74 457 läst ·
287 svar
74k läst
287 svar
LB hus Limited Edition=LBLE klubben
Medlem
· skaraborgs län
· 3 inlägg
Tack maggielee!
Då ska vi prata med byggarna. Tycker det är konstigt att det inte ingår. Man måste väl kunna vattna i trädgården utan att det ska vara ett tillval... Sen så fick vi ett papper där det stod att det var standard, till ugglanhusen, och varför fick vi då det?
Vore intressant att veta vad ni fick betala?
Idag har vi valt utomhusfärg (provmålat på fasaden först).
Det blev "utevit" från Becker. Jättefin vit färg, tips om någon ska måla vitt....
/ Emma och Johan
Då ska vi prata med byggarna. Tycker det är konstigt att det inte ingår. Man måste väl kunna vattna i trädgården utan att det ska vara ett tillval... Sen så fick vi ett papper där det stod att det var standard, till ugglanhusen, och varför fick vi då det?
Vore intressant att veta vad ni fick betala?
Idag har vi valt utomhusfärg (provmålat på fasaden först).
Det blev "utevit" från Becker. Jättefin vit färg, tips om någon ska måla vitt....
/ Emma och Johan
sitter här i vårt LE-hus och följer tråden med spänning. Var ett tag sedan jag var här. Vi har nu bott i vårat hus i ca tre veckor och är jättenöjda. Allt är verkligen precis lika bra som vi hopats. Visst ingår det vatten på utsidan. Jag tvättade bilen med den idag. Sitter under köksfönstret. Vill man ha vatten på altansidan, kan man ju alltid koppla på sig där värmepumen sitter och gå genom garaget till baksidan. Känns bättre än att fälla in rören i ytterväggen !! från badrummet, som nämdes tidigare. Plankorna ligger på tvären i vårt vardagsrum, alltså motsatt håll mot korridoren.
/ Funkis
/ Funkis
Jag vet att det var snack om att extra vattenutkastaren skulle kosta mig materialet på själva kranen iaf. Men nu när jag kollar lite noggrannare i papprerna så verkar inte någon kostnad lagts på, utan man har helt enkelt flyttat på den vattenutkastare som ingick på framsidan till baksidan.
Det var ju typ 10 månader det var på tapeten sist så minnet spelar spratt på en.
Att gå genom garaget skulle ju ändå kräva en hel del slang...för oss är ju garageporten på framsidan, och grässmattan (eller leråkern som ska bli gräsmatta..) är på baksidan. Vi har vänner som bor i LB hus och endast har en kran på framsidan och det är ett stort itrritationsmoment tydligen.
E&J: Färgen...vad är det för en sorts färg? Vet du hur många kvadrat fasaden är på så man kan räkna lite kostnader där? Själv har jag funderat på nån sorts linoljefärg efter ha läst diverse tester....men det kanske är overkill?
/magnus
Det var ju typ 10 månader det var på tapeten sist så minnet spelar spratt på en.
Att gå genom garaget skulle ju ändå kräva en hel del slang...för oss är ju garageporten på framsidan, och grässmattan (eller leråkern som ska bli gräsmatta..) är på baksidan. Vi har vänner som bor i LB hus och endast har en kran på framsidan och det är ett stort itrritationsmoment tydligen.
E&J: Färgen...vad är det för en sorts färg? Vet du hur många kvadrat fasaden är på så man kan räkna lite kostnader där? Själv har jag funderat på nån sorts linoljefärg efter ha läst diverse tester....men det kanske är overkill?
/magnus
Redigerat:
Idag fick vi nycklarna
På lördag går flyttlasset 
Medlem
· skaraborgs län
· 3 inlägg
maggielee!
Vi ska välja Beckers akrylatfärg, den bästa kvaliten på akrylat som ska hålla 15 år (enligt dom). Nu väljer vi en vit färg och den blir smutsig oavsett kvalite, men den ska hålla bra om man tvättar den. Perefekt akrylat hette den nog.
Vi har varit hos tre målarbutiker och dom tror på 70-100 liter till två målningar. När vi provmåla så sög det jättemycket!
Någon som har målat och vet???
10 liter kostade 2000kr och så skulle vi fått 20%.
Men vi bor nära Norge och där kostade 10 liter 1000 norska (oprutat), så vi köper där. Ska ringa och beställa imorgon.
Skönt att det inte är så mycket ändträ att olja. Många ändar var redan oljade och grundmålade och eftersom det är liggande panel så blir det inte många!
Grattis Andreas och Jenny
/ Emma
Vi ska välja Beckers akrylatfärg, den bästa kvaliten på akrylat som ska hålla 15 år (enligt dom). Nu väljer vi en vit färg och den blir smutsig oavsett kvalite, men den ska hålla bra om man tvättar den. Perefekt akrylat hette den nog.
Vi har varit hos tre målarbutiker och dom tror på 70-100 liter till två målningar. När vi provmåla så sög det jättemycket!
Någon som har målat och vet???
