- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
FOLKKÄRE LASSE KRONÉR RENTVÅDD
– GÖR COMEBACK I TV-RUTAN
Förundersökningen mot den folkkäre SVT-profilen Lasse Kronér läggs ner. Det meddelar åklagarmyndigheten nu på morgonen.
Inget brott har begåtts och man behöver inte ens fullfölja förundersökningen. På SVT är det klackarna i taket och man meddelar att Lasse gör comeback i TV-rutan redan i vår i det färdiginspelade ”Bara sport”. SVT öppnar också för att Lasse även kan göra comeback som programledare för ”Smartare än en femteklassare”.
– Det var väntat, jag har ju talat sanning hela tiden. Jag har aldrig varit så ledsen som jag har varit under de senaste tre och en halv månaderna. Jag har varit helt under isen. Jag brukade prata och heja på massvis med människor, människor jag inte ens kände, men jag har inte varit utanför min dörr under de senaste månaderna. När jag blev uthängd slogs fötterna undan helt och hållet. Media har en hel del rannsakan att göra, säger Lasse Kronér till SVT.
ANALYS
Lasse Kronér har utsatts för en fruktansvärd behandling av media, där klickpengar ibland är viktigare än att göra rätt. SVT har dock hanterat saken på ett bra sätt och till skillnad från flera andra medier har SVT uppvisat betydligt bättre balans när det gäller att springa ut med hemska anklagelser mot enskilda personer baserat på alltför tunna påståenden.
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7
– GÖR COMEBACK I TV-RUTAN
Förundersökningen mot den folkkäre SVT-profilen Lasse Kronér läggs ner. Det meddelar åklagarmyndigheten nu på morgonen.
Inget brott har begåtts och man behöver inte ens fullfölja förundersökningen. På SVT är det klackarna i taket och man meddelar att Lasse gör comeback i TV-rutan redan i vår i det färdiginspelade ”Bara sport”. SVT öppnar också för att Lasse även kan göra comeback som programledare för ”Smartare än en femteklassare”.
– Det var väntat, jag har ju talat sanning hela tiden. Jag har aldrig varit så ledsen som jag har varit under de senaste tre och en halv månaderna. Jag har varit helt under isen. Jag brukade prata och heja på massvis med människor, människor jag inte ens kände, men jag har inte varit utanför min dörr under de senaste månaderna. När jag blev uthängd slogs fötterna undan helt och hållet. Media har en hel del rannsakan att göra, säger Lasse Kronér till SVT.
ANALYS
Lasse Kronér har utsatts för en fruktansvärd behandling av media, där klickpengar ibland är viktigare än att göra rätt. SVT har dock hanterat saken på ett bra sätt och till skillnad från flera andra medier har SVT uppvisat betydligt bättre balans när det gäller att springa ut med hemska anklagelser mot enskilda personer baserat på alltför tunna påståenden.
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7
Tanken från början var väl att sätts fokus på offret i stället för gärningsmannen. Så har det ju inte riktigt blivit. Det har snarare blivit en jakt på kändisar som gjort bort sig. Utan att försvara de beteendena så har konsekvenserna blivit orimliga.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Så har de blivit i ett ytterst litet fall skulle jag påstå. En handfull män har pekats ut. Då har ändå 10000-tsls kvinnor svarat på uppropet. Jag lider både med den som är oskyldigt anklagad och med alla offer som inte tagits på allvar. Att något fall gått snett får inte förta det stora med alla som lidit i det tysta eller inte blivit trodda.
Men dessa fåtal fall har tagit väldigt stort fokus.
Men för trådens ämne ...
Jag är uppriktigt ledsen för Kronér och andra som blivit oförskyllt anklagade.
Jag är nästan lika ledsen för han/dom som jag är för varenda "anonym" kvinna (flera tusentals) som verkligen blivit våldtagna, och dessutom ofta sen blivit grovt ifrågasatta i de efterföljande juridiska processerna.
Jag är uppriktigt ledsen för Kronér och andra som blivit oförskyllt anklagade.
Jag är nästan lika ledsen för han/dom som jag är för varenda "anonym" kvinna (flera tusentals) som verkligen blivit våldtagna, och dessutom ofta sen blivit grovt ifrågasatta i de efterföljande juridiska processerna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, men jag tror att du vet vad jag menar:Mikael_L skrev:
Plötsligt gäller omvänd bevisbörda, dvs att gärningsmannen skall bevisa att han/hon inte har begått gärningarna som han/hon beskylls för, vilka dessutom kanske hände för 10 år sedan.
Normalt är det ju offret som skall framlägga bevis för vad han/hon har utsatts för,
men här är det visst ofta tvärt om.
Och just för dessa TV- och radio"kändisar" blir det en rejäl uppförsbacke.
https://www.svt.se/kultur/medier/martin-timell-anmaler-svt-och-tv4-till-granskningsnamnden
Men OBS igen, jag försvarar absolut inte trakasserier mot värnlösa människor,
oberoende av kön, över huvud taget. Tvärt om!
