MrJay MrJay skrev:
Allt är bara bra, tackar som frågar! Bara trött på på inlägg från vissa 90-talister på som tror sig vara insatta i det mesta och jagar erkännande på diverse nätforum.
Skönt man är född i december 89 så klarar mig från 90talisterna 😂😂😂

• Haha
MrJay
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag killgissar på att de slutat för att de ringts ut XX gånger för att efterjustera redan installerade....Och det är det svårt att få betalt för.

Är det minsta fel på avstånd blad/karm pga årstiderna så fungerar inte låset. Vissa har aldrig några problem, vissa hela tiden.
M mynameis skrev:
Har varit i kontakt med två låssmeder i Göteborg som omedelbart meddelar att de har slutat sälja Yale Doorman och säljer BG300 istället. De säger sig ha haft enorma kvalitetsproblem med Yale. Kunde inte riktigt hitta det så kategoriskt beskrivet här på forumet så undrar om någon kan intyga?
Jag har haft ett Yale Doorman som fungerade helt perfekt, Detta trots att det installerades i en gammal trädörr från 1940-talet. Jag anlitade en låssmed för installation och låset behövde aldrig justeras efter det.

Kempa_swe
M mynameis skrev:
Har varit i kontakt med två låssmeder i Göteborg som omedelbart meddelar att de har slutat sälja Yale Doorman och säljer BG300 istället. De säger sig ha haft enorma kvalitetsproblem med Yale. Kunde inte riktigt hitta det så kategoriskt beskrivet här på forumet så undrar om någon kan intyga?
Yale doorman är även lätta för obehöriga att öppna via nfc/wifi

Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Yale doorman är även lätta för obehöriga att öppna via nfc/wifi
Länk?

• Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Att vissa har problem och andra inte säger inget om man inte samtidigt säger vad det är för dörr och i vilket väderstreck den sitter.

En målad dörr i norrläge och under tak kanske fungerar bra.
Men en oljad trädörr i söderläge utan tak kommer krångla.
Hmm hur påverkar vädersträck? Jag har en hyfsat väderskyddad dörr i söderläge men som solen ändå når relativt stora delar av året och en mindre skyddad dörr i östläge som solen i princip aldrig når.

E
Blev intresserad av Yale och började göra research men efter att ha läst recensioner backade jag. Med tanke på Yales starka marknadsposition utgick jag från att det var bra grejer, men en förvånadsvärt stor andel av recensionerna beskrev allvarliga brister med teknologin. Verkade vara rent skräp och huvudvärk med andra ord.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har installerat 3 Yale V2 själv som är uppkopplade mot Verisure.

Funkat klockrent i 2-3 år.

Underbara produkter som gör livet lite, lite enklare att leva.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jaså, då vet jag. Tack för upplysningen.
Sen ägs både Yale och Copiax av Assaabloy? Längesen låssmederna köptes upp.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Asli67 Asli67 skrev:
Vi hade ett äldre Yale i förra huset, inga problem. Skaffade den senaste varianten till nya huset vilket inte var lika lyckat. Yale låset slog till i låsläge så det varken gick att komma in…eller ut! Ingen support i världen som kunde fixa det. Låssmeden fick ta fram vinkelslipen och såga loss låset med viss åverkan på dörren. Vår låssmed hade även de slutat sälja Yale. Vi installerade ett Nimly till slut och är supernöjda med de
Asli67 Asli67 skrev:
Vi hade ett äldre Yale i förra huset, inga problem. Skaffade den senaste varianten till nya huset vilket inte var lika lyckat. Yale låset slog till i låsläge så det varken gick att komma in…eller ut! Ingen support i världen som kunde fixa det. Låssmeden fick ta fram vinkelslipen och såga loss låset med viss åverkan på dörren. Vår låssmed hade även de slutat sälja Yale. Vi installerade ett Nimly till slut och är supernöjda med det.
Asli67 Asli67 skrev:
Vi hade ett äldre Yale i förra huset, inga problem. Skaffade den senaste varianten till nya huset vilket inte var lika lyckat. Yale låset slog till i låsläge så det varken gick att komma in…eller ut! Ingen support i världen som kunde fixa det. Låssmeden fick ta fram vinkelslipen och såga loss låset med viss åverkan på dörren. Vår låssmed hade även de slutat sälja Yale. Vi installerade ett Nimly till slut och är supernöjda med det.
Är du säker på att det var en låssmed som hjälpte er? Vinkelslip herregud.

Asli67 Asli67 skrev:
Skulle misstänka att detta beror på listtryck.
Vissa dörrar har ett sjuhelvetes listtryck, det säger "fjong" i dörren när man trycker ner handtaget (man får nästan ha cheater bar på handtaget för att orka trycka ner det), o sen får man stånga dörren som en tjur när man ska stänga den. Det gör mos av det mesta i låsväg, särskilt elektroniska lås som går på batterier och inte har nog med kraft att dra undan spärren.

Det kan ha gjort att kolvens spärr har blivit mos eller deformerad, och sedan funkar inte låset mer, och hamnar i "låsläge".

listtrycket gjorde skrot av ett elslutbleck på ett LSS-boende jag bodde på innan. Det bildas grader på själva spärrelementet på grund av den sjukhelsikes kraften och tillslut så fastnar blecket i antingen olåst eller låst läge, när solenoiden inte kan ta sig förbi graderna. (Varje gång man scannade brickan så lät det DONNNGGGGG! i dörren och dörren flög upp typ nån cm).
De justerade sedan dörren så att den fungerar som det ska och bytte det trasiga elblecket.

