God fortsättning på er alla!
Nu har vi varit på kommunen och haft "möte". Vi vet nu att huset kommer 25 mars och inflyttning cirkus V33. Längtar!!!
Hur går det för er andra? Hur långt har ni kommit. Är så sugen på att ta en sväng till Vimmerby och Mantorp. Ni har ju kommit så långt. :) I lilla Mönsterås ska ju två Limited sättas upp. Per och Maria är lite före oss. Spännande! Vi ska inte bygga på samma område. Ha det gott! Vi syns här. Nickolina.

va långt bort ni bor :-P Ingen i uppsalatrakten?

hej bullen

Nu har vi äntligen fått lite datum. 26/3 ska huset upp, ungefär en månad tidigare ska tomten grovplaneras. ÄNTLIGEN rör det på sig. Än så länge har man ju bara suttit och skrivit på papper....*spännande.
Funderar på att hoppa på bloggtrenden och dokumentera bygget lite, men jag få återkomma med det. Är det någon annan som har lite bilder att visa upp? NYFIKEN !
/magnus&therese

Hej,
Nu är det fyra veckor kvar innan vi flyttar in i vårt LE hus i Bålsta. Var precis förbi med lite fikabröd till snickarna för att få en chans att se hur långt de har hunnit. Ser j-ligt bra ut.
Får faktiskt passa på att ge snickarna Ronny och Rickard från LB Hus beröm, det ser kanonfint ut. De håller på att slå igen med gipsskivor för att ge målaren lite jobb, han kommer på torsdag.
Har inte hunnit med att dokumentera allt men ska försöka komma in på fredag när målaren börjat och fota lite grann.
Nu är det fullt upp med att handla möbler som ska passa in i planlösningen men det är enligt min fru ett måste :).
Lite tips på vägen för er som har en bit på väg:
1. Passa på att sätta in en grov vask i garaget, perfekt att tvätta stövlar, händer etc...
2. Be elektrikern dra kablar för larm samtidigt som elen.

Hoppas att alla är lika nöjda som vi.

Hälsningar

Benny&Maria

Lägesrapport......

Vi har nu hoppats i 4 månader på att bygget skall sätta igång.
Att statliga och kommunala instanser kan vara sega är ju inget nytt,.... men va fasen, det här är ju löjligt.
Vi fick dock information från LBhus för ett tag sedan att allt skall vara klart väldigt snart.

Kan tyvärr bli rejält framskjutet inflytt.datum. Fick V 32 som första daturm. Det lär spricka rejält.
Får mer info på byggstart mötet (när det blir). Lutar åt att blir leverans ett halvår för sent.
Normalt räknas leveranstid till ca 1 år.

Hur som helst, vi håller tummarna att det drar igång snart.
Vår LBhus representant Henrik har varit kanon att ha och göra med. Han försöker "pusha på" och
få igång bygget på alla sätt.

/Fred & Kikki

Tråkigt att hamna i händerna på tröga myndigheter... hoppas det rullar på snart då. Det är i vart fall värt att vänta på huset!!

Lägesrapport från Mantorp...

Jag har dragit alla rör till el/larm/tele/data i huset och snickarna håller precis på att dubbla väggarna. Ska dit i morgon och försöka få dem till att sätta dit en extra vindslucka i garaget, då jag upptäckt att det bara ingår en sådan till utrymmet ovanför sovdelen. Ska köpa en på ByggMax för 999:-, jag tror det är väl investerade pengar att kunna nå vindsutrymmet innifrån garaget istället för genom luckan i ytterväggen.

Vi har precis spikat allt kakel och klinker till huset och sitter nu och försöker få ihop våra tapetval... aj aj aj vad svårt det kan vara. Vi har nog koll på vilka olika tapeter vi gillar och vill ha, men hur gör man med alla vinklar och väggar som syns från vardagsrummet. Vi vill ha en grå tapet i hallen, en mörk medaljong-fondvägg på vardagsrumsväggen som står mot sovdelen, vitt runt fönstren och på limträbalksväggen mot köket och sedan en neutral vitblommig tapet i hörnet yttervägg/tvättstugevägg. Vi funderar på att leka med en rolig färgglad tapet i köket och sedan måste det ju till en skarv mellan det vita i vardagsrummet och tapeten som kommer från tv-rummet ut mot vardagsrummet, men här finns det ju ingen naturlig avslutning....

Hur har ni andra tänkt och hur långt har ni hunnit i era val??

// Funkis

Hejsan LBLE klubben.

Vi tittar som bäst på LBhusen och tycker de verkar jättefina, har även hört gott om dem. Ingen i LBLE klubben som kan slänga upp lite bilder?
"funkis" vad menar du med "dubbla väggar" , data ingår det som standard i LE husen?

/Familj som lutar åt att bli LB ägare men inte LE eftersom det är kört :( ...

"dubbla en vägg" är när snickaren stänger igen väggen. Först reglar man upp väggen, sedan enklar man den d.v.s sätter upp gipsskivor på ena sidan. Därefter kommer jag som elektriker och ev. vvs-killen dit och drar allt som skall fällas in i väggen varpå snickaren sätter gips på den andra sidan väggen, dubblar den.

LE må vara kört, men nya volymen är väl snarlik...

INGA tapetserande vänner som har ideér ännu?

Hej

Angående tapetval...

