hejohå

Jag tänkte bara återkomma till kallraset från köksfläkten jag skrev om för ett tag sedan. Efter en tids ringande till LB så kom de över och kollade, och mycket riktigt...Det satt inget kallrasskydd i fläkten, det verkar hantverkarna glömt bort att sätta dit. Så nu en vecka efter besöket så är det åtgätrdat. Skönt.

MEN

jag har fortfarande problem med kylan. Har svårt att få varmare än 18 grader i rummen, och då har jag ändå brassat på utledningsvärmen på värmepumpen motsvarande kirunas rekommendation (kanske en överdrift, men åtminstone 5grader mer än vad som bör) och då bor jag i uppsala. Hur har ni ställt in eran ventilation? Har ni öppna spjäll eller stänger ni utvalda ventiler eller vad? Jag tycker det drar ganska mycket från dem, men så ska det säkert vara, eller ? Utetempraturen som värmepumpens display visar verkar ha fått spatt och visar +8grader när det är -5 egentligen. Man kanske ska ringa nibes support...

tacksam för svar /magnus
 
Ni som flyttat in, vad har ni fått eller hört om för beräknad årlig elförbrukning?
 
Äntligen inflyttad o klar. inga problem vid besiktningen.....hem ljuva hem.
God jul till alla.
 
  • DSCN0761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0762.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0763.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0764.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0765.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0766.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0767.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0768.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0770.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0771.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer bilder.........
 
  • DSCN0772.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0774.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0777.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0779.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0780.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snygg fototapet !, är det ett eget motiv? jag är även lite avis på alla spottar. Det var en detalj vi snålade in på...

Javisst ja. Jag kan tillägga att vi hade en trasig givare till värmesystemet...den lagades snabbt så nu har vi det varm och skönt fast det är -15 ute...brrr

/magnus
 
Redigerat:
Nej, det är faktiskt från Photowall.se, riktigt häftiga tapeter, vi fastnade för.

Härligt att ni har värme nu då det behövs : )

Har ni haft Nibe på besök än (fintrimmningen som skall göras?).
 
nej, inga besök än sålänge...efter 6mån har jag för mig att de sa så det borde väl vara snart det...
 
Hej alla, nu när man bott ett par mån, tänkte kika med er andra, var har ni för förbrukning dessa vintermånader?
 
Tja !
Vi ligger ganska nära 2000kwh/mån de 2 senaste månaderna, bor i uppsala...

...och vi har ingen braskamin.
/magnus

du menade el va? ;-)
 
Redigerat:
Japp, menade el, det är ungefär som vi ligger också, utan kamin.

/Fred
 
Hej!

Vi undrar om det är någon annan som har haft bekymmer med att få multimediacentralen att fungera helt och hållet? Vi kan se på TV i ett uttag, koppla in datorn i ett annat och ha telefonen i ett tredje. Så någon nätverksfunktion är bara att glömma. Det vore intressant att höra era erfarenheter.

MVH
Björn & Maria i Gislaved!
 
freddahl skrev:
Japp, menade el, det är ungefär som vi ligger också, utan kamin.

/Fred

Vi ligger också på ca 2000kwh/mån jan - feb.
 
Ang. Multimediacentralen.

jag vet inte vilken variant ni valde. Vi har iaf den billiga varianten av multimediacentral och när man patchar den så måste man ju bestämma om ett uttag ska ha antingen telefon, modem eller ip-tv(t.ex). Sedan så har jag för mig att det endast var ett uttag som man kunde ha både telefoni och nätverk i.
Jag har iaf lyckats koppla in datorer i de flesta rum, men det gäller att koppla rätt mellan router och rum i själva centralen..

/m
 
Hej!
Tack för svaret. Nu vet vi inte ens vad "patcha" är... :confused: När vi beställde huset sade vår säljare att "det bara var att köra igång". Router nämndes inte. Vi har inte fått någon som helst information om hur multimediacentralen ska användas, någon annan som har det?

//magnussons
 
Näe, jag kan väl säga att vi inte fick nån info alls om det där skåpet. Det slutade helt enkelt med att våran elektriker(som en gång haft ett liknande skåp hemma), ringde till telecom teknikerna som dragit in telefon till huset och kollade hur man skulle göra..

Vi hade iallafall missat en liten telefon/modem-"splitter". Som delar upp inkommande telefonsignal till telefonjack respektive modem. Det var en liten plastgrej som låg i en medföljande påse. Kanske är det den som ni har missat?
/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.