Tjena forumet.

Nu kan det vara så att jag är helt ute och cyklar här och att problemet är ett icke problem men vill höra mig för så jag inte gör något dumt.

Nu till problemet,

Skulle borra hål för spegeln men direkt när jag gick igenom gipset så hoppade borren in någon centimeter sedan gick den på någonting som är av färgen svart och hårt.
Elcentralen sitter I ett högt skåp i köket intill väggen samt att på andra sidan är det ett badrum. Elcentralen sitter inte bakom något borrhål men är en bit ifrån. Sen har jag också fått till mig att el och vs tydligen ligger i servicekanaler i golven. Jag är dock rädd att det skulle kunna vara någon sladd eller kabel eventuellt. Frågan är om man drog elen så högt upp i väggen som mina hål är? Dvs ca 160-170cm upp.
Eller så kan det vara på grund av att jag har ett badrum på andra sidan väggen. Dock har jag hängt upp en tv på väggen emot samma badrum och det gick galant utan krusiduller.

Huset är ett LB-hus från -73.

Väl mött
 
  • Gilla
RutigaRutger
  • Laddar…
Jag brukar kolla med en detektor innan jag borrar i väggar om jag är osäker på vad som finns i väggen. Det behövs inga särskilt dyra detektorer för att avgöra hur elledningar är dragna i lätta innerväggskonstruktioner som det verkar vara fråga om här.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag brukar kolla med en detektor innan jag borrar i väggar om jag är osäker på vad som finns i väggen. Det behövs inga särskilt dyra detektorer för att avgöra hur elledningar är dragna i lätta innerväggskonstruktioner som det verkar vara fråga om här.
Nej det är vanlig gipsskivor. Får väl prova och se om jag får utslag :)
 
Mikael_L
1973 fanns det knappast något i väggarna i enbostadshus som var svart och hör till elen, förutom matarkablar (huvudledningar) till säkringsskåpen, så är du rädd att det är el så är det främst en sådan att misstänka.
Den hittar du troligast över eller under säkringscentralen, möjligen åt sidorna, men rätt låg sannolikhet för det.

En ledtråd är var elmätaren är placerad samt ev andra elcentraler.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
1973 fanns det knappast något i väggarna i enbostadshus som var svart och hör till elen, förutom matarkablar (huvudledningar) till säkringsskåpen, så är du rädd att det är el så är det främst en sådan att misstänka.
Den hittar du troligast över eller under säkringscentralen, möjligen åt sidorna, men rätt låg sannolikhet för det.

En ledtråd är var elmätaren är placerad samt ev andra elcentraler.
De andra elcentralerna befinner sig i källaren. Och allt sådant ligger i servicekanaler I golven så dem har jag helt okej koll på var dem kommer. Så matarkabeln är det inte. Det är ändå ett 7 borr jag tagit mig dit med så vad det än är så år det större än ett 7 borr, det som gör mig orolig. Blir knäpp.
Har faktiskt varit på med ett mindre metaller och provat lite men det biter knappt på den faktiskt. Men det känns som om att det bara är att bara på och se om man går igenom.
För övrigt har den vägen dubbelgips och är alltså än så länge ensam om det.
 
Mikael_L
Det i elsystemet som är svart och hårt och återfinns i väggar är för det mesta "pansarrör" eller något annat av de metallrör som används historiskt för el.
Men 73 var ju plastVPrör helt förhärskande, i någon beige variant. Att någon skulle fått för sig att dra metallrör för elen i en villa 1973 är mycket långsökt. Det skulle i så fall vara på något märkligt ställe där man bedömt ett behov av extra starkt mekaniskt skydd, men varför skulle det behovet finnas inne i en vägg?

Tja, det är väl ungefär så mycket input jag kan ge ... :rolleyes: :worried:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det i elsystemet som är svart och hårt och återfinns i väggar är för det mesta "pansarrör" eller något annat av de metallrör som används historiskt för el.
Men 73 var ju plastVPrör helt förhärskande, i någon beige variant. Att någon skulle fått för sig att dra metallrör för elen i en villa 1973 är mycket långsökt. Det skulle i så fall vara på något märkligt ställe där man bedömt ett behov av extra starkt mekaniskt skydd, men varför skulle det behovet finnas inne i en vägg?

Tja, det är väl ungefär så mycket input jag kan ge ... :rolleyes: :worried:
Det är mer än noll. Tack för hjälpen :)
 
du kan köpa, hyra eller låna en billig inspektionskamera i änden på en sladd och kolla.
finns såna som kan kopplas till telefonen för några hundringar..

Gör ett lite större hål bredvid om den inte går in i ditt borrade hål.
sen kan du täppa det större hålet utan att flytta det första hållet.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
H helder skrev:
du kan köpa, hyra eller låna en billig inspektionskamera i änden på en sladd och kolla.
finns såna som kan kopplas till telefonen för några hundringar..

Gör ett lite större hål bredvid om den inte går in i ditt borrade hål.
sen kan du täppa det större hålet utan att flytta det första hållet.
Mycket bra idé! Konstigt att jag inte tänkte på det eftersom jag faktiskt har dylika, inköpt på den tiden när man beställde från Aliexpress och DX utan några extra kostnader så jag gav ca en hundring inkl frakt.

Dessa grunkor är suveräna, inbyggd rätt stark belysning i kamerahuvudet och 5mm i diameter. Har haft mycket nytta av dom bla till just inspektion av byggnadstekniska detaljer som ligger illa till, plocka tappade skruvar på omöjliga ställen i motorer via medföljande plockmagnet, koll av kolvtoppar och cylindrar, kontroll av loppet i vapen osv.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.