Jag har laddbox med lastbalanserare och solceller.

Idag slog lastbalanseraren till men jag kunde inte se varför. Inga stora maskiner var igång. Enligt Tibber pulse och laddboxen förbrukades det ca 11 A per fas men ingen effekt konsumerades. Mina solceller producerade ca 8kW och allt såldes.

Vad kan det här bero på? Vad ska man börja kolla?
Min första gissning är att det är någon fördröjning men Tibber pulse ska vara i realtid så jag vet inte.

• Bilden visar en skärmdump av en laddbox från Garo med texten "Charge process paused by loadbalancing system" och information om faser och strömstyrka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Visar nuvarande effektproduktion på 8,37 kW från solceller, med en ikon av en solpanel och sol i bakgrunden.
  • Skärmdump från en energihanteringsapp som visar -7948 W puls, 365 kr förbrukning och utomhustemperatur 7,4 °C.
    Skapa konto
  • Skärmbild från Tibber Pulse som visar fasbelastning i realtid med strömstyrkor: L1 11,3 A, L2 11,0 A, L3 10,6 A.
    Skapa konto
Jag kopplade in bilen runt 1250 och sen klockan 1310 började den ladda. Då slog lastbalanseringen ifrån. Det var ingen last när jag kopplade in den.

• Graf över effektförbrukning, visar variation från -1558 W till +2940 W mellan 10:41 och 16:40. Just nu -1162 W, med peak vid 13:40.
    Skapa konto
FlagganT FlagganT skrev:
Jag kopplade in bilen runt 1250 och sen klockan 1310 började den ladda. Då slog lastbalanseringen ifrån. Det var ingen last när jag kopplade in den.
Du verkar ha fel mätare till din lastbalansering. Om du har lokal produktion då måste du ha en dubbelriktad mätare gör laddboxen. Jag gissar inte detta, jag vet detta.

• Gilla
FlagganT
  • Laddar…
Utesluter inte att det är fel på installation av lastbalansering. Först var den inte ansluten alls. Elektrikern som kopplade in solcellerna anmärkte på det. Andra firman fick komma tillbaka och fixa och det tog flera gånger innan de fick till det. De var i direktkontakt med garo när de fixade. Hur vet man om mätaren är dubbelriktad? Jag kan se i skåpet vad det är för modell.

Det som är konstigt är att Tibber pulse rapporterar samma felaktiga ”last” som mätare till lastbalanserare. Tibber är helt separat och sitter i han-porten på min elmätare.

Det måste ju finnas en riktning på lasten också.

• Gilla
FlagganT
  • Laddar…
FlagganT FlagganT skrev:
Utesluter inte att det är fel på installation av lastbalansering. Först var den inte ansluten alls. Elektrikern som kopplade in solcellerna anmärkte på det. Andra firman fick komma tillbaka och fixa och det tog flera gånger innan de fick till det. De var i direktkontakt med garo när de fixade. Hur vet man om mätaren är dubbelriktad? Jag kan se i skåpet vad det är för modell.

Det som är konstigt är att Tibber pulse rapporterar samma felaktiga ”last” som mätare till lastbalanserare. Tibber är helt separat och sitter i han-porten på min elmätare.
Vad har du för huvudsäkring ? Och är denna rätt inställd i boxen ?

Om du har en enkelriktad mätare. Och du har en solproduktion som överskrider inställd huvudsäkring ned ett värde som är större än ca 6 A så kommer bslanseringsmätaren att spärra boxen. Den kan inte tolka att du har produktion. Om du har rätt mätare så kommer det att stå ett minusvärde i Garo om du har större produktion än belastning.
Lysdioden lyser då med fast sken på mätaren. Är det inte så så har du fel mätare.

Det verkar som du råkat ut för klåpare som installerat laddboxen.

Du kan skicka ett pm till mig så kan jag ringa upp dig o förklara, det är lättare.

• Gilla
FlagganT
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Vad har du för huvudsäkring ? Och är denna rätt inställd i boxen ?

Om du har en enkelriktad mätare. Och du har en solproduktion som överskrider inställd huvudsäkring ned ett värde som är större än ca 6 A så kommer bslanseringsmätaren att spärra boxen. Den kan inte tolka att du har produktion. Om du har rätt mätare så kommer det att stå ett minusvärde i Garo om du har större produktion än belastning.
Lysdioden lyser då med fast sken på mätaren. Är det inte så så har du fel mätare.

Det verkar som du råkat ut för klåpare som installerat laddboxen.

Du kan skicka ett pm till mig så kan jag ringa upp dig o förklara, det är lättare.
huvsäkringen är på 63A och sen har jag tre 25A säkringar i mitt elskåp.

Boxen inställd på max 16A per fas och jag har ställt ner det till 8A för att få ner effekttoppsavgiften.

Jag var ute och tittade i skåpet och mätaren kopplad till min laddbox visar i stort sett samma värde som mina solceller producerar. Samt att dioden blinkar. Så det låter rimligt att laddboxen tror att min producerade effekt är något jag konsumerar och att det är snekopplat.

Det är första sommaren med ren elbil. Förut hade jag en plugin som bara laddade på en fas.

Jag skickar pm. Stort tack för hjälpen.

• Elskåp med en mätare från Garo som visar energiförbrukning i kWh och aktuellt värde på 8.0, intill en huvudströmbrytare.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.