14 137 läst ·
45 svar
14k läst
45 svar
Låta granne använda tomt under lång tid
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Man svarar med samma mynt och lägger sig inte platt och gråter. Men det gör ju folk som de vill. Om det är lättare att leva när man får vara osynlig så är det.Marcussjogren skrev:Därför att man inte måste bete sig som en rabiat idiot bara för att man har juridisk rätt till det. Speciellt inte om man själv inte ägt marken när intrånget ägde rum.
Nu ska ju förmodligen marken och fastigheten säljas, så grannsämjan är kanske inget man behöver ta hänsyn till och då fungerar ju ovan metod.
Min metod var att få betalt för den mark som grannen tagit (där byggnaden står, inte övriga 50m) och på så vis få betalt både för den marken och den man säljer tillsammans med fastigheten.
Då är alla nöjda och glada utan att behöva lägga pengar på advokater.
Nja, att vara "osynlig" och kanske ta saker den lugna vägen kan många gånger ge bättre resultat.
Är inte ordspråket "En hund som skäller bits inte."
Eller som jag själv resonerar "man behöver inte alltid hävda sin rätt utan spara det till de tillfällen när jag har något att vinna på det",
I ts fall finns ju inget att vinna, enbart att förlora, då ts själv inte har något emot friggebodens placering.
Är inte ordspråket "En hund som skäller bits inte."
Eller som jag själv resonerar "man behöver inte alltid hävda sin rätt utan spara det till de tillfällen när jag har något att vinna på det",
I ts fall finns ju inget att vinna, enbart att förlora, då ts själv inte har något emot friggebodens placering.
Hm, det finns ingen friggebod med i bilden... Utan det som grannen har gjort är att bygga ut sitt hus, så att halva huset står på fastighetsägarens fastighet. I utbyggnaden finns det alltså kanske ett vardagsrum, ett sovrum och kanske till och med ett badrum?Så det är uteslutet att någon annan än den som nu bor i huset skulle riva det.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Handlar absolut inte om att ligga platt och gråta. Jag tycker man ska välja sina strider och att hellre slåss för att grannen ska riva sin bostad än att sälja 20kvm mark ser jag som slöseri med energi och skapa sig problemFinndjävel skrev:
Man ska vända andra kinden till men inte släppa hen med blicken
Ursäkta, det är två liknande trådar gällande fastighetsgränserAllinug skrev:Hm, det finns ingen friggebod med i bilden... Utan det som grannen har gjort är att bygga ut sitt hus, så att halva huset står på fastighetsägarens fastighet. I utbyggnaden finns det alltså kanske ett vardagsrum, ett sovrum och kanske till och med ett badrum?Så det är uteslutet att någon annan än den som nu bor i huset skulle riva det.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag tror jag ska flytta till Sverige. Tydligen är det bara att smälla upp huset på andras mark där så låter de en hållas bara för att inte riskera att hamna i konflikt med nån.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Så enkelt är det ju inte - vi vet ju inte om det var muntligt överenskommet att byggnaden fick uppföras då den tidigare ägaren nu är avliden.Finndjävel skrev:
Jag har själv muntligt godkännande från min granne att uppföra garage som sticker in en bit på dennes mark.
Vi får anta att TS uppgifter om att tidigare ägaren inte gillade intrånget är rätt, och att det inte finns en överenskommelse. Men eftersom tidigare ägare aldrig krävde att byggnaden skulle rivas och att skulle få tillbaka sin del av tomten blir det svårare att hävda sin rätt nu.Marcussjogren skrev:
Jag skulle rekommendera finndjävel att flytta till t ex Holland. Där räcker det att sätta staket runt någon annans mark och klippa gräset för att efter 10 år kunna kräva lagfart på den markplätten. Det går inte i Sverige
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det behövs nog knappast något godkännande så länge Jordabalken kap 3, 12 § ser ut som den gör. Om utbyggnaden redan är gjord på fel fastighet så står den ju kvar oavsett vad fastighetsägaren tycker om det. Kanske var det oklart var tomtgränsen gick, eller så ville man bygga ut åt detta håll oavsett vad någon annan tyckte?
