. Vi köper 10 minispottar för 349 på jula. Gråter inte ihjäl oss om de går sönder. Tror våra stora kostade 3 för 249. Köpa en halogenspot och sedan halogenlampan på det blir väl knappast billigare? Håller våra som de ska så har det inte alls varit dyrt. Vi köpte rörelsevakter för led på jula också och nu letar vi skymningsreläer. Vi sätter våra spottar i fönstrena istället för fönsterlampor. Tror 2 fönsterlampor med sladd och lågenergilampor hade blivit betydligt dyrare än 199 som vi gett för de.
Det finns billiga alternativ och om något är känsligt för omgivningstemperatur så är det väl halogenspottar.
Dessutom kan inte barnen bränna sig på dem.
Vi är ledbitna och så får vi väl se om vi ångrar oss om 10 år. Inga dyra armaturer här i alla fall.
Det finns billiga alternativ och om något är känsligt för omgivningstemperatur så är det väl halogenspottar.
Vi är ledbitna och så får vi väl se om vi ångrar oss om 10 år. Inga dyra armaturer här i alla fall.
O andra sidan lär ju knappast Julas LED armaturer hålla 10årurbann skrev:Vi sätter ledspottar. Vi köper 10 minispottar för 349 på jula. Gråter inte ihjäl oss om de går sönder. Tror våra stora kostade 3 för 249. Köpa en halogenspot och sedan halogenlampan på det blir väl knappast billigare? Håller våra som de ska så har det inte alls varit dyrt. Vi köpte rörelsevakter för led på jula också och nu letar vi skymningsreläer. Vi sätter våra spottar i fönstrena istället för fönsterlampor. Tror 2 fönsterlampor med sladd och lågenergilampor hade blivit betydligt dyrare än 199 som vi gett för de.
Vi är ledbitna och så får vi väl se om vi ångrar oss om 10 år. Inga dyra armaturer här i alla fall.![]()
Klicka här för att svara