10 liter kostade 2000kr och så skulle vi fått 20%.
Men vi bor nära Norge och där kostade 10 liter 1000 norska (oprutat), så vi köper där. Ska ringa och beställa imorgon.
Skönt att det inte är så mycket ändträ att olja. Många ändar var redan oljade och grundmålade och eftersom det är liggande panel så blir det inte många!
Grattis Andreas och Jenny
/ Emma
Medlem
· VÄRMLANDS
· 3 inlägg
Hej var ett tag sedan jag var här å skrev, nu har våra inneväggar kommit på plats så nu kan vi se hur allt kommer att bli å allt verkar väldigt bra hittills....
Funderar nu på om vi ska isolera innerväggarna, hur har ni andra gjort och vad har det kostat?
Pratade med våran elektriker igår om tillval av spotlights, allt som vi ville ha gick att ordna och var inte så dyrt ändå, spots i fönstren samt i badrum. eluttag på framsidan vid garaget och utdraget till trädgården för lampor.
Nu återstår det bara att välja tapeter kakel och klinker....å vänta tills det blir aug för inflyttning....
lycka till alla
ska testa å lägga upp bilder, fram å baksida
Funderar nu på om vi ska isolera innerväggarna, hur har ni andra gjort och vad har det kostat?
Pratade med våran elektriker igår om tillval av spotlights, allt som vi ville ha gick att ordna och var inte så dyrt ändå, spots i fönstren samt i badrum. eluttag på framsidan vid garaget och utdraget till trädgården för lampor.
Nu återstår det bara att välja tapeter kakel och klinker....å vänta tills det blir aug för inflyttning....
lycka till alla
ska testa å lägga upp bilder, fram å baksida
Vi ska isolera innerväggarna och har fått ett pris på 5250:- för detta, är ju helt ok även om vi ska se vad vi kan få extra i priset =)
När det gäller målning av huset så har vi inte kommit så långt att vi valt färg, inflyttning september, men vi har fått rådet att den grundfärg som huset levereras med är ganska dålig och att vi borde grunda en gång till och sedan stryka 2 gånger med den vanliga färgen. Är det någon annan som fått liknande råd eller som kanske har kunskap själv?
När det gäller målning av huset så har vi inte kommit så långt att vi valt färg, inflyttning september, men vi har fått rådet att den grundfärg som huset levereras med är ganska dålig och att vi borde grunda en gång till och sedan stryka 2 gånger med den vanliga färgen. Är det någon annan som fått liknande råd eller som kanske har kunskap själv?
Irish:
våran säljare lovordade grundfärgen och sa att man inte behövde måla nåt på den på 10 år ! Den klarade sig så fint ändå. Men huruvida man behövde grunda en gång till förblev osagt, jag kan ju inte säga att jag är så värst sugen på att göra det...
/magnus
våran säljare lovordade grundfärgen och sa att man inte behövde måla nåt på den på 10 år ! Den klarade sig så fint ändå. Men huruvida man behövde grunda en gång till förblev osagt, jag kan ju inte säga att jag är så värst sugen på att göra det...
/magnus
Nä sugen på extra målning är man ju inte, men samtidigt är det ju svårt att göra om en grundmålning när det är för sent, svårt det där.
Vi köpte alla spottar av elektrikern och fick priset inklusive monteringskostnad, men elektrikern sa att det var mycket jobb så monteringskonstnaden var den största kostnaden. Vi fick ge ca 900:- / spotlight
/Per
Vi köpte alla spottar av elektrikern och fick priset inklusive monteringskostnad, men elektrikern sa att det var mycket jobb så monteringskonstnaden var den största kostnaden. Vi fick ge ca 900:- / spotlight
/Per
Irishvilde skrev:Vi ska isolera innerväggarna och har fått ett pris på 5250:- för detta, är ju helt ok även om vi ska se vad vi kan få extra i priset =)
När det gäller målning av huset så har vi inte kommit så långt att vi valt färg, inflyttning september, men vi har fått rådet att den grundfärg som huset levereras med är ganska dålig och att vi borde grunda en gång till och sedan stryka 2 gånger med den vanliga färgen. Är det någon annan som fått liknande råd eller som kanske har kunskap själv?
Byggt LB-hus Pärlugglan óch när vi frågade Beckers om råd angående målningen så sade de att vi skulle olja ändträ 2 gånger och sedan målarfärg på så det gjordes, ett riktigt tråkigt jobb kan jag meddela. Sedan grundade vi huset med grundfärg för att sedan måla 2 gånger vilket vi inte hann klart förra sommaren så vi tror att 2 10-liters burkar till med färg så är vi klara.
Ett tips när ni ska grunda huset är att bryta även grundfärgen
Vi har målat med Beckers Perfekt Akrylat
Maggielee: Jag har för mig att det någonstans i alla papper står att fasaden skall slutbehandlas med två strykningar inom en viss tid för att garantier skall gälla. Nu hittar jag det inte och orkar inte leta men det verkar väldigt konstig uppgift du fått.

