2 210 läst ·
35 svar
2k läst
35 svar
Låter du jurist titta på köp/säljkontraktet mäklaren skrivit åt dig?
Har du sett läst flera domslutSågspånPappspikEternit skrev:
Det är faktiskt inte ditt bekymmer hur köparen finansierar affären; bankrån, banklån, sparande, momsbedrägerier eller vad som helst. Du får enligt kontraktet handpenning ett par dagar efter kontraktsskrivningen och resterande 90% av köpeskillingen på den tillträdesdag du och köparen kommer överens om. Det är det som räknas, att du får betalt.
Det är jättebra för dig om det blir en "ren" affär utan försäljningsklausul! Då betyder det att du (om det är planen) kan börja leta ny bostad direkt, och kan erbjuda din säljare en ren affär utan villkor.
där köparen inte kunnat betala
huset?
Saken gällde mäklaren påstod köparen kunde
betala mig direkt utan dröjsmål.5 M,
trots han dagen innan sa deras hus måste säljas först.som skulle ta månader.
Låt för bra vara sant kunna betala mig 5M direkt utan dröjsmål.
Jag har inte i månader varit kund hos honom.Annn555 skrev:
Vill tacka alla igen.
Hittade en jurist per telefon som jag
delgav vad mäklaren hade formulerat
i mitt köp/säljkontrakt som hus säljare
Juristen påpekade flera saker som
inte gynnade mig och som borde läggas
till, formuleras (inga småsaker) för
att skydda mig som hus säljare .
När jag ville göra dessa ändringar,
juristen föreslog, blev mäklaren sur
Dessa ändringar blev därmed inte gjorda..
Råder er prata med jurist.
En del rås jag fått här, var enl juristen
felaktiga svar frågor om köpekontraktets
formuleringar mm ang när köparen
måste sälja sin bostad först innan han
köper min och olika klausuler .
Har även fått fina bra råd här oxå.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Du har från början bestämt dig för att inte lita på den här mäklaren och startat ett stort antal trådar om honom. Trots detta har du valt just honom för att förmedla en 5-miljonersaffär.Annn555 skrev:
Nu litar du inte på köparen heller.
Jag tror inte det finns något jag (eller någon annan) kan skriva för att du ska känna dig säker i den här affären.
Måste du verkligen sälja? Du verkar göra väldigt mycket för att undvika att få huset sålt. Kan du behålla det?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Annn555 skrev:
Annn555 skrev:
Jag ställer mig nog på mäklarens sida här. Att en jurist som själv inte vill ta ansvar för de råd hen ger gett dig underlag för att få till några ”enklare lösningar” låter osannolikt. Du verkar sakna förmåga att bedöma vad som är enkelt eller svårt och juristen har ju inte kommit med mycket heller, så att mäklaren tappar tålamodet är som sagt begripligt.Annn555 skrev:
Jag tror du får en väldigt dyr affär om du ska ta in en extern jurist som ska överpröva mäklarens texter. Texter som mäklaren eventuellt saknar förmåga och rätt (enligt företaget han jobbar åt) att ändra som han vill om han ska utföra uppdraget.
Jag kan inte tänka mig att någon seriös mäklarfirma skriver en återgångsklausul utan tidsgräns, men jag betvivlar å andra sidan din förmåga att bedöma det. Lägg upp den föreslagna texten här så kan vi hjälpa dig läsa och förstå den.
Har aldrig som du anger uppgett nån ska överpröva mitt kontrakt, har nämnt flera gånger jag förbjuds göra tillägg i utkast till köpekontraktNötegårdsgubben skrev:
Jag ställer mig nog på mäklarens sida här. Att en jurist som själv inte vill ta ansvar för de råd hen ger gett dig underlag för att få till några ”enklare lösningar” låter osannolikt. Du verkar sakna förmåga att bedöma vad som är enkelt eller svårt och juristen har ju inte kommit med mycket heller, så att mäklaren tappar tålamodet är som sagt begripligt.
