- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Den insikten har inte jag.B Byggdjuret skrev:
Man kan se på pyramiden på (minst) två sätt:
Ena sättet är att betrakta en punkt i tiden. Säg att man betraktar en arbetsplats med grabbig kultur. Det är ok med hårda skämt om kvinnor, bögar och andra utsatta grupper. När grabbgänget sen går på krogen vet de flesta var gränserna går och uppför sig hyfsad civiliserade, men det finns kanske en eller några som inte vet var gränsen går och tror att de har ett större stöd i gänget för sitt beteende än de egentligen har. Det gör att de går över gränsen. Antingen reagerar gänget och säger ifrån, eller så gör de inte det och tittar åt andra hållet. Då har det extremare beteendet blivit lite vanligare, som gör att det finns några som inte vet var gränsen går som tror att det är normalt och går själv kanske ännu längre.
Det andra sättet är om man följer en person över tiden. Dvs uppfostran. Mycket dåligt beteende börjar med småsaker i tidigt ålder som blir värre med åldern. Och där är skillnaden mellan vanlig brottslighet, hatbrott, drogmissbruk i alla dess former och sexualbrottslighet inte så stor.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Jag kan tänka mig att det är därför utredningen lagts ned, han var inte formellt chef. Men i praktiken så är det givetvis viktigt för en nykomling med väldigt lös anställning, vad programledaren/stjärnan uttrycker för åsikter om kvaliteten på det man gör. Så det ÄR olämpligt att ha en relation i en sådan situation. Detta sagt med brasklappen att jag har bara sett väldigt lösa uppgifter om hennes anställningsförhållanden.L Lolight skrev:
Uppgifterna om vem som inledde och avslutade relationen går vitt isär beroende vem som uttalar sig, och det är helt ointressant för bedömningen.
Den sämsta chef jag någonsin haft, jobbade hårt på att förföra vår nyanställda receptionist, 17 år gammal. Detta pågick helt öppet bla. vid en tillställning där även våra fruar var medbjudna. Hon var skicklig på att undvika, och lyckades oftast se till att aldrig vara ensam i något rum med honom. Han var då typ 55. Ett tag efter att jag slutade fick han sparken pga. oegentligheter (och man kan ju spekulera över hur moderbolaget fick korn på det....). Han blev snabbt VD på ett annat företag till allas förundran. Där tog han tillfället i akt att i sitt presentationstal för den huvudsakligen kvinnliga personalen, påpeka "jag är singel, så förslag mottages tacksamt". Han fick sparken där också efter några månader.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
På dig låter det som att det är vanligt att man inte begriper skillnaden. Jag tror själv att det är ytterst ovanligt att folk inte förstår skillnaden.harry73 skrev:
Den insikten har inte jag.
Man kan se på pyramiden på (minst) två sätt:
Ena sättet är att betrakta en punkt i tiden. Säg att man betraktar en arbetsplats med grabbig kultur. Det är ok med hårda skämt om kvinnor, bögar och andra utsatta grupper. När grabbgänget sen går på krogen vet de flesta var gränserna går och uppför sig hyfsad civiliserade, men det finns kanske en eller några som inte vet var gränsen går och tror att de har ett större stöd i gänget för sitt beteende än de egentligen har. Det gör att de går över gränsen. Antingen reagerar gänget och säger ifrån, eller så gör de inte det och tittar åt andra hållet. Då har det extremare beteendet blivit lite vanligare, som gör att det finns några som inte vet var gränsen går som tror att det är normalt och går själv kanske ännu längre.
Det andra sättet är om man följer en person över tiden. Dvs uppfostran. Mycket dåligt beteende börjar med småsaker i tidigt ålder som blir värre med åldern. Och där är skillnaden mellan vanlig brottslighet, hatbrott, drogmissbruk i alla dess former och sexualbrottslighet inte så stor.
Att nämna "vanliga" brott och sedan våldtäkt är väldigt extremt. Det är en milsvid skillnad på att råna en bank och våldta någon. Jag tror att du spårat ur totalt. Men visst kan saker hänga med i uppfostran, men hur stort problem är det? Troligtvis inte så stort när det gäller våldtäkter. Hur många som har åkt in för misshandel har sedan våldtagit någon?
Känner du någon som du varit ute och druckit med som sedan har gått vidare och trakassera kvinnor sedan våldta dessa? Troligtvis gör du det med tanke på ditt inlägg. Det kan inte vara roligt. Jag antar att du har sagt upp bekantskapen med vederbörande.