Vi sitter också och funderar på tapeter. Vi har resonerat så att vi kommer att ha en fondtapet i hallen resten av rummet +gång mot allrum+allrum kommer vi ha samma vita färg. Möjligtvis en fondvägg på någon vägg i allrummet. Sovrummen har vi inte bestämt ännu. Jag tror att det kan vara bra att ha en och samma färg eftersom det är många vinklar och vrår. Om man sätter olika färger så tror jag att det kan upplevas som lite rörigt. Men detta är ju en smaksak. Om man gör som vi har tänkt så finns ju rísken att det ser väldigt sterilt och stelt ut med en massa vitt. Håller med om att det är svårt kanske blir lättare att tänka sig hur det kommer se ut när innerväggarna har kommit upp.

var ute i huset ikväll och lade in inkommande elservice och satte centralen... idag hade snickarna tagit bort all plast i fönstren, så att man äntligen såg ut!! golvfönstren i vardagsrummet blir så fantastiskt bra!!! Nu är all gips, smyg och fönsterbrädor satta så hela huset har tagit sin form. Jag är oxå inne på vitt i hela den öppna delen förutom en fondvägg i stora rummet, men är samtidigt rädd för just det sterila... hmm dessutom kostar det ca 60:-/kvm extra att måla vitt istället för att välja en decorama tapet i något vitt diskret mönster... jaja, vi måste inte bestämma oss riktigt ännu.

Vilken helg frammåt våren kommer ni på grillfesten ute på vår verranda, strumpan !! ?? ;)

Ja vi får väl försöka hitta en helg. Vilket inflyttningsdatum har ni fått, visst blev det framflyttat. Vårat blev framflyttat 4 veckor och är satt till 15 maj.

Hej alla glada LBLE-medlemar...Grattis till er lyckliga!!Ska oxå till att bygga LB-hus,dock ej LE-versionen utan (ugglan102)...Förlåt att jag klampar in på ert forum,men jag har följt det lite till och från,och snappade nu upp ett väldigt intressant ämne för mig..Nämligen funkis4ever:s Jag har dragit alla rör till el/larm/tele/data i huset och snickarna håller precis på att dubbla väggarna...Jag ska oxå dra elen i vårt LB-hus och är lite intresserad av hur det gick till! Var det så att snickarna enklade upp innerväggarna och spikade gles och åkte därifrån några dar,och sen fick du ett antal dar på dig att utföra elen,eller var dem på plats men arbetade med annat?? Och finns möjligheten att öppna upp ytterväggarna och ev. slänga in ett par rör/dosor där,fast jag vet att dem inte vill för diffusions spärren?? Och har du några allmäna tips/råd till mig,som man lätt kan glöma bort?? Har iaf. kommit på några extra-rör/dosor.Bubbelbad,handdukstork,infravärmare,takfots bel.,ett gäng rör på 1,2m i vard.r. för platt-tv.m.m. Larm funderar jag på trådlöst,eller har du några synpunkter på det..

MVH/Baritz

Hej Baritz!

Du nämnde själv de flesta extra sakerna man ju vill dra in. Jag satsade faktiskt lite tid och rör på att förbereda ett trådat larm. Dessutom har jag tagit i lite extra på tomrör från en multimediacentral jag gömt i garderoben ut till lite dosor här och var, då kan man ju alltid välja själv att dra ut tele, data, koaxial eller vanlig el i dessa för framtida lösningar man inte vet nu. Multimediacentralen är helt enkelt en vanlig fyrradig infälld central som jag tänker bestycka med lite antennsplittar och lite RJ-45 plintar...

Jag hade turen att få huset levererat den 13:e December, vilket gjorde att snickarna han regla upp alla innerväggar, men inte gipsa några innan det blev julledigt och fritt spelrum för mig i alla mellandagar. Bättre kunde det inte bli. Men de verkar flacka lite mellan projekten, så du borde nog få tiden att köra ditt race ändå.

Ytterväggarna är ju som sagt redan klara, men vårt hus kom i (tror jag) femton sektioner och i alla skarvarna saknas det en gipsskiva i varrierande storlek, vilket gjorde at jag som minst alltid kunde fälla in rör och dosor i alla hörnen på rummen. Det som var lite trix och fix var at få rören genom hammarbandet, men det problemet slipper ju du som bygger på höjden.

Glömde själv bort just matningen till infravärmen... men det går väl alltid att lösa på en enplanare ;)

Lycka till med huset, fråga mera om du vill!

// Funkis

Tackar ödmjukast för det snabba och bra svaret...
Jag återkommer om det kommer upp nå mer "på tapeten"..Kommer forts. att följa ert "mysiga" forum..

Ha det så gött alla husbyggare,och lycka till..

MVH/Baritz

Kör hårt Baritz!! ;)

Har ni andra pratat med eran målare ännu? Har ni fått några prisindikationer på vad ni får för avdrag på borosan 07/08 eller decorama tapeterna om ni köper en dyrare? Vår målare påstår sig ha så bra rabatter att han bara kan dra av 40:-/rulle om vi vill ha en dyrare tapet, men att han bara kan lämna 15% rabatt på utpriset för de dyrare tapeterna... hmmm... jag känner mig lurad av detta resonemang. Betydligt enklare då när det gäller kakel/klinker, där finns ju en peng att handla för.

Här finns det ju ett STORT problem, tycker jag. Priset för färg och tapet (om man inte bara väljer från de tapeter som ingår) regleras ju inte av någon, utan är helt upp till vilken målerifirma som arbetar med just ditt hus och vilka rabatter de har på färghandeln och hur mycket av detta som de vill dela med sig av. Dessutom är det ju omöjligt för mig att veta till vilket pris han faktiskt handlar in dessa tapeter... grrr... varför kan inte LB sätta en peng att handla för när det gäller tapeter lika gärna som när det gäller kakel.

Vad har ni andra fått för priser av målaren? Nyfiken.

/ Funkis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.