3 868 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Layout av arbetsrum
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Man kapar med övermått och sen trimmar in det sista i en stötlådaA arasmus skrev:
En kapspg med ett anhåll som ska vara användbart på långa bitar tar mycket plats.. men var och en blir salig på sitt. Jag ska inte kasta mer sten i glashuset än jag orkar städa upp
Nu har jag börjat skissa på den stora bänken. Detta är med två "flips", den vänstra för kap-/gersåg och den högra för planhyvel. Sen fräsbord och skruvstäd. Allt är gjort av 21 mm plywood som jag isf kapar i 10 cm breda remsor och limmar och spikpistolar ihop. Det kanske kostar ett par kronor extra jämfört med reglar, men jag tror det blir inom min begränsade förmåga.
Det man kanske inte tänker på först är att "flipsen" blir rätt höga. Formeln för höjden blir själva flip-mekanismen + 2 * hur nedsänkt verktyget skall vara + höjden på resten av verktyget. Det i sin tur gör att jag knappt kan få in några lådor, trots att bänken är 350 cm lång, vilket är lite olyckligt. Jag vill ha öppet längst till höger för soptunna och liknande. Jag hade tänkt att skaffa en liten gersåg, Evolution Rage 210 CMS, eftersom jag mest skall ha den för att kapa reglar för huspyssel och metallrör. Jag har en sänksåg om jag behöver kapa bredare grejer. Jag fungerar därför att skippa ena flipen och ha det som moduler med iläggsskivor istället och förvara sågen + skiva på väggen. Väggyta är också en begränsad tillgång, men jag tror nog det blir bättre ändå. Jag är lite orolig för stabiliteten i längsled eftersom det är så mycket öppet på framsidan. Vad tror ni? Jag hade kunnat jacka ur längre ner på baksidan också och sätta en remsa där, men framsidan är svårare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det man kanske inte tänker på först är att "flipsen" blir rätt höga. Formeln för höjden blir själva flip-mekanismen + 2 * hur nedsänkt verktyget skall vara + höjden på resten av verktyget. Det i sin tur gör att jag knappt kan få in några lådor, trots att bänken är 350 cm lång, vilket är lite olyckligt. Jag vill ha öppet längst till höger för soptunna och liknande. Jag hade tänkt att skaffa en liten gersåg, Evolution Rage 210 CMS, eftersom jag mest skall ha den för att kapa reglar för huspyssel och metallrör. Jag har en sänksåg om jag behöver kapa bredare grejer. Jag fungerar därför att skippa ena flipen och ha det som moduler med iläggsskivor istället och förvara sågen + skiva på väggen. Väggyta är också en begränsad tillgång, men jag tror nog det blir bättre ändå. Jag är lite orolig för stabiliteten i längsled eftersom det är så mycket öppet på framsidan. Vad tror ni? Jag hade kunnat jacka ur längre ner på baksidan också och sätta en remsa där, men framsidan är svårare.
Här händer inte så mycket, för det hela är låst av en badrumsrenovering som gått i stå. Men man kan ju klura lite ändå! Hur rimligt är det ur brandsäkerhet att få in både metallarbeten (bandslip, svets) och träarbete på 2.2x4.3 meter i en källare? Någonstans på skalan ”det låter väl lite tveksamt” till ”är du dum i huvudet”.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Svetsa inomhus i en källare låter mer dumt. Svetsa ute och resten göra inne?A arasmus skrev:Här händer inte så mycket, för det hela är låst av en badrumsrenovering som gått i stå. Men man kan ju klura lite ändå! Hur rimligt är det ur brandsäkerhet att få in både metallarbeten (bandslip, svets) och träarbete på 2.2x4.3 meter i en källare? Någonstans på skalan ”det låter väl lite tveksamt” till ”är du dum i huvudet”.
Ja, det är också ett alternativ. Antagligen mer populärt hos min fru också. Men det kommer ändå bli massa gnistor av bandslip och vinkelslip. Tror ni det går att fixa säkert? Jag kan ju täta springor och sätta upp plåt på lämpliga ställen, men det kommer ändå vara i ett litet rum där det finns sågspån och massa brännbara grejer.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Jag tror att det går att fixa, men vet inte om det är värt besväret. Jag gör allt gnistalstrande utomhus. Det var liksom inte värt risken att råka elda upp huset.A arasmus skrev:Ja, det är också ett alternativ. Antagligen mer populärt hos min fru också. Men det kommer ändå bli massa gnistor av bandslip och vinkelslip. Tror ni det går att fixa säkert? Jag kan ju täta springor och sätta upp plåt på lämpliga ställen, men det kommer ändå vara i ett litet rum där det finns sågspån och massa brännbara grejer.
Alternativet är att kånka ut alla grejer till den gemensamma gräsmattan utanför vårt radhus, vilket inte är så lockande. Knökfullt med nyfikna småbarn och grannar. Så ett visst mått av besvär kan jag tänka mig gå igenom. Sen är det ju väldigt smidigt med ett ordentligt bord där man kan spänna fast saker också.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Fast med radhus innebär det ju också risken att inte bara elda upp ditt hus utan även grannarnas..A arasmus skrev:Alternativet är att kånka ut alla grejer till den gemensamma gräsmattan utanför vårt radhus, vilket inte är så lockande. Knökfullt med nyfikna småbarn och grannar. Så ett visst mått av besvär kan jag tänka mig gå igenom. Sen är det ju väldigt smidigt med ett ordentligt bord där man kan spänna fast saker också.
Säger inte att det inte går utan att man måste väga för och nackdelarna...
Tror att du redan vet om det är lämpligt eller ej. Nu är det väl bara frågan om att komma fram till vilka risker du är beredd att utsätta dig och andra för...A arasmus skrev:
//Ronnie
Klicka här för att svara