Hej.
Vi bor i ett 40-tals hus med solida träväggar. Ovanför dörrdörröpningarna ligger en tvärgående regel som lastar av till sidorna. Se bild 1: (detta är bild på ett annat dörrhål men samma princip)
Öppen dörröppning i ett hus från 40-talet med synliga träväggar och en tvärgående regel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför detta dörrhål och ovanför hela brädväggen ligger en 50 x 75mm (liggandes) regel och ovanpå den i sin tur ligger vindsbjälklaget. Sickar med en simpel 3d-vy på hur den aktuella väggen ser ut.
DImensioner: Gula väggbrädor: 180x45
Grön väggbräda: 180x45
Lila överliggande regel: 50x75 (liggande)
Röda vindsbjälklag: 180x60 (cc 600mm)
Dörrhålet kommer bli 1m brett
Förenklad 3D-skiss som visar en väggsektion med träväggar, tvärgående avlastande grön regel ovanför en dörröppning och röda takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta dörrhål är i dagsläget bara ca 190 cm högt och ska höjas då jag är längre än så. Helst av allt vill vi höja det (dörrhålet) hela vägen upp till taket för att få en så luftig och enhetlig passage som möjligt mellan vardagsrummet och hallen. Så min fråga lyder hur grov behöver en avlastande balk likt den gröna vara? Kan vi istället lasta av på vinden genom att fästa vindbalken i grannarna på något sätt.

Vi kommer också att sänka innertaket något då vi har ett gammalt putstak som har fläckar och hål från en äldre (återgärdad) fuktskada så 22mm gles kommer att läggas in. Skulle vi på något sätt kunna ersätta den gröna avlsatande bräden med en stålbalk med höjd ca 30/40 mm? Då skulle vi kunna tänka oss att sänka hela taket (mer än 22mm) för att kunna få in en sådann istället.

Tacksam för svar // Tomatpinne

Jag skulle avlastat på vinden, om den nu just bara är en vind.
Ställ en planka, tex 175 på högkant över 5 takbjälkar, fäst med kraftigare hålband över den nya bjälken.

Idag är det bara en vind men vi funderar på att lägga till en halv våning någon gång i framtiden så det bästa hade varit om det gick att hålla det i samma plan som vindbjälklaget. Sorry att jag glömde skriva det i originaltexten.

Är varje cc 600 bjälke en takstol ??

I så fall kan du nog ta bort upp till tak utan problem.
Skruva ett golv på vinden innan, så kommer problemet bli om möjlig ännu mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.