Du har inte förstått triangeln. Det avses inte att den som drar sexistiska skämt eller visslar efter kvinnor är en potentiell våldtäktsman, utan om att några alltid drar det lite längre. En av de där 10 killarna som visslar ger en klapp i rumpan också, och ser inget fel med det. Och av 10 som gör det är det en som drar DET lite längre. Men om INGEN hade visslat så hade han troligen inte klappat till henne i rumpan, då hade steget varit större. Förstår du?B Byggdjuret skrev:Redan där inser man att pyramiden inte stämmer... Allting faller på sin egen orimlighet.
Sen kanske det inte är det bästa sättet att presentera en pyramid för att lösa ett allvarligt problem. Varför skulle acceptansen att kunna våldta någon för att man kan skämta om det?
Med tanke på att det är ganska vanligt att skämta om grabbiga saker. Hur många av dessa kommer bli våldtäktsmän? Jag antar att du aldrig dragit ett opassande skämt eller kanske sagt något olämpligt om ett våldtäktsoffer? Jag har säkerligen gjort det. Men jag är inte närmare att våldta någon ändå. Inte nånting. Jag är övertygad om att du inte heller känner att du är ett dugg närmare att bli våldtäktsman. Du och jag skulle aldrig få för oss att våldta en kvinna.
Nja, vad som är lämpligt eller inte beror nog mycket på alla omständigheter. Skillnad på ålder, vem personerna är osv. Det blir nog svårt att säga bara så där om det är ok eller inte. Dagens stora problem är faktiskt att folk inte träffas alls. Det lever massor av barnlösa ensamma. Dagens tjejer är också självständiga så de ska få avgöra om de vill ha en gubbe. Vilket de inte brukar vilja ändåH hempularen skrev:Jag kan tänka mig att det är därför utredningen lagts ned, han var inte formellt chef. Men i praktiken så är det givetvis viktigt för en nykomling med väldigt lös anställning, vad programledaren/stjärnan uttrycker för åsikter om kvaliteten på det man gör. Så det ÄR olämpligt att ha en relation i en sådan situation. Detta sagt med brasklappen att jag har bara sett väldigt lösa uppgifter om hennes anställningsförhållanden.
Uppgifterna om vem som inledde och avslutade relationen går vitt isär beroende vem som uttalar sig, och det är helt ointressant för bedömningen.
Den sämsta chef jag någonsin haft, jobbade hårt på att förföra vår nyanställda receptionist, 17 år gammal. Detta pågick helt öppet bla. vid en tillställning där även våra fruar var medbjudna. Hon var skicklig på att undvika, och lyckades oftast se till att aldrig vara ensam i något rum med honom. Han var då typ 55. Ett tag efter att jag slutade fick han sparken pga. oegentligheter (och man kan ju spekulera över hur moderbolaget fick korn på det....). Han blev snabbt VD på ett annat företag till allas förundran. Där tog han tillfället i akt att i sitt presentationstal för den huvudsakligen kvinnliga personalen, påpeka "jag är singel, så förslag mottages tacksamt". Han fick sparken där också efter några månader.
Sedan kan det finns chefer som är direkt olämpliga på många olika sätt. Det är bra om de får sparken. Det brukar de inte få.
Gadang, där blev det väldigt tydligt. Det är så att olika människor har olika världsbild, man tolkar världen på helt olika sätt. Det medför också ofta att ordförståelse ofta är olika.Anna_H skrev:
Viktigt då att notera att det inte finns någon mobb inom MeToo. Mobben består nästan enbart av dem som kritiserar MeToo. MeToo är en hashtag för vittnesmål, ingen organisation, och det är en MYCKET viktig princip att undvika att identifiera gärningspersonerna.
Mobben består av dem som tjatar på vittnen om att avslöja gärningspersonen.
Mobben består av dem som ilsket frågar varför man säger något efter så lång tid eller varför man inte polisanmält, eller som säger att om det inte finns någon dom borde man ha hållit tyst.
Det är tydligt att vi inte ser på världen på samma sätt. Det är inte heller ovanligt att ord, flyter. Dvs inte bara är de olika för olika människor. De förändras också över tid.
De du kallar mobb, är inte så som jag använder ordet eller tänker på det. För mig är mobb, samma sak som folksamling. Metoo kan sägas vara en rubrik. Men det stämmer dåligt. För det är människor bakom.
