P Pysslarn skrev:
Jag skaffade Vulkanus enklaste, hopfällbara variant — stor som en snusdosa ungefär, tycker den ger tillräckligt bra resultat för mina krav.
Finns i olika bänkvarianter också till exempel på Bagaren & Kocken:

[länk]

Mycket lättanvänd,
//Ronnie
Ser bra ut. Lite dyr kanske? Men ”buy once, cry once” är väl applicerbart här? Det är ju ändå ett verktyg!

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Nu är inte jag nån knivnörd, eller kan nått om egg, vinklar mm, är kniven vass är jag nöjd.
För det har jag ett vanligt bryne, som dras några drag på varje sida typ varje månad och jag har gjort så på samma kniv i 20 år, en rostfri Victorynox.
Men särbon hade typ 100 knivar där ingen verkar slipats detta sekel.
Köpte en sån där som man drar kniven i med 3 olika stenar. Efter jag slipat upp alla, räcker det med att dra 2-3 gånger på den finaste stenen så är de vassa igen, något även en fru klarar av, man känner liksom när den är klar, då går det lättare att dra.
Samma när man börjar med den grövsta stenen, man känner när det är dax för nästa.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det brukar räcka att skärpa då och då för att hålla en rimlig nivå och gradantal etc är inte så himla noga att det är exakt utan bara i närheten av vad kniven är avsedd för. Det är alltså samma tänk som för stämjärn.
Skulle jag skaffa en fast slip eller liknande så kommer det däremot snart bli samma vinkel på alla knivarna och då tar jag mycket hellre att en kniv är slö ibland. Alltså även här precis som för stämjärn.

Så lösningen är antingen att ha några knivar som får slipas utan eftertanke (lycka till med att begränsa vilka som slipas) eller att man går igenom lådan då och då.
Jag har gett upp min mors och svärmors knivar utan fixar bara en när jag ska använda den.

Vi kör en Fiskars från Ikea (aspekt) i kombination med ett bryne, ger vettig skärpa i mitt tycke.

Bart Bart skrev:
Jomen serrusåatt… det finns ju en anledning till att frugan vill ha nåt så att hon kan hålla efter knivarna löpande. Själv kör jag på tills det blir krossade tomater istället för skurna. Sen blir det slipardag.

Hon har tröttnat på att stämjärn och hyvlar alltid är vassa, men inte köksknivarna.
Hur ofta upplever hon att knivarna behöver skärpas?
Jag reagerar på att du nämner brynsvärd i samma andemening som slipande. Är knivarna verkligen i behov av slipande eller behöver spetsen bara rätas upp med ett bryne för att den har vikt sig?
Den senare är onekligen enklare att lära sig än den första.

Edit: Tormek har ju redan en lösning på problemet:
https://tormek.com/sv/produkter/slipmaskiner/tormek-t-1-kitchen-knife-sharpener

Spyderco tri-angle sharpmaker tycker jag är svårslagen. Lätt använd nog för att vem som helst ska kunna använda den och kompetent nog att få det mesta rakbladsvasst.

Har en som står framme med fina stenarna 24/7 just för att underhålla knivarna och slippa brynstav.

L Lovan83 skrev:
Hur ofta upplever hon att knivarna behöver skärpas?
Jag reagerar på att du nämner brynsvärd i samma andemening som slipande. Är knivarna verkligen i behov av slipande eller behöver spetsen bara rätas upp med ett bryne för att den har vikt sig?
Den senare är onekligen enklare att lära sig än den första.

Edit: Tormek har ju redan en lösning på problemet:
[länk]
Det är ett bryne jag är på jakt efter. Nu har jag lagt en beställning på en any Sharp, så får vi se om den fungerar bra.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Anysharp ser vettig ut. Jag har en sån här som passar bra för att fräscha upp knivar mellan seriösa slipningar. Använd den keramiska sidan ev med lite vatten på knivseggen. 10-20 drag.
Gult knivslipverktyg med strukturerad yta på marmorerat underlag, bredvid en hand för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://amzn.eu/d/hvubVJ2
Till och med gubbarna i jaktlaget skaffade såna för att snabbt kunna få till en vass mikroegg.

Bart Bart skrev:
Finns det något som garanterat fungerar för enklare bryning av eggen som inte förstör kniven men ger ett garanterat resultat oavsett förkunskaper?
Du bryner knivarna, din fru gör något annat som hon är bra på. ;)

Anysharp testad och godkänd 👍

Det enda är att den kör på 20 grader. Får se hur mycket det betyder i verkligheten.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.