Hej,
Håller på att renovera ett badrum för första gången och har stött på hinder.
Huset är byggt i lättbetong "blåbetong" från 1964.
Min tanke var först att ta bort allt gammalt, sen spackla och slipa ojämnheter för att sedan montera våtrumsduk direkt på lättbetongen, men det förekommer sprickor i väggen och några av blocken är helt lösa när man knackar på dom, vilket gör mig smått oroad.
Min första tanke nu är att limma våtrumsgips direkt på betongen och hoppas på det bästa eller är det en dålig idé?
Finns det andra, bättre alternativ för att fixera de block som är lösa?
Kan tillägga att badrummet är ovan mark och ligger i anslutning till ytterväggen.
Lägger upp några bilder.

Tack på förhand till alla hjälpsamma där ute

• Närbild på en gammal vägg av blåbetong med sprickor och lösa block i ett badrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med delvis borttaget ytskikt som avslöjar underliggande lättbetong med sprickor och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har haft ett liknande badrum, likaså ett hus från -63 och likaså med block med sprickor och vissa block som nästan varit helt lösa.

Oavsett, jag angrep det hela på följande sätt.
- Tog bort lös puts och vidgade vissa sprickor en aning kring block som var lösare än andra så sprickorna var 3-4mm tjocka. Vinkelslip med diamantskiva är städningens värsta fiende!
- Tryckte in tunnfogsbruk i sprickor, i något enstaka fall där blocket var helt löst drog jag ut det och drog på bruk innan jag tryckte in detta igen, i merparten av fallen kunde jag bara vicka lite på blocken så då tryckte jag in bruk med hjälp av en spritspåse (proffsmodel i väv/duk) och sedan trycka in så mycket som möjligt med en murslev. Kanske inte helt optimlat men det vart bra och jag hittade ingen bättre spruta för att trycka in bruket. Om någon har ett tips så är jag tacksam
- Lätt detta brinna med eftervattning enligt instruktion
- I detta läget var väggen fast och stabil igen och i valet med att limma våtrumsskiva och att putsa upp väggen så valde jag det senare (att hitta puts som tillverkaren tycker är okay för lättbetong är svårare än man kan tro...), om jag minns rätt (och i mitt fall är detta över mark) hittade jag ett gipsputs som jag körde med, kommer inte ihåg märke nu.
- Efter putsning tätskickt som vanligt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.