För mig är de som befinner sig på ett eller annat sätt inne i MeToo, de som är del av gruppen / mobben, de ÄR mobben. För dig verkar "mobb" vara de som klagar på något eller är besvärliga på annat sätt. Samtidigt är ju hela #MeToo en form av klagan i grupp.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Så om jag busvisslar på någon så är det första steget till att bli våldtäktsman? Så en del av lösningen till att minska våldtäkter är att få folk att inte busvissla?Anna_H skrev:
Du har inte förstått triangeln. Det avses inte att den som drar sexistiska skämt eller visslar efter kvinnor är en potentiell våldtäktsman, utan om att några alltid drar det lite längre. En av de där 10 killarna som visslar ger en klapp i rumpan också, och ser inget fel med det. Och av 10 som gör det är det en som drar DET lite längre. Men om INGEN hade visslat så hade han troligen inte klappat till henne i rumpan, då hade steget varit större. Förstår du?
Jag förstår faktiskt inte alls. För jag har alltid trott att det är en milsvid skillnad mellan att våldta någon och busvissla. Det krävs väldigt mycket för att man ska ta steget att våldta någon. Så nej alla män är inte potentiella våldtäktsmän. De allra flesta män är det inte. Under 2016 anmäldes 6560st våldtäkter. Vi är ca 10miljoner i Sverige... Per person är det inte speciellt många. Att det naturligtvis är 6560 för många hör inte till diskussionen.
Men nu vill jag se lite SERIÖS forskning när det gäller dina uppgifter...
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
dessa har undertecknat uppropet. Men vad är egentligen texten i uppropet? Man undertecknar väl en motion, ett förslag, en petition, en vädjan eller allmänt ett stycke text. För en som klarar sig fint utan "sociala" media, vad är texten i uppropet egentligen?Fairlane skrev:
Metoo-rörelsen tar upp allt från våldtäkter till att kvinnor allmänt förminskas och inte lyssnas på, hela skalan. Tanken är INTE att peka ut enskilda förövare utan att visa på mönster
Här följer några upprop som kom under hösten 2017, inom parantes står antal kvinnor som undertecknat uppropet.
Skådespelare (456)
Sångare (653)
Jurister (4445)
Politiker (1300)
Musiker (1993)
Teknikbranchen (1139)
Lärare och Elever (1700)
Journalister (4000+)
Idrottare (2290)
Det är ett axplock, det finns så många fler.
Så när då vissa män skriver att metoo är ett sätt att hänga ut manliga personer från media (färre än 10?) så tycker jag att man återigen förminskar kvinnornas berättelser. Det visar att vissa fortfarande inte hör vad kvinnnorna säger vill tolka och förklara hur det egentligen ligger till.
Därmed inte sagt att det inte är tungt för de som har blivit uthängda.
Du får nog ändra din högst privata tolkning av mobb då, för den gängse beteckningen är att det är en hotfull folkmassa, inte en folkmassa i största allmänhet.
MeToo är ingen grupp, organisation, mobb elelr folksamling. Det är en tagg för vittnesmål. Däremot finns det ett antal grupper bildade utifrån detta. De är inte heller några mobbar.
En mobb är en uppretad folkmassa, eventuellt med drag av masspsykos, pöbel är en synonym.
MeToo är ingen grupp, organisation, mobb elelr folksamling. Det är en tagg för vittnesmål. Däremot finns det ett antal grupper bildade utifrån detta. De är inte heller några mobbar.
En mobb är en uppretad folkmassa, eventuellt med drag av masspsykos, pöbel är en synonym.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 926 inlägg
För er som känner ett sugande drag att skriva något personligt om Lasse Kronér får gärna besöka lämplig skvallertråd på Flashback ... 
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Ja, som det står i Svenska akademiens Svensk ordbok:Anna_H skrev:
Du får nog ändra din högst privata tolkning av mobb då, för den gängse beteckningen är att det är en hotfull folkmassa, inte en folkmassa i största allmänhet.
MeToo är ingen grupp, organisation, mobb elelr folksamling. Det är en tagg för vittnesmål. Däremot finns det ett antal grupper bildade utifrån detta. De är inte heller några mobbar.
En mobb är en uppretad folkmassa, eventuellt med drag av masspsykos, pöbel är en synonym.
folkhop som behärskas av låga massinstinkter ofta om vandaliserande folksamling på gator och torg starkt nedsätt.JFR pack, pöbel, slödder
https://svenska.se/tre/?sok=mobb&pz=1
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Uppropen publicerades ofta i DN, Svenska Dagbladet etc, så det går bra att hitta utan sociala mediaT Thomas_Blekinge skrev: