133 648 läst ·
273 svar
134k läst
273 svar
Låt mig få kräkas ut allt!
Själva timret är torrt och blir fast ganska direkt, men det är starkt angripen av skadedjur och fukt genom åren så det smulas bara sönder. Sedan är det öppet och saknas balk hela vägen ned på stora delar hela balken igenom och när jag ändå har allt öppet gör jag om det så huset vilar helt på en ny syll så ingen kan komma i framtiden och fråga varför det ser ut som det gör.Don-T skrev:
Mitt motto är.
"Om jag bor kvar för evigt vill jag ha ett ordentligt hus. Om jag säljer vill jag inte att en köpare någonsin hör av sig och klagar." 😉
Lite projekt som gjorts sedan sist är att slukhålen som uppstått på vardera sida om entrén är nu åtgärdat. Första bilden är hur det såg ut innan och nu är det staket runt källartrappen och en upphöjd altan. Trappen ska byggas om samt jag ska bygga öppningsbara dörrar under min "balkong" så jag kan förvara lite krukor m.m där under men även komma åt inspektionsluckan jag gjort till krypgrunden.
Jag har nu även lagt in golv på övervåningen så nu är allt lika i alla rum. Jag tog även bort kaminen då den stod riktigt illa till pga att barnen brände sig när de gick in i rummet. Det gamla röret till expansionskärlet som enbart var plombat fick vara kvar för att slippa ta in rörmockare och plugga om det under bjälklaget. Byggde då en halvväggg som går att ta bort enkelt om man vill komma åt både röret men även installera en kamin i framtiden.
Övat på att bredspackla hela rummet då tretex och plastig strukturtapet var underlaget.
Bilderna är före och efter.
Har även klinkat hallens golv då gamla laminatgolvet var spruckit och trasigt.
Jag har nu även lagt in golv på övervåningen så nu är allt lika i alla rum. Jag tog även bort kaminen då den stod riktigt illa till pga att barnen brände sig när de gick in i rummet. Det gamla röret till expansionskärlet som enbart var plombat fick vara kvar för att slippa ta in rörmockare och plugga om det under bjälklaget. Byggde då en halvväggg som går att ta bort enkelt om man vill komma åt både röret men även installera en kamin i framtiden.
Övat på att bredspackla hela rummet då tretex och plastig strukturtapet var underlaget.
Bilderna är före och efter.
Har även klinkat hallens golv då gamla laminatgolvet var spruckit och trasigt.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 461 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 461 inlägg
Wow, du har verkligen legat i, bra jobbat!! 🥳T Thel skrev:Lite projekt som gjorts sedan sist är att slukhålen som uppstått på vardera sida om entrén är nu åtgärdat. Första bilden är hur det såg ut innan och nu är det staket runt källartrappen och en upphöjd altan. Trappen ska byggas om samt jag ska bygga öppningsbara dörrar under min "balkong" så jag kan förvara lite krukor m.m där under men även komma åt inspektionsluckan jag gjort till krypgrunden.
Jag har nu även lagt in golv på övervåningen så nu är allt lika i alla rum. Jag tog även bort kaminen då den stod riktigt illa till pga att barnen brände sig när de gick in i rummet. Det gamla röret till expansionskärlet som enbart var plombat fick vara kvar för att slippa ta in rörmockare och plugga om det under bjälklaget. Byggde då en halvväggg som går att ta bort enkelt om man vill komma åt både röret men även installera en kamin i framtiden.
Övat på att bredspackla hela rummet då tretex och plastig strukturtapet var underlaget.
Bilderna är före och efter.
Har även klinkat hallens golv då gamla laminatgolvet var spruckit och trasigt.
Riktigt snyggt jobbat! Ni har inte legat på latsidan.
Trodde nästan att du tröttnat på husrenovering eftersom det var rätt längesedan tråden uppdateras.
Trodde nästan att du tröttnat på husrenovering eftersom det var rätt längesedan tråden uppdateras.
Tack!!J Johan Sahlin skrev:
Nej det har hänt lite smått här och där. Men väljer att ta pauser med lite uppehåll till och från för att dels Ekonomin måste sparas då det varit några kostsamma år 🤢 samt familjeliv 🕺💃👫🧑🤝🧑🥰
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Snygg hall !
Eldade i den 3 gånger totalt och fick veta av sotaren att den hade spruckit skorstenen så då slutade jag då jag inte vet om det kan påverkas mer.P pmd skrev:
Kaminen stod precis mellan trappuppgången och dotterns dörringång så de snuddade in i den när de sprang upp för trappen och det kändes inte som en optimal lösning med yngre barn att ha en brasa tänd.
Ja, det syntes tydligt på en av bilderna hur tokigt den var placerad. Det kanske går att använda en del av den befintliga rökgången och dra en skarv till en bättre placering av kaminen?T Thel skrev:
Helst vill du väl ha kaminen på nedre våningen, gissar jag, och det kan nog medföra en del bök.





