Om de hade gjort om gränserna mha Lantmäteriet efter bygget så hade det inte varit någon tvekan om att det var godkänt. Jag kan ju tycka att man skulle vilja ha allt klart med marken om man ska bygga något dyrt, som att bygga ut sitt hus. Inte vill man väl ha halva sitt hus stående på någon annans fastighet? Fast om man ändå har rätt att ha kvar huset där så spelar det kanske ingen roll? Nu är ju tomterna stora jämfört med vad man är van vid från stan, så att avstå ytan som grannhuset står på plus ytterligare 2 meter för grannens underhåll skulle inte vara så mycket sett till det stora hela.
Om de hade gjort om gränserna mha Lantmäteriet efter bygget så hade det inte varit någon tvekan om att det var godkänt. Jag kan ju tycka att man skulle vilja ha allt klart med marken om man ska bygga något dyrt, som att bygga ut sitt hus. Inte vill man väl ha halva sitt hus stående på någon annans fastighet? Fast om man ändå har rätt att ha kvar huset där så spelar det kanske ingen roll? Nu är ju tomterna stora jämfört med vad man är van vid från stan, så att avstå ytan som grannhuset står på plus ytterligare 2 meter för grannens underhåll skulle inte vara så mycket sett till det stora hela.
Redigerat:
Grannens rättigheter begränsas till den rättssäkerhet man åtnjuter vid särskild handräckning.
Om fastighetsägaren vill ha bort grannstugan med trädgård från sin mark begär fastighetsägaren särskild handräckning hos KFM. I processen som följer får grannen bevisa sin rätt att behålla stuga och trädgård där de ligger. Misslyckas grannen med detta får grannen riva. Alternativt får grannen "hjälp" att riva mot självkostnad.
Så enkelt är det. Ju tidigare grannen inser detta dess lättare blir det att frivilligt enas om en mer smärtfri kompromiss än avhysning och rivning. Givetvis kopplar man inte in KFM innan man pratat med grannen. Förklara rättsläget och din inställning! Be grannen om hans bästa argument! Öppna för en lösning, typ att grannen betala förrättningskostnad och skäligt tomtpris för korrekt avstyckning.
Om fastighetsägaren vill ha bort grannstugan med trädgård från sin mark begär fastighetsägaren särskild handräckning hos KFM. I processen som följer får grannen bevisa sin rätt att behålla stuga och trädgård där de ligger. Misslyckas grannen med detta får grannen riva. Alternativt får grannen "hjälp" att riva mot självkostnad.
Så enkelt är det. Ju tidigare grannen inser detta dess lättare blir det att frivilligt enas om en mer smärtfri kompromiss än avhysning och rivning. Givetvis kopplar man inte in KFM innan man pratat med grannen. Förklara rättsläget och din inställning! Be grannen om hans bästa argument! Öppna för en lösning, typ att grannen betala förrättningskostnad och skäligt tomtpris för korrekt avstyckning.
OK, dödsboet får nog fundera på hur det ska gå vidare med detta.
Man kan ju tycka att grannen skulle vara intresserad av att få till en bra lösning, eftersom man inte vet något om hur en framtida fastighethetsägare skulle hantera saken.
Man kan ju tycka att grannen skulle vara intresserad av att få till en bra lösning, eftersom man inte vet något om hur en framtida fastighethetsägare skulle hantera saken.
Låt ansvarig för dödsboet informera grannen om att det föreligger en försäljning och att skulle kan kunna uppstå problem för grannen gällande byggnad på dödsboet fastighet.
Och då erbjuder dödsboet grannen köp via en fastighetsreglering, där grannen står för kostnad till lantmäteri. Dödsboet får sedan avgöra om man vill ha ersättning för mark eller använder det som "gratis" lockbete för få grannen att acceptera. Kan ju vara värt det om man har klara papper vid en försäljning och slipper det stöket.
Och då erbjuder dödsboet grannen köp via en fastighetsreglering, där grannen står för kostnad till lantmäteri. Dödsboet får sedan avgöra om man vill ha ersättning för mark eller använder det som "gratis" lockbete för få grannen att acceptera. Kan ju vara värt det om man har klara papper vid en försäljning och slipper det stöket.