5 174 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Lecablock smular sönder i krypgrund
Har krypgrund på huset som är byggt 91. Vid en koll i grunden så märker jag att det första varvet leca smular sönder på några ställen. Tar man handen och borstar så kan man på något ställe ta bort ca 4 cm in i lecan som smular sönder. På något ställe har det lossnat utan att man rör det.
Vad blir detta av, för övrigt torrt och fint i grunden ??
Kan det vara så att det är frostsprängt, att det blivit blött och sedan kallt ??
/Lejon
Vad blir detta av, för övrigt torrt och fint i grunden ??
Kan det vara så att det är frostsprängt, att det blivit blött och sedan kallt ??
/Lejon
Hej
Det låter tyvärr som du drabbats av smuldring. Ganska så ovanligt i Sverige, beror på för hög sulfidhalt i leran. Är importerade lecablock från 80 och början av 90 talet som kan drabbas om de utsätts för hög fuktlast under lång tid.
Det låter tyvärr som du drabbats av smuldring. Ganska så ovanligt i Sverige, beror på för hög sulfidhalt i leran. Är importerade lecablock från 80 och början av 90 talet som kan drabbas om de utsätts för hög fuktlast under lång tid.
Hej,
Jag har, som det verkar, drabbats av exakt samma sak! Hur gick det för er, lyckades ni komma åt källan till problemet? Har ni genomfört någon åtgärd?
Vi är mitt upp i diskussioner med besiktningsmän och byggfirmor för att finna lämplig åtgärd!
Jag har, som det verkar, drabbats av exakt samma sak! Hur gick det för er, lyckades ni komma åt källan till problemet? Har ni genomfört någon åtgärd?
Vi är mitt upp i diskussioner med besiktningsmän och byggfirmor för att finna lämplig åtgärd!
Jag vet inte om det var detta vi drabbats av har inte utrett det vidare, svårt att få tag på folk som vet något om detta. För några år sedan hade vi mycket regn och därefter kyla. Det jag har gjort är, gjort om dräneringen och grävt ner så vi får bort dagvattnet från taket.
Har även satt en dränerande skiva på utsidan av grunden av typ pordrän. Detta utfördes för ett år sedan. Håller koll på det men kan inte se att det blivit värre efter detta ska snart ner och kolla igen
Ställde en fråga till Finja vad som kunde ha hänt och fick detta svar.
"Hej .
Det är möjligt att det varit fuktigt tidigare eller under en del av året .
Första varvet är mer utsatt för fukt än de andra .
Det verkar i alla fall som att cementen i blocken har urlakats eftersom att de smular .
Kan också blivit frostsprängningar .
"
/Lejon
Har även satt en dränerande skiva på utsidan av grunden av typ pordrän. Detta utfördes för ett år sedan. Håller koll på det men kan inte se att det blivit värre efter detta ska snart ner och kolla igen
Ställde en fråga till Finja vad som kunde ha hänt och fick detta svar.
"Hej .
Det är möjligt att det varit fuktigt tidigare eller under en del av året .
Första varvet är mer utsatt för fukt än de andra .
Det verkar i alla fall som att cementen i blocken har urlakats eftersom att de smular .
Kan också blivit frostsprängningar .
"
/Lejon
Klicka här för att svara