D Diamant skrev:
Du verkar inte heller begripa att en mindre förbättring av isolervärdet på ytterväggen som är förhållandevis liten jämfört med golv och tak påverkar energiåtgången bara marginellt.
Jag tror att ytterväggsytan är större än boarean/ golvytan i många enplanshus.

F fribygg skrev:
Jag tror att ytterväggsytan är större än boarean/ golvytan i många enplanshus.
Där har du fel igen.

Tag ett enplanshus 12 x 12 m. Golvyta 144 kvm.

Väggyta 4 x 12 x 2,6 = 125 kvm. Avgår fönster och dörrar lågt räknat 25 kvm. Väggyta 100 kvm.

Antag ett större enplanshus 10 x 20 m. Golvyta 200 kvm.

Väggyta (2 x 20 + 2 x 10) x 2,6 = 156 kvm. Avgår dörrar och fönster 35 kvm. Väggyta 121 kvm.

Ju större hus desto mindre väggyta jämfört med golvyta.

Störst energiförlust taket sedan golvet sedan troligtvis dörrar fönster sedan vägg. Ventilationen tar dessutom mycket och varmvattnet som man spolar ner i avloppet.

Även du borde kunna inse att en marginell förbättring av isolerförmågan på ytterväggarna har en mycket liten påverkan på hela husets energiförbrukning.

Lättbetong och isoleca har dessutom jämförbar isolerförmåga. Beror på fabrikat och tjocklek.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Lättbetong och isoleca har dessutom jämförbar isolerförmåga. Beror på fabrikat och tjocklek.
Onekligen har du en liten poäng, man måste ju faktiskt välja den bästa Ytongen för att komma till 0,11 istället för Lecans 0,20

Vi har tydligen olika uppfattningar om normala mått på enplanshus också, jag tänker att en vanlig kåk är 8,5 till 9m bred (men det är ju ett gammalt mått som bygger på vanligt sågatvirkes lämpliga spännvidd dvs ca 4m breda rum) Har man limträ eller fribörande takstol som inte fodrar stöd kan man ju givetvis bygga 12 m breda kvadratiska hus också.

För att få u-värde på 0,11 måste man välja 50 cm tjocka block. Man måste ju välja lika tjocka block för att kunna jämföra och då är isoleca minst lika bra om inte bättre.

Resultatet blir samma väggytan betydligt mindre än golvytan.

D Diamant skrev:
Resultatet blir samma väggytan betydligt mindre än golvytan.
I ditt exempel med det 12meter breda huset ja, räkna på mer normala bredd mått och rektangulära hus så ser du att väggytan ofta är större än golvytan

Frerider Frerider skrev:
Ja regeln blir ju bara en distans, men visst kommer regeln att hjälpa till att ta laster också men problemet är att anläggningsytan på en regelände är så liten så blir det mycket tryck på den så kommer den att sjunka in i blocken i underkant då lättbetong är så mjukt.
Ok tack.
1. vilket avstånd skulle du montera fönster på från blockets utsida om blocket är 365 eller 400 mm djupt?
2. Om insidan t ex har gipsskiva, -då behövs väl fästreglar mot blocken? 28mm?

A Andrew Wiberg skrev:
Ok tack.
1. vilket avstånd skulle du montera fönster på från blockets utsida om blocket är 365 eller 400 mm djupt?
2. Om insidan t ex har gipsskiva, -då behövs väl fästreglar mot blocken? 28mm?
Ca 50mm in utifrån färdig puts brukar man ha men inom spannet 30-80mm är en grov tumregel.

Du ska väl inte montera papplåda gipsskivor på en homogen vägg som klarar att hantera fukten utan att mögla?

F fribygg skrev:
I ditt exempel med det 12meter breda huset ja, räkna på mer normala bredd mått och rektangulära hus så ser du att väggytan ofta är större än golvytan
Då tar vi detta igen med dina mått.

Husbredd 8,5 m, Huslängd 18 m. Ger golvyta 153 kvm.

Vägglängd 2 x 18 m + 2 x 8,5 m = 53 m.

Väggyta 53 x 2,6 = 138 kvm.

Avgår 25 kvm fönster och dörrar = 25 kvm.

Netto väggyta 138 – 25 = 113 kvm.

Slutsats väggytan är betydligt mindre än golv och tak. Tak och golv är 306 kvm yttervägg 113 kvm.

Väggytan är bara drygt en tredjedel.

Att en marginell minskning av u-värdet i ytterväggen skulle påverka energiförbrukningen märkbart tror bara någon som inte kan räkna.

Dessutom är isoleca och lättbetong i princip helt likvärdiga v.g. u-värde om man jämför samma tjocklek och inte som du som jämförde en 50 cm tjock lättbetongvägg med en 30 cm tjock isoleca vägg.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
A Andrew Wiberg skrev:
Hej. Jag håller på och ändrar byggplanerna från lösvirkeshus till lättbetonghus?
Jag ska bygga ett 1-plans hus som permanent bostad på min tomt på Öland.
Håller på och undersöker om jag ska ändra till stomme i lättbetong typ Ytong m.fl.
1. Undrar hur man löser fönster/dörrpartier där jag i trä ritat stående reglar mellan fönster etc.
2. Kan takstolarna placeras direkt mot stommen i lättbetong?
Hur stort hus planerar du? Högt i tak?
Stora glaspartier eller nöjer du dej med normala 10-12% av golvytan?

F fribygg skrev:
Hur stort hus planerar du? Högt i tak?
Stora glaspartier eller nöjer du dej med normala 10-12% av golvytan?
Normalt 10 – 12 %. Du hittar på igen. Normalt är 20 % +-5 %. Inte bygger man idag med med 10 %.

Har du nu begripit att ytterväggar i princip alltid har mindre kvm än golv och tak?

D Diamant skrev:
Normalt är 20 % +-5 %.
Om TS ska ha stora glaspartier som upptar bortåt 25% av ytterväggsytan kanske det blir svårt att klara kraven på energi hushållning på hela bygget, men vi får väl invänta svar på hur stor fönsteryta som planeras.

Men glömmer ni inte bort att underlaget under golvet är varmare än uteluften en stor del av året och dessutom kan vara isolerande också? I verkligheten är sällan isoleringen av golvet särskilt styrande för värmeläckaget i ett hus, däremot påverkar det komforten om det blir golvkallt.

Jag är uppvuxen i ett lättbetonghus i SE1, huset saknade isolering under plattan och taket var lättbetong med ytterligare glasfiberisolering på (denna kom till pga höga uppvärmningskostnader). De flesta hus i området har senare lagt på ytterligare isolering på vinden. Det stora värmeläckaget i dessa hus var genom fönstren. Även efter byte till treglasfönster så är värmeläckaget störst genom fönstren. Golvet har nog inte mer än fem centimeter cellplast ovanpå plattan och har aldrig upplevts som kallt annat än när det dragit från fönstren.

Jag bor idag i ett hus med liknande golvkonstruktion (dock lecaväggar). Samma sak där, inte särskilt kallt golv trots avsaknad av isolering under plattan. Däremot så drar den vattenburna golvvärmen i badrummet sjukt mycket energi när den är igång, så det är den inte. Jag har lagt in elektrisk golvvärme som bara får köra strax innan man stiger upp på morgonen. Sedan finns det en badrumsmatta också, det blir klart mycket billigare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.