På vår 5.5 år gamla ikea smaksak ugn har fläkten för varmluft gett upp. Varannan gång man startar med varmluft så startar inte fläkten och det blir rödglödgat.
Är det ändå säkert att använda över/under värme? Kan det hjälpa att byta fläkten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ändå säkert att använda över/under värme? Kan det hjälpa att byta fläkten?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja men under och övervärme borde vara fine tänker jag? Kikade lite på Elektrolux reservdelar, svårt att veta vilken del det är. Ska kontakta deras kundtjänst och se om dom vet vad jag behöver.returen skrev:
94949980001returen skrev:
Plockade ut den nu och mätte upp motståndet till 187ohm på motorn. Enligt en reperationsvideo på yt så borde det vara mellan 20-90 ohm men det var inte specifikt för Elektrolux.
Så ja, kanske denna ska bytas? https://shop.electrolux.se/matlagni...h-flaktar/microvarmluftsmotor/p/8583890813048
Vet inte om det finns något annat man kan kolla?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan.olustig grej är att kontakterna till lampan har smällt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du är pysslig kan du montera lös den och provköra den separat för att dubbelkolla funktionen. Beställer du på nätet så har du 14 dagars returrätt. Då kan du ha reservdelen på plats och ev byta när du ändå har ugnen framme.F Fideliox skrev:
snurra på motor för handF Fideliox skrev:94949980001
Plockade ut den nu och mätte upp motståndet till 187ohm på motorn. Enligt en reperationsvideo på yt så borde det vara mellan 20-90 ohm men det var inte specifikt för Elektrolux.
Så ja, kanske denna ska bytas? [länk]
Vet inte om det finns något annat man kan kolla?
[bild]
[bild]
En annan.olustig grej är att kontakterna till lampan har smällt.
[bild]
lampkontakterna ser ut att ha varit lite för varma
kanske för att fläkten inte gått
Förstår det. Nu stod den stilla igen. Jag får prova byta motorn då. Men stämmer verkligen delen du hänvisar till?returen skrev:
https://shop.electrolux.se/matlagni...flaktar/kylflakt-sats-230v-40w/p/140218990020
https://support.electrolux.se/support-articles/article/hur-man-byter-ut-kylflakten
Såg inte ut som att man kan skruva hela insatsen på min ugn likt dom hänvisar till?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
Detta är mer likt ungen jag har: https://support.electrolux.se/support-articles/article/hur-man-byter-ut-konvektionsmikromotorn
Redigerat:
övre bilderna är ju kylfläktenF Fideliox skrev:
jag vill minnas att v-luft motorn sitter med bnjonettlåsning dvs vrid motsols
länkens beskrivning är riktig men det är ju översättningsfel från polska det är ingen mikromotor, annars följ beskrivningenF Fideliox skrev: