Byggahus.se

Lay-z-SPA

1. S
    Medlem · 4 inlägg

Sebadoh

Medlem
    Bassängen står uppställd här hemma nu, o för ett par nätter sedan var det -2 grader. Pumpen tuffade på fint o höll 40 grader hela natten. Så som det verkar så är det inga problem med automatisk avstängning från nån givare vid minusgrader iallafall.
    Kommer isolera pumpen med frigolit så att den klarar minusgrader bättre när det blir ännu kallare, men tror att enda problemet är om pumpen stannar när köldgrader råder. Annars bara att köra på vad det verkar.

• Laddar…
  2. L
    Medlem · 13 inlägg

Ljunkis

Medlem
    Tänkte testa ett uppblåsbart spa. Vilket rekommenderas?

• Laddar…
  3. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 2 927 inlägg

nikasp

Husägare
    Ser att aktiviteten varit låg senaste 2 åren men har några frågor om budgetbadtunna/hillbillyspa från Lay Z Spa eller Camaro. Tänker att det här blir nåt som jag testar 2-3 säsonger i väntan på ev. annat.

1) Vad säger ni som haft ett minst 2-3 säsonger. Håller de ihop eller strul med pump, läckage eller sönderfrysning eller annat ? Särskilt om ni vågat ha den ute ända till några minusgrader?

2) Går det att köra med syre-vad-det-nu-heter istället för klor? Har läst lite negativt om att både badkläder och pool/tillbehör bleks. Har också varit rejält allergisk som liten och är rädd att om jag badar flera ggr i veckan att det ska visa sig igen trots att jag kan bada i badhus då och då utan problem.

3) Solblekning? Våran skulle stå i sol hela dagarna från vår till höst. Det jag klurar på är Milan-modellen nedan (som är mörkblå) pga att man kan styra via app, dvs. dra upp värmen även om man inte är hemma vilket låter smiidigt. En vit/ljus känns mer safe vad gäller blekning men då tappar man funktioner som appstyrning.

4) Behöver ni lägga mycket tid på att sköta om med kemikalier och rengöring? Barnen på 4 och 6 år lär vilja plaska jämt. Har läst på och kollat lite Youtube så har koll på basic angående kemikalier och så.

Den jag tänker på är Lay Z Spa Milan för ca 6000 kr: https://www.jula.se/catalog/fritid/...v5FhDdXgfBNXlBUprwEaAl8LEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

4. I
    Medlem · 197 inlägg

Ironside

Medlem
    Vi har haft får i ett Lay-Z Spa Vegas par år och den har hållit ihop fint men så har vi också varit noggrann med hanteringen. Tvätta av den förra och efter uppsättning, förvara pumpen inomhus o.s.v.

Har man mycket kalk i vattnet kan det hända att man får kalka av pumpen som vi fått göra.

Visst bleks den men det stör inte funktionen, än så länge har vi inte behövt laga plasten en enda gång. Lite missfärgningar här och där även om man sköter om den får man nog räkna med.

Det som är omständligt med en liten pol som denna är att få rätt kemi i den, det tar ett tag att lära sig det där och även då är det ingen självklarhet. Eftersom polen är så pass liten så behöver man också byta vattnet lite då och då även om man tvättar sig och torkar av fötterna innan man går i. Men trotts detta så kommer poolen även sättas upp detta året.

Skulle jag köpt ny pool hade jag troligen tittat på något som är större men fortfarande med uppvärmning.

5. nikasp

nikasp

Husägare
    Tack för svar! Hmm… får tänka lite. Det är främst tänkt för barnen som jag äntligen lyckats få att förstå att man inte skuttar i plaskpoolen med smutsiga fötter eller sandiga leksaker. Känns inte toppen att fylla barnens 450 liters flera ggr per säsong, nu blev vattnet inte så kul efter fem dagar i solen och mycket lek. Och sen med svensk sommar så är ju vattnet oftast kallt om man inte ska toppa osv.

6. I
    Medlem · 197 inlägg

Ironside

Medlem
    Beroende på ålder på barnen så hade jag troligen valt en mindre och enklare pool till dem där vattnet tål att bytas ut. Lazy-Spa är ju inte så mycket lek pool utan mer relax pool. Allternativet är ananrs att bygga sig en riktigt stor pool med rejält reningsverk, de ska också vara enklare att underhålla ren kemiskt. :)

7. nikasp

nikasp

Husägare
    Det är just det att slösa vatten jag vill undvika. Kommunen gick ut om att reningsverket har svårt att hinna med nu så känns inte toppen moraliskt att skicka ut 5-700 liter i gräset många ggr under sommaren.

8. I
    Medlem · 197 inlägg

Ironside

Medlem
    Nu vet jag inte vad många gånger innebär men i vårt fall kanske vi tömmer och fyller på 2-3 gånger, det kommer fortfarande inte i närheten av vad en "riktig" pool kommer göra av med på en sommare misstänker jag? Men visst, jag är inte så väl insatt i hur man sköter riktiga pooler egentligen, kanske har man kvar samma vatten alltid?

9. nikasp

nikasp

Husägare
    Det jag tänkte var att kanske jag genom att hålla bra koll på vattnet så kanske man kan köra på samma vatten under lång tid samt att barnen får bada hyfsat varmt.

Nu får de det varmt och skönt den dagens jag fyller 450-literspoolen. Sen går det utför, vattnet blir dåligt och kallt så bara att tömma och fylla igen. Enkel uppblåsbar utan värme eller rening. Har tänkt tanken på en renodlad lite större barnpool men då blir det slangar och kablar och fult på gräsmattan. Vi har sjön två kvarter till sjön så går att bada ute om man vill sträcka ut. Kanske jag tänker fel men känns smidigt med en Lay Z med pump och värmare i ett.

10. I
    Medlem · 197 inlägg

Ironside

Medlem
    De e så många parametrar som spelar inte, inte minst orken man har att sköta om det, tror tyvärr att det bara är du själv som kan avgöra om det är rätt väg att gå för er.

11. nikasp

nikasp

Husägare
    Jag klurar och klurar. Skulle helst haft tiden över att gräva bort barnens med trädäcket integrerade sandllåda i år och bygga plattform där. Ska klura lite till men lutar fortfarande åt ett s.k. hillbillyspa som någon skojade om. Dvs. när man inte vill lägga 40-80000 på ett riktigt.

12. T
    Medlem · 179 inlägg

TimPellet

Medlem
    Ja, köp ett billigt eller begagnat lay-z-spa med värme, ungarna älskar det. Ja det är mycket jobb att hålla det rent och se till så att klorhalten är rätt och ja du kommer nog göra m¨nga misstag och ja det kommer nog bara hålla en eller två säsonger. Men har du en trädgård så är det värt det.

När det är trasigt så har du lärt dig mycket om livet med pool och kan fundera på om och vad du eventuellt vill ha framåt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.