Jag tror du får en väldigt dyr affär om du ska ta in en extern jurist som ska överpröva mäklarens texter. Texter som mäklaren eventuellt saknar förmåga och rätt (enligt företaget han jobbar åt) att ändra som han vill om han ska utföra uppdraget.
Jag kan inte tänka mig att någon seriös mäklarfirma skriver en återgångsklausul utan tidsgräns, men jag betvivlar å andra sidan din förmåga att bedöma det. Lägg upp den föreslagna texten här så kan vi hjälpa dig läsa och förstå den.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Att du vill ändra lydelserna i mäklarens kontraktsförslag är att överpröva detsamma.
Domstolar sysslar med överprövning i överklaganden domstolNötegårdsgubben skrev:
Jag som privatperson har aldrig gått diskutera utformning av mitt köpekontrakt -jag överprövar inget och har själv kommit med tilläggsförslag i kontraktet, innan jag pratade med jurist, så mina privata förslag på justeringar av kontrakt, är inte en överprövning i lagens mening
I klartext-Annn555 skrev:
Domstolar sysslar med överprövning i överklaganden domstol
Jag som privatperson har aldrig gått diskutera utformning av mitt köpekontrakt -jag överprövar inget och har själv kommit med tilläggsförslag i kontraktet, innan jag pratade med jurist, så mina privata förslag på justeringar av kontrakt, är inte en överprövning i lagens mening
Jag fick ett köpekontrakt av vän som sålt hus och hon hade bra formuleringar i sitt kontrakt som jag bad honom infoga i mitt kontrakt,
jag nämnde inte vilja meningar jag ville skulle infogas, som jag härmade från min väns kontrakt - han sa utan att veta vad jag ville infoga i kontraktet så vägrar han ändra på det.
Detta är inte överprövning.
Långt senare, efter detta pratade jag med en jurist nu, efter han nekar mig privat justera kontraktet.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Nej, men de är det i språklig mening.Annn555 skrev:
Oavsett vilket hänger du upp dig på fel sak. Det är svårigheten att få mäklaren att skriva om avtalsutkastet som är det centrala här, inte om jag kallar dina försök att ändra utformningen för överprövning eller något annat.
Hur kan han skriva ett kontrakt utan att ens prata med mig, om innehållet?Nötegårdsgubben skrev:
Ska träffa fastighets jurist, har pratat med en redan som inte formulerar kontrakt.
De vet bäst. Punkt
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Annn555 skrev:
För att det oftast är standardformuleringar..Annn555 skrev:
Och det är en del av arbetet du betalar för..
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Överlåtelsekontrakt är i allt väsentligt en standardprodukt. Jag håller med om att mäklaren inte verkar ha nått fram till dig, men undantaget en mindre mängd tilläggslklausuler kan man knappast räkna med att få påverka kontraktsutformningen om man säljer via mäklare.Annn555 skrev:
Man får ju nästan hoppas att köparna hittar till dina trådar här och drar öronen åt sig och hittar ett annat objekt.
Hur ska det gå framöver när handpenning ska betalas? Då kommer ju säkerligen mäklaren + köparen göra 100 fel som kräver nya trådar. Och vid tillträdet… omg…
Hur ska det gå framöver när handpenning ska betalas? Då kommer ju säkerligen mäklaren + köparen göra 100 fel som kräver nya trådar. Och vid tillträdet… omg…
Han har inte frågat vad jag vill ändra justera, säger nej oavsettNötegårdsgubben skrev:
De använder standardavtal från Mäklarsamfundet. Ett fåtal klausuler kan läggas till, såsom olika klauseler gällande lån och eventuella försäljningsklauseler. I övrigt är det helt standard utan ändringar. Sannolikt därför som mäklaren inte ens vill öppna dörren till dina förslag (vilket jag förstår).Annn555 skrev: