tanken på att slå i tår eller ha en bebis krypandes omkring och skrapa knäna hela tiden är inte så tilltalande.
Det där lät väl ändå väldigt överbeskyddande???

Kalasclas skrev:
Hej
Hur har ni andra gjort? kör man med multimediatillvalet så får man även dubbla nätverksuttag överallt, kan ju vara bra framförallt i vardagsrummet, en telia digitalbox och en xbox 360 t.ex...
Tänkte ta Multimediatillvalet först, men har prioriterat bort det till fömån för sådant som min sambo tyckte va snyggare ;=)....Får lösa det med nån switch där det behövs istället....

Peter&Sirpa skrev:
Det där lät väl ändå väldigt överbeskyddande???
Ja det kanske det lät som...det kan ju också vara så att jag talar av egen erfarenhet men det tänkte väl inte ni på...

Så om det är att vara överbeskyddande så vill jag i så fall vara det. Det är ju ändå mitt hus...

Zappaholic skrev:
Ja det kanske det lät som...det kan ju också vara så att jag talar av egen erfarenhet men det tänkte väl inte ni på...

Så om det är att vara överbeskyddande så vill jag i så fall vara det. Det är ju ändå mitt hus...
Tur man var barn på 80 talet, nu för tiden daltas det nåt alldeles förfärligt med barn. Herregud man skrapade knän säkert 700 gånger som barn, inte var väl det nånting...Nej då finns det viktigare saker att tänka på när man förbereder ett avrop....

Vad har storleken på plattorna med krypande barn att göra? Dessutom är det ju en så kort tid de kryper, skulle aldrig välja plattor som kommer ligga i kanske 20 år för att mitt barn kryper ett par månader.

Så, åter till min fråga. Är det någon som lagt större plattor i badrummet? Vi funderar på en som är 10*60 och sen en mindre i själva duschen så klart...

Vi valde 30 x 30 plattor på golvet i badrummet förutom vid duschen där det blev 10 x 10 plattor på en yta av 90 x 90 cm med tanke på fallet. Blev ingen större merkostnad. Vi bygger LB hus Ugglan Nivå (numera Classic 154)

Mvh

Christian

http://www.ccjohansson.blogspot.com

Peter&Sirpa skrev:
Tur man var barn på 80 talet, nu för tiden daltas det nåt alldeles förfärligt med barn. Herregud man skrapade knän säkert 700 gånger som barn, inte var väl det nånting...Nej då finns det viktigare saker att tänka på när man förbereder ett avrop....
Det finns massvis med viktigare saker att tänka på vid avrop. Har jag påstått att detta skulle vara VÄLDIGT viktigt? Detta var något vår kakelkonsult nämnde och sa att vi skulle tänka på, men förmodligen vet du/ni säkert mycket mer än honom som bara har 30 år i branschen.

Har ni inte viktigare saker att lägga er energi på?

Redigerat:
Elmattes skrev:
Vad har storleken på plattorna med krypande barn att göra? Dessutom är det ju en så kort tid de kryper, skulle aldrig välja plattor som kommer ligga i kanske 20 år för att mitt barn kryper ett par månader.

Så, åter till min fråga. Är det någon som lagt större plattor i badrummet? Vi funderar på en som är 10*60 och sen en mindre i själva duschen så klart...
Jag har naturligtvis inte valt enbart utifrån knän och barn...jag gjorde bara en kommentar kring varför stora plattor kan vara ett problem i badrum eftersom det undrades kring storlek på kakel. Det var LB-hus kakelkonsult som pratade kring problemen med stora plattor i badrum...och då nämnde han taggningen som ett av bekymren.

Det var väl inte så farligt att delge information king det?

Redigerat:
Zappaholic, jag vet inte ens vad taggning innebär...
Jag ville veta om någon över huvud taget fått lägga större plattor på golvet i badrummet för de verkade väldigt tveksamma till det pga fallet och försäkringen på 10 år. Sen undrar jag vad det har blivit för tillägg/m2 för er som lagt större plattor.