Nja, tanken var väl att inte sätta fokus på den som är offer. För det är ju inte deras skuld. Utan att man ska våga prata om vem som är gärningsmannen.D Daniel 109 skrev:
Det är så äckligt när Opera står och håller tal och målar sig som god. När hon är en del av problemet. Dvs hon har inte bara känt till problemet och vilka männen är. Hon har också hjälpt till att tysta ner det hela, samt flytta fokus från gärningsmannen, till offret. Det blir den nya unga tjejen i teamet som blir problemet. Inte den gamla gubben med makt och inflytande.
Jag tycker också att det varit skillnad hur det har funkat här och i USA. Här har vi överdrivet jagat alla män. Vissa helt rätt, men även andra som Lasse som absolut inte borde gjorts.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Metoo är som en ny bantningsdiet: först den stora hypen, sedan borta. Med ett undantag: Metoo bär många tecken av mobbmentalitet som redan antytts ovan.
Troligen kommer Metoo inte ändra ett skit i människors beteende. Det kommer även framöver finnas folk som missbrukar sin makt för att tafsa på kvinnor (f ö behöver man inte ha makt för det) och det kommer att finnas kvinnor som av någon anledning inte motverka. Det kan vara skam eller karriären.
Troligen kommer Metoo inte ändra ett skit i människors beteende. Det kommer även framöver finnas folk som missbrukar sin makt för att tafsa på kvinnor (f ö behöver man inte ha makt för det) och det kommer att finnas kvinnor som av någon anledning inte motverka. Det kan vara skam eller karriären.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jo du har rätt med att det kommer bli bestånde förändringar efter meetoo. Dock inte på det sätt du tänker och hoppas. Utan för de män som syns i rampljuset har blivit dömda och straffade av media och andra. Trots att de mycket väl kan vara oskyldiga. För dessa har livet förändrats föralltid.A Abies koreana skrev:Jag tänker inte kasta skit på dig, jag tycker det är bra att du tar upp detta tänkesätt eftersom det historiskt har präglat hela sexualbrottslagstiftningen och även om det numera är en helt annan syn på sexualbrott så lever detta kvar i mångas medvetande.
Att skuldbelägga offret sitter djupt, även hos brottsoffren och är en av anledningarna till att så många inte anmäler, de känner skuld och delaktighet i det som de utsatts för, de skäms.
Att skuldbelägga kvinnor, utsatta för brott, har en lång historia bakåt. Spinnhusen på 1800- talet är en skamfläck i vår historia. Där tvingades lösaktiga kvinnor till straffarbete.
Ännu tidigare fanns horluvan, en röd hätta som ensamstående mammor tvingades bära för att dels, markera skillnaden mellan ärbara kvinnor och lösaktiga kvinnor, dels för att straffa brottslingen för ett skamlöst leverne. Den andra parten var ointressant.
Ännu så sent som på 80-talet kan man läsa liknande tankar i domslut, rörande sexualbrott. Hur offret klädde sig var viktigt, även om kvinnan var gift eller ogift. En ogift kvinna kunde misstänkas till att ha lockat förövaren, likaså kunde en lättklädd dam egentligen varit ute efter en karl. Så har det sett ut och även om dessa tankegångar för längesedan är borta från lagstiftningen lever de kvar i människors tankebanor.
Om alla kvinnor skulle klä sig i hucklen, pölsiga långa kjolar eller för den delen de så föraktade slöjorna skulle verkligen sexualbrotten upp höra då? Och där tangerar jag också skälet till att kvinnor tvingas bära slöja, det baseras på dessa värderingar.
Dessa urgamla tankemönster sätter inte bara skulden på kvinnorna utan även på männen som kollektiv. För egentligen säger man också att alla män är kapabla till sexuella övergrepp om de blir tillräckligt utmanade av lättklädda kvinnor. De kan inte hejda sig. Det tror jag inte för ett ögonblick på.
Jag är oerhört ledsen över att någon enda man som är oskyldig pekats ut men jag är övertygade om att Meetoo kommer att leda till bestående förändringar.
För alla andra kommer livet snart att rulla på som vanligt. Dock hoppas jag att du får rätt när det gäller andra saker.
Kanske vågar nån säga ifrån tidigare.
Men är det inte dags att släppa det som varit att historien varit jävlig mot kvinnor är de allra flesta medvetna om idag. Om inte det kanske platsar någon annanstans historian i skolan. Där är det viktigt att ta upp de problem som kvinnor haft. Det är naturligtvis hemskt att det så sent som på 80 talet diskuteras kläder i en rättegång. Men du glömmer i din historia som är viktig att det
Så sent som 1984 blev begreppet våldtäkt könsneutralt. Varför inte nämna den biten i vår svarta del av historien?
Självklart är det hemskt att kvinnan haft det svårt i vår historia. Att rätten diskuterar klädsel i en rättegång är illa. Det spelar ingen roll hur man klär sig, en våldtäkt är en våldtäkt.