Har man sådant högt listtryck och dörren inte är brandcellsdelande så byt ut tätlisten mot en tunnare och mjukare.

Dörren är perfekt om det finns ett litet spel mellan kolven och blecket... så att du kan dra i den låsta dörren och den "öppnar sig" typ 1 mm.

"VH14: Är du säker på att det var en låssmed som hjälpte er? Vinkelslip herregud."

Har låset mekaniskt kört fast sig så är vinkelslip enda lösningen tyvärr. En annan sak om elektroniken gått sönder, då kan man oftast pilla upp det med olika metoder, ev borrning i låskistan efter att ha demonterat handtag och "cylinderdel" (det med vredet o allt).

Men har spärrelementet böjt sig, då är det bara adjöss o ta fram vinkelslipen, spelar ingen roll hur bra låssmed det är om metalldelar i låset böjt sig.

Redigerat:
Med BG3000 så måste man byta låskista, annars ingen säkerhet då det bara styr fallkolven annars (allt annat verkar annars trevligt).
Nimly, har uppdaterat sin leksaksnyckel. Troligen helt ok.
Med Dorma dKey får man både riktig säkerhet och tillgång till fysisk nyckelöpning (det hade jag valt idag).
Själv har jag inte haft problem med vårt Yale L3 mer än att wifi-pucken inte går att få igång, trots relativt korta avstånd. Har nu gett upp den delen, orkar helt enkelt inte bry mig mer...
Habo Tribe kom och försvann. Nu är det tillbaka. Vet inte hur det artar sig framröver, men hör lksom inget.
Sedan finns det flera andra, men tror de försvinner efterhand.

• Gilla
mynameis
  • Laddar…
Q Qunaki skrev:
Med Dorma dKey får man både riktig säkerhet och tillgång till fysisk nyckelöpning (det hade jag valt idag).
Dock kostar dKey en månadskostnad (likt Arlo) om man ska ha fler än 5 användare eller något. (inkl administratör).
Plus att det är batteridrivet så man får samma problem som med Yale, att det är uberkänsligt för listtryck eller så.

Vill man ha det säkert och bekvämt, så annars Exma MiniRead + Exma Protector HD 919ML. (alt Exma Protector HD 9192ML om du vill ha mekanisk bortasäker funktion istället för öppningsknapp).
Vill du ha Exma som överlås istället, så HD 909ML

https://media.exma.se/Exma-Protector-Anslutnings-Monteringsanvisningar-sv.pdf
Sidan 14 hur man kopplar ihop miniread med HD-lås utan styrenhet.

Du behöver dra fram 24v DC enbart till dörren, så karmöverföring 2-tråd.

Kan dock inte styras på distans (om du inte kopplar in t.ex. en Shelly UNI på öppnaknappingången för wifi-styrning), men du kan generera koder på distans. (du kan ha koder som är giltiga ett dygn eller en timme, aktivera då "bokningsfunktion")
Kortläsaren har en tampersensor som stänger av öppnaingången om du tar bort den från dörren, samt krypterad kommunikation med motorlåset.

Fördelen med DC-matningen är att låset kan mata på bra. Fråga din låssmed om denne har Exma Miniread + Exma Protector HD 919ML / HD 9192ML / HD 909ML.

Vill du ha hemmabekvämt och bortasäkert på samma gång i elektroniskt utförande, så kombinera HD 909ML med 919ML (OBS! UTAN HD).
919ML utan HD förses med fjädervred på insidan + öppningsknapp. 909ML HD dubbelcylinder.
919ML kopplas sedan direkt till daglåsingången på kortläsaren. Då styrs 909 ML HD av bortalåsfunktionen, samt 919ML med hemmalåsfunktionen, och du kan lätt ställa dörren olåst m.m. om du vill ha det öppet t.ex.

Du låser bortasäkert genom att blippa kort/telefon och trycka 9999.

Sedan kan du då även styra larmet med miniread, dra då fram en dubbelbalanserad KEYARM-slinga.

Redigerat:
Det är 4 användare + 1 admin.
Behövs ingen månadskostnad för fler. Men en extra användare kostar 120:- i engångskostnad och den kan återanvändas... (ex snickare, sedan elektirker)
Tror inte det är så många som behöver fler än 4 användare heller.

Säker bra, men hur många tror du kommer koppla in det som privatperson?
Ingen stor marknad tror jag, oberoende hur bra det än är.
Det måste vara enkelt, att använda och förstå, och det är här jag tror Yale har lyckats.

Q Qunaki skrev:
Säker bra, men hur många tror du kommer koppla in det som privatperson?
Kräver ingen kabeldragning mer än matningen på 24VDC. Läsaren sätter du på dörren, sedan 4 små trådstumpar in till motorlåset/motorlåsen samt en vanlig ringklockeknapp på insidan dörren som öppningsknapp.

Kräver iofs åverkan på dörren.

Manualen.. här är till miniread, inte särskilt svårt att använda.
https://media.exma.se/Exma-Miniread-Anvandarmanual-sv.pdf

Denna app anänder du:
https://exma.se/portfolj/exma-mobil-app/

Inte särskilt svårt.
Anledningen till att privatpersoner inte köper det är för att det inte säljs i dagligvaruhandeln utan man får specialbeställa det.
Fråga din låssmed om Miniread + ett lämpligt HD-lås.

Hade man sålt fina små paket med Miniread + säg 919ML HD eller 909ML HD + monteringsbracket för att montera Miniread på en dörr utan åverkan, så hade det blivit poppis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.