Det innebar, enligt kakelkonsulten, att kaklet inte helt ligger i nivå vilket gör att det kan bli en vass kant som man känner av när man går eller för den delen kryper. Vid större kakeldimension är risken för detta större. Vid mindre kakeldimension finns det inte samma risk. Bara för att konsulten bad oss tänka till kring detta och att jag delgav de tankarna har någon härinne fått det till att det daltas med barn nu för tiden och att jag skulle vara överbeskyddande.

Tycker inte det är en relevant diskussion huruvida jag är överbeskyddande eller inte. Det är min ensak. Diskussionen borde väl gälla storlek på kakel och inget annat?

Vi ska bygga hus i Helsingborgs trakten och jag undrar om någon kan rekommendera en duktig kvalitetsansvarig som verkligen gör alla kontroller under byggtiden.

Zappaholic skrev:
Det finns massvis med viktigare saker att tänka på vid avrop. Har jag påstått att detta skulle vara VÄLDIGT viktigt? Detta var något vår kakelkonsult nämnde och sa att vi skulle tänka på, men förmodligen vet du/ni säkert mycket mer än honom som bara har 30 år i branschen.

Har ni inte viktigare saker att lägga er energi på?
Då skulle jag byta kakelkonsult, 30 år eller ej. jag håller fullständigt med Elmatte, kunde knappast sagt de bättre själv...Skulle aldrig välja plattor efter en krypande bäbis. Man hinner knappt blinka så är barnen i skolålder och plattorna ligger kvar där de är. Nej jag skulle istället lägga energi på saker som många glömmer. Isolerade innerväggar, induktionshäll, blue motion på luckor o skåp (mjukstängare), LAN nätverk, ett ordentligt dubbelgarage istället för carport, jag kan göra listan hur lång som helst.

lord_meto skrev:
är det någon här som bygger med sadeltak? skulle gärna vilja se bilder i så fall :)
Vi har gjort avrop på ett Classic 135 med just sadeltak men det dröjer innan det börjar byggas. Har även fått 5 veckors tillägg som flera andra här :-/ Kommer lägga upp bilder så snart det finns några.

Jag lyfter Elmattes fråga igen. Någon som lagt större plattor än 10x10cm i badummet. Vilket merkostnad per m2 blev det i så fall?

mvh /Martin

Peter&Sirpa skrev:
Då skulle jag byta kakelkonsult, 30 år eller ej. jag håller fullständigt med Elmatte, kunde knappast sagt de bättre själv...Skulle aldrig välja plattor efter en krypande bäbis. Man hinner knappt blinka så är barnen i skolålder och plattorna ligger kvar där de är. Nej jag skulle istället lägga energi på saker som många glömmer. Isolerade innerväggar, induktionshäll, blue motion på luckor o skåp (mjukstängare), LAN nätverk, ett ordentligt dubbelgarage istället för carport, jag kan göra listan hur lång som helst.
Och vem har sagt att jag lagt massa energi på det? Har inte valt plattor efter krypande bebis...menade mest att det var något vår kakelkonsult nämnde för oss. Jag väljer att lita mer på honom än dina råd

Jag har lagt min energi på en MASSA andra saker som har varit viktiga...tydligen är det svårt att begripa för en del.

Och då kan väl jag lägga mig i ditt val av dubbelgarage som hos de flesta blir en avstjälpningsplats för onödiga saker där den ena bilen skulle stått...skulle jag aldrig välja. Nej jag skulle istället lägga energi på sånt som andra glömmer....

Nu sätter jag punkt för den här diskussionen för min del...kommer inte svara på mer inlägg. Har viktigare saker att lägga min energi på...

Redigerat:
Har följt den här tråden med förundran. Hur kan man haka upp sig på detta med plattorna, jag tycker faktiskt det var en relevant synpunkt som Zappaholics kakelkonsult gav. Om den för vissa inte är relevant eller intressant, så hur i hela fridens namn kan ni haka upp er på det? Och lägga in betydelser som inte finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.