4 441 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Låter ni roboten gå när ni är bortresta en längre tid?
Har precis blivit med robot och det är nästan magiskt att "se hur gräset inte växer". Fruktansvärt nöjd.
Men min fråga är till alla som har robotar om ni låter den gå när ni är bortresta säg 2 veckor på semester? Den är ju dyr och stöldbegärlig, och dessutom vet man ju inte om det hänt nåt med den medan man är bortrest. Har bara kört min i 2 veckor, och haft 2 stop första veckan där kabeln låg för nära en stenkant så den fastnade, och för nära en lerig brant så den gled utanför området, så jag har lagt om kabeln och håller på att utvärdera driftsäkerheten.
Men, då jag fortfarande kollar till den på morgon och kväll så undrar jag hur ni gör, låter ni den gå när ni är bortresta en längre tid så att ni kommer hem till en klippt gräsmatta, eller plockar ni undan den och kör ett varv med vanliga klipparen när ni kommer hem (eller något annat alternativ)?
Men min fråga är till alla som har robotar om ni låter den gå när ni är bortresta säg 2 veckor på semester? Den är ju dyr och stöldbegärlig, och dessutom vet man ju inte om det hänt nåt med den medan man är bortrest. Har bara kört min i 2 veckor, och haft 2 stop första veckan där kabeln låg för nära en stenkant så den fastnade, och för nära en lerig brant så den gled utanför området, så jag har lagt om kabeln och håller på att utvärdera driftsäkerheten.
Men, då jag fortfarande kollar till den på morgon och kväll så undrar jag hur ni gör, låter ni den gå när ni är bortresta en längre tid så att ni kommer hem till en klippt gräsmatta, eller plockar ni undan den och kör ett varv med vanliga klipparen när ni kommer hem (eller något annat alternativ)?
Jag låter den gå som vanligt även när huset står tomt, att slippa klippa gräs var ju själva grejen!
Nu är min förvisso "färdiginstallerad", slingan är finjusterad och gräsmattan är avjämnad så den fastnar inte någonstans. Har man precis installerat den så är det en annan sak, eftersom man får räkna med en inkörningsperiod innan allt blivit perfekt.
Stöldbegärligheten vet jag inte om den är så hög, mellan larm&pinkod och grannar så är nog risken ganska liten. Förmodligen inte större än att grill, cyklar och liknande som folk lämnar ute stjäls. Eller inbrott i bostaden, förråd eller garage. En snabb googling bekräftade mina teorier om att det är ovanligt att robotar stjäls ur trädgårdarna.
Nu är min förvisso "färdiginstallerad", slingan är finjusterad och gräsmattan är avjämnad så den fastnar inte någonstans. Har man precis installerat den så är det en annan sak, eftersom man får räkna med en inkörningsperiod innan allt blivit perfekt.
Stöldbegärligheten vet jag inte om den är så hög, mellan larm&pinkod och grannar så är nog risken ganska liten. Förmodligen inte större än att grill, cyklar och liknande som folk lämnar ute stjäls. Eller inbrott i bostaden, förråd eller garage. En snabb googling bekräftade mina teorier om att det är ovanligt att robotar stjäls ur trädgårdarna.
Ja den klipper när vi är på semester, det är väl lite det som är vitsen
Har för övrigt ingen annan klippare att tillgå.
Stöldrisken är inget jag oroat mig för, vill nån stjäla den så får de väl göra det då:|
Stöldrisken är inget jag oroat mig för, vill nån stjäla den så får de väl göra det då:|
Är inte "utegångsfåren" individuellt låsta mot sin laddstation när de en gång är driftsatta?
Tack för snabba svar! Håller med om att det är lite att missa poängen med den om man inte låter den gå på semestern. Bra poäng också om att en oklippt gräsmatta signalerar att man inte har varit hemma på ett tag.
Kollade också med mitt försäkringsbolag (Trygg Hansa) och med drulle så betalar man endast självrisk, och visst, troligen åker man på att mer än att klipparen blir stulen om man får påhälsning av tjuvarna.
Har en månad kvar tills jag ska iväg, så om den inte stannar flera gånger så får den gå medans vi är borta!
Kollade också med mitt försäkringsbolag (Trygg Hansa) och med drulle så betalar man endast självrisk, och visst, troligen åker man på att mer än att klipparen blir stulen om man får påhälsning av tjuvarna.
Har en månad kvar tills jag ska iväg, så om den inte stannar flera gånger så får den gå medans vi är borta!
Drulleförsäkring ska väl inte behövas för att täcka stöld så länge man har hemförsäkring? Eller slipper man åldersavdrag då?goodyear77 skrev:Tack för snabba svar! Håller med om att det är lite att missa poängen med den om man inte låter den gå på semestern. Bra poäng också om att en oklippt gräsmatta signalerar att man inte har varit hemma på ett tag.
Fast om man lämnade det stulna helt obevakat på tomten så kanske drulle behövs. Tror inte en vanlig hemförsäkring ersätter stulna föremål som lämnats obevakade utomhus.MartinP666 skrev:
Googlade lite och de flesta bolag verkar ersätta stöld utomhus men med ett maxbelopp. Dock oftast någorlunda högt satt så att en gräsklippare för det mesta täcks helt och hållet.
Det är säkert inga större problem för den som vet hur man gör, men förmodligen vet inte buset hur man gör. För mycket jobb/investering i förhållande till vad de får av försäljningen gissar jag, då är det en bättre "affärsidé" att stjäla något annat som snabbt kan omvandlas till pengar för knark/sprit. För det är nog den gruppen som är mest trolig när det gäller stölder ur villaträdgårdar.MartinP666 skrev:
Min går mestadels med huset tomt då den sköter gräsmattorna vid fritidshuset. Stor lycka att komma upp och SLIPPA klippa gräset.
I år så har den inte kommit ut än då jag precis hämtat den från serviceverkstaden då jag lyckades knappa in fel kod tre gånger... Ja eller snarare var det så att jag inte kom ihåg rätt kod...
Pratade med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och det var inga problem.
I år så har den inte kommit ut än då jag precis hämtat den från serviceverkstaden då jag lyckades knappa in fel kod tre gånger... Ja eller snarare var det så att jag inte kom ihåg rätt kod...
Pratade med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och det var inga problem.
Ja, den ersätts ofta om den stjäls. Men jag vill minnas att jag läste en liknande diskussion för ett tag sedan och då kom det fram att om man reste iväg på semester (eller lät den köra runt i sommarstugan obevakat) så ansågs inte aktsamhetskravet vara uppfyllt.MartinP666 skrev:
Lämnade man den däremot utan uppsyn dagtid när man var på jobbet eller på natten när man sov, ansåg vissa (de flesta) bolag att aktsamhetskravet var uppfyllt.
Ang. scenariot "åka-iväg-på-semester-2-veckor-och-lämna-klipparen-vind-för-våg", täcktes stölden om man hade försäkringsbolagens utökade paket (stor villahem, pluspaket och vad de nu kallas).
Men det varierade lite mellan bolagen. Vill man vara helt säker bör man alltså tala med sitt försäkringsbolag och uttryckligen fråga om den nuvarande försäkringen täcker stöld om man lämnat klipparen och åkt bort en längre tid (läs: flera dagar/veckor).
Klicka här för att svara