1 550 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Kylskåp 180 cm
Om jag,J johle9 skrev:
Går in på webbsidan prisjakt.se
Söker efter 'kylskåp'
Väljer ett kylskåp, spelar ingen roll vilket
Klickar på kategorin 'kylskåp'
-- nu har den fattat exakt kategori, dumhet hos den annars eminenta webbsidan, detta gör alla relevanta filter tillgängliga --
Klickar på filtersymbolen till vänster
Söker efter filter 'höjd'
Matar in 1750-1800mm
Finner jag 61 produkter med sannolikt passande höjd
Testade det, men antingen visas integrerade modeller utan dörr eller de med mått 1750 mm som är 5 cm för korta. Ser inga med 1800 mm?redarn skrev:
Om jag,
Går in på webbsidan prisjakt.se
Söker efter 'kylskåp'
Väljer ett kylskåp, spelar ingen roll vilket
Klickar på kategorin 'kylskåp'
-- nu har den fattat exakt kategori, dumhet hos den annars eminenta webbsidan, detta gör alla relevanta filter tillgängliga --
Klickar på filtersymbolen till vänster
Söker efter filter 'höjd'
Matar in 1750-1800mm
Finner jag 61 produkter med sannolikt passande höjd
Varumärket GRAM har 179.7 höga, de enda dilemmat är att de är bara 55 breda då..J johle9 skrev:
Ett förslag är 175cm höga skåp och att du monterar ett ventilationsgaller ovanför
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 245 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 245 inlägg
Det går att filtrera på fristående resp. integrerade också.J johle9 skrev:
Om kylskåpet är lägre än det nuvarande kan du sätta en list eller ett galler i tomrummet så att det inte syns.
Är i (nästan) samma läge med min Electrolux-kyl som inte längre kyler ordentligt.. 180 cm och inte mer än nån cm marginal till överskåp (har separat kyl och frys).
Alternativen:
* Riva köket (för att det inte längre finns luckor i samma serie) och byta både kyl och frys
* Köpa nytt, både kyl + frys Utbud på 180 cm eller lite lägre (175-180) är begränsat till en modell per tillverkare, sen finns det såna där IKEA-modeller som inte går använda.
* Reparera kylen (som just fyllt 20, och kanske ge den 20 år till)
Electrolux har sin "fastprisreparation" där allt ska ingå för 2295.. prisvärt om det inte hade vart upp till servicepartnern att bestämma att min kyl var för gammal för att laga, utan att ens ta en ordentlig felanmälan (annat än det dom fått in från Electrolux Service "kyler inte till lägre än 9-11 grader").
Jag har kontakt med en annan reparatör med 40+ års erfarenhet, och han har sin aning om vad som är fel. En kyl är ändå inte en SÅ avancerad apparat att den automatiskt blir olagningsbar pga åldern.
Alternativen:
* Riva köket (för att det inte längre finns luckor i samma serie) och byta både kyl och frys
* Köpa nytt, både kyl + frys Utbud på 180 cm eller lite lägre (175-180) är begränsat till en modell per tillverkare, sen finns det såna där IKEA-modeller som inte går använda.
Electrolux har sin "fastprisreparation" där allt ska ingå för 2295.. prisvärt om det inte hade vart upp till servicepartnern att bestämma att min kyl var för gammal för att laga, utan att ens ta en ordentlig felanmälan (annat än det dom fått in från Electrolux Service "kyler inte till lägre än 9-11 grader").
Jag har kontakt med en annan reparatör med 40+ års erfarenhet, och han har sin aning om vad som är fel. En kyl är ändå inte en SÅ avancerad apparat att den automatiskt blir olagningsbar pga åldern.
Hej,P peo skrev:Är i (nästan) samma läge med min Electrolux-kyl som inte längre kyler ordentligt.. 180 cm och inte mer än nån cm marginal till överskåp (har separat kyl och frys).
Alternativen:
Ja, jag pratade med Elon butiken och han rådde mig att laga den, då den är svensktillverkad av bra kvalitet och kan hålla många år till även om den är 20 år. Men då kan man inte vända sig till Electrolux service alltså. Får testa direkt med Servly. Har testat avfrostning 48h timmar nu, men det hjälper inte.
Köpa nytt i 180 cm går väl inte alls nu? 175 cm är närmast om man då kan lösa glipan på 5 cm.P peo skrev:Är i (nästan) samma läge med min Electrolux-kyl som inte längre kyler ordentligt.. 180 cm och inte mer än nån cm marginal till överskåp (har separat kyl och frys).
Alternativen:
Har du tur med den serviceverkstad som Electrolux Service anlitat för ditt område, så kan det hända att det inte händer som för mig (nekande av deras servicepartner utan att ens ta en ordentlig felbeskrivning, annat än den som dom skrev ner under telefonsamtal)..J johle9 skrev:Hej,
Ja, jag pratade med Elon butiken och han rådde mig att laga den, då den är svensktillverkad av bra kvalitet och kan hålla många år till även om den är 20 år. Men då kan man inte vända sig till Electrolux service alltså. Får testa direkt med Servly. Har testat avfrostning 48h timmar nu, men det hjälper inte.
2295 lovar dom, inkl allt:
https://www.electrolux.se/support/repairs/
176 och nån cm under och över är det nya "170".. Det nya 180 är 186 som ofta innebär att köket måste rivas (om man inte har skåpen helt fritt placerade)J johle9 skrev:
Sen är det begränsat utbud av 175-177.. Finns en modell av "varje" märke (dvs Bosch eller Electrolux)
De flesta finsnickare borde kunna bygga ett par nya luckor med rätt mått. Det blir inte gratis men betydligt billigare än att byta ett helt kök.P peo skrev:
Bosch verkar ha lagt ner sin modell, slut i alla lager. I alla fall i rostfritt. Så återstår Electrolux. Eller laga den gamla. Bygga om köket vill man ju inte. Har ett påkostat Ballingslöv kök.P peo skrev:
Lagt ner har dom nog inte.. Den kanske bara är för ny (serie 4):J johle9 skrev:
https://vitvaruexperten.com/kyl_frys/kyl-frys-paket/175-cm-paket/bosch-ksv33vlep-gsn33vlep
Vit är knepigare.. Där rekommenderar dom serie 4 för frysen och serie 2 för kylen, för på nåt vis är kylen i serie 4 dubbelt så dyr och ingår inte i nåt av deras paket.
Den enda "fördelen" med Serie 4 verkar vara att den har nån grönsakslåda, så för mig spelar det ingen roll (jag äter inte min mats mat)..
kan ju vara en läcka i förångaren rätt vanligt på dessaP peo skrev:Är i (nästan) samma läge med min Electrolux-kyl som inte längre kyler ordentligt.. 180 cm och inte mer än nån cm marginal till överskåp (har separat kyl och frys).
Alternativen:
Klicka här för att svara