Hej!

Jag har läst en del trådar här på forumet i detta ämne, men jag har inte blivit klokare för det...

Jag har ett 50-talshus byggt i hålsten (souterängvåning) och lättbetong (övervåning)

Jag ska nu sätta igen några fönster, och hade tänkt mura igen hålen med lättbetong, men jag funderar på om jag kan använda leca istället då det är betydligt billigare.

Kan någon med insikt i detta ämne förklarar skillnaden i egenskaper mellan leka och lättbetong, och ifall det är helt fel att satsa på leka, eller ska jag satsa på reglar och vanlig isolering istället?

/Jonas
 
Jag tror jag hittat lösningen...

Den ursprungliga lättbetongväggen är 25cm tjock.

Jag fyller hålet med 20cm leca kant i kant med insidan av väggen, och fyller "gropen" i väggen med regelstomme och 45mm gullfiber.

Utanpå hela väggen kommer det sedan bli ytterligare reglar, 45mm gullfiber och panel.

Några kommentarer? 8-)

/Jonas
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.