Läser noga läggningsanvisningarna men har inte testat något ännu. Kan inte klart läsa ut hur låsfjädern skall hanteras men gissar att man skall dra ut den för att skjuta in den efter att kortändarna har lagts ihop. Någon som lagt ett sådant golv? Finns det några fallgropar?
Fjädern ska sticka ut någon mm utanför kortänden. När du sedan lägger nästa rad ska fjädern tryckas in av långsidan på den planka du lägger och låsa kortändarna. Tyckte dock att det fungerade sådär på det Barlinek golv vi lade in i sovrummet nyligen. Jag tog en skruvmejsel och tryckte in fjädern manuellt direkt när jag lagt kortände mot kortände. Var lite pilligt men gick ganska smidigt ändå.
Viktigt att kolla att fjädern verkar vara i rätt läge innan du lägger dit nästa kortände som ska låsas fast. Jag lyckades ha sönder "träkammarna" på den kortände som ska låsas fast av plastkammen p g a att de hamnade över varandra istället för sida vid sida ett par gånger.
Viktigt att kolla att fjädern verkar vara i rätt läge innan du lägger dit nästa kortände som ska låsas fast. Jag lyckades ha sönder "träkammarna" på den kortände som ska låsas fast av plastkammen p g a att de hamnade över varandra istället för sida vid sida ett par gånger.
Tack!
Eftersom sista brädan kommer att bli bara ett par cm bred måste jag klyva även första brädan på längden. Flera fjädrar måste då klippas av till rätt längd. Kan man kanske klyva med fjädern på plats? Klyver i en bänksåg.
Fattade jag rätt att fjädern skall sticka ut någon mm för att skjutas in helt efter ihopsättningen?
Eftersom sista brädan kommer att bli bara ett par cm bred måste jag klyva även första brädan på längden. Flera fjädrar måste då klippas av till rätt längd. Kan man kanske klyva med fjädern på plats? Klyver i en bänksåg.
Fattade jag rätt att fjädern skall sticka ut någon mm för att skjutas in helt efter ihopsättningen?
Tack för alla tips!
Har lagt en och en halv rad nu och passerat en skarv som jag låst med fjädern. Det är ju hur enkelt som helst. Får ju låsning av den korsande brädan också. Åldern har dock lärt mig, dels, att läsa bruksanvisningarna, dels att ta det lite lugnt och utnyttja erfarenheter som andra har skaffat sig.
Jag lämnar slutrapport senare.
Har lagt en och en halv rad nu och passerat en skarv som jag låst med fjädern. Det är ju hur enkelt som helst. Får ju låsning av den korsande brädan också. Åldern har dock lärt mig, dels, att läsa bruksanvisningarna, dels att ta det lite lugnt och utnyttja erfarenheter som andra har skaffat sig.
Jag lämnar slutrapport senare.
Har nu lagt ett golv med Saga ekparkett. Låsfjädern var placerad i rätt läge och behövde bara tryckas in en bit. Apropå det någon skrev att kortändesskarvarna syntes mer med den nya tekniken: Det handlade om att vara noga med att pressa ihop ändarna innan man fällde ner brädan. Låsfjädern låser bara upp/nerläget och pressar inte ihop någonting.
Fick öppna och ändra vid ett tillfälle.
Försök inte använda en bräda som slagit sig. Den skall returneras.
Fick öppna och ändra vid ett tillfälle.
Försök inte använda en bräda som slagit sig. Den skall returneras.
Klicka här för att svara