Men det är hemskt hur mobben får gå på och krossa människor. Meetoo har tyvärr blivit en sida där mobben trivs bra! Där kan hänga ut människor som skyldiga till riktigt grova anklagelser och ingen bryr sig om i fall det är sant eller inte.... Media har ett stort ansvar men även alla andra som bidragit till detta. Det är något som förstör meetoo. Jag tror att det är ganska många som valt att enbart tro på historian och inte på den utpekade. Även här på forumet får man en känsla att de inte skulle tro på en rättegång eller om åklagaren la ner fallet. Det är bara min känsla och ingen är nämnd för det handlar bara om en känsla där ingen behöver hängas ut. Om någon känner sig träffad ber jag om ursäkt! Om någon känner sig uthängd så ta det via pm så ingen annan behöver veta.
Metoo var en fluga som identitetsvänstern och svensk media tog till sig för att ytterligare slå en kil mellan män och kvinnor.
vänstern älskar konflikter, är det inte mellan män och kvinnor är det mellan klasser eller könsidentiteter.
Metoo var enormt stort i Sverige medan det i övriga världen var en parentes.
vänstern älskar konflikter, är det inte mellan män och kvinnor är det mellan klasser eller könsidentiteter.
Metoo var enormt stort i Sverige medan det i övriga världen var en parentes.
Bra skrivet, vill bara förklara mig lite tydligare.B Byggdjuret skrev:Jo du har rätt med att det kommer bli bestånde förändringar efter meetoo. Dock inte på det sätt du tänker och hoppas. Utan för de män som syns i rampljuset har blivit dömda och straffade av media och andra. Trots att de mycket väl kan vara oskyldiga. För dessa har livet förändrats föralltid.
För alla andra kommer livet snart att rulla på som vanligt. Dock hoppas jag att du får rätt när det gäller andra saker.
Kanske vågar nån säga ifrån tidigare.
Men är det inte dags att släppa det som varit att historien varit jävlig mot kvinnor är de allra flesta medvetna om idag. Om inte det kanske platsar någon annanstans historian i skolan. Där är det viktigt att ta upp de problem som kvinnor haft. Det är naturligtvis hemskt att det så sent som på 80 talet diskuteras kläder i en rättegång. Men du glömmer i din historia som är viktig att det
Så sent som 1984 blev begreppet våldtäkt könsneutralt. Varför inte nämna den biten i vår svarta del av historien?
Självklart är det hemskt att kvinnan haft det svårt i vår historia. Att rätten diskuterar klädsel i en rättegång är illa. Det spelar ingen roll hur man klär sig, en våldtäkt är en våldtäkt.
Men det är hemskt hur mobben får gå på och krossa människor. Meetoo har tyvärr blivit en sida där mobben trivs bra! Där kan hänga ut människor som skyldiga till riktigt grova anklagelser och ingen bryr sig om i fall det är sant eller inte.... Media har ett stort ansvar men även alla andra som bidragit till detta. Det är något som förstör meetoo. Jag tror att det är ganska många som valt att enbart tro på historian och inte på den utpekade. Även här på forumet får man en känsla att de inte skulle tro på en rättegång eller om åklagaren la ner fallet. Det är bara min känsla och ingen är nämnd för det handlar bara om en känsla där ingen behöver hängas ut. Om någon känner sig träffad ber jag om ursäkt! Om någon känner sig uthängd så ta det via pm så ingen annan behöver veta.
Jag betraktar alla som friats av domstol som oskyldiga, det skulle jag aldrig tumma på för det är en viktig princip i ett rättssamhälle. Önskar att alla kunde ställa sig bakom den principen.
Tyvärr är vår nutid fylld av trollfabriker, jag hittar inget bättre ord, där vad som helst kan spridas och alltför många okritiskt tar det skrivna ordet för sanning, det ansvaret vilar inte på Meetoo som fenomen utan hos de som gillar att sprida sensationer och saknar samvete men även på de som okritiskt köper allt skräp som publiceras överallt. Vart har källkritiken tagit vägen? Idag ifrågasätts även forskning och vetenskap av nästan vem som helst som saknar grundläggande kunskaper i ämnet, man bara tycker så och tycker man har rätt att lufta sina "åsikter" utan krav på att ens seriöst närma sig ämnet.
Att jag gjorde en historisk tillbakablick var enbart för att samma tankegångar fortfarande dyker upp i debatten, inte för att väcka sympati för just kvinnorna. Jag är ingen vän av "offer för omständigheterna" och historiskt var det säkert lika synd om männen men av andra skäl.
Jag tror att Meetoo kommer att förändra en hel del, speciellt på arbetsplatserna. Många ansvariga i chefsposition har fått stå i skamvrån för att de inte tagit tag i tafsandet när det kommit till deras kännedom. Idag tror jag det inte går att komma undan ett obehagligt ärende lika enkelt. Jag tror också att utsatta kvinnor vågar berätta och prata om detta när det sker och att skammen placeras hos den som skall bära den.
Visst, du har rätt, jag nämnde inte övergrepp mot män men det var inte för att förminska detta på något vis, det är svårt att vara helgarderad när man skriver på ett forum. Som du ser har jag svårt att fatta mig kort men ändå finns det alltid något till som borde vara med.