F
På vår 5.5 år gamla ikea smaksak ugn har fläkten för varmluft gett upp. Varannan gång man startar med varmluft så startar inte fläkten och det blir rödglödgat.

Närbild på en varmluftsugn med en fläkt och rostiga ugnsgaller, fläkten fungerar inte korrekt enligt inlägget på forumet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ugnens varmluftsfläkt lyser röd bakom ett galler, vilket indikerar att den är i drift och producerar värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det ändå säkert att använda över/under värme? Kan det hjälpa att byta fläkten?
 
Redigerat:
elementets livslängd förkortas avsevärt
finns ingen anledning till att framtvinga varmluftsfunktionen om inte fläkten går

byta fläktmotor torde fixa detta
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
returen returen skrev:
elementets livslängd förkortas avsevärt
finns ingen anledning till att framtvinga varmluftsfunktionen om inte fläkten går

byta fläktmotor torde fixa detta
Ja men under och övervärme borde vara fine tänker jag? Kikade lite på Elektrolux reservdelar, svårt att veta vilken del det är. Ska kontakta deras kundtjänst och se om dom vet vad jag behöver.
 
F Fideliox skrev:
Ja men under och övervärme borde vara fine tänker jag? Kikade lite på Elektrolux reservdelar, svårt att veta vilken del det är. Ska kontakta deras kundtjänst och se om dom vet vad jag behöver.
vad har du för pnc?
 
kan vara 8996619265052
 
F
returen returen skrev:
vad har du för pnc?
94949980001

Plockade ut den nu och mätte upp motståndet till 187ohm på motorn. Enligt en reperationsvideo på yt så borde det vara mellan 20-90 ohm men det var inte specifikt för Elektrolux.

Så ja, kanske denna ska bytas? https://shop.electrolux.se/matlagni...h-flaktar/microvarmluftsmotor/p/8583890813048

Vet inte om det finns något annat man kan kolla?
En trasig mikrovågsugn, med baksidan avtäckt, visar blottlagda ledningar och en motor; en multimeter ligger på golvet bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en etikett på en motor från Human Keli Motor Co., med specifikationer som spänning 220-240Vac och modellnummer YJ64-20A-HZ02.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan.olustig grej är att kontakterna till lampan har smällt.
Bränd inre komponent av en elektrisk apparat, med synliga kablar och smält kontakter, troligen relaterad till en ugn eller fläktmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
ClasseClas
F Fideliox skrev:
94949980001

Plockade ut den nu och mätte upp motståndet till 187ohm på motorn. Enligt en repetitionsvideo på yt så borde det vara mellan 20-90 ohm men det var inte specifikt för Elektrolux.

Så ja, kanske denna ska bytas? [länk]
Om du är pysslig kan du montera lös den och provköra den separat för att dubbelkolla funktionen. Beställer du på nätet så har du 14 dagars returrätt. Då kan du ha reservdelen på plats och ev byta när du ändå har ugnen framme.
 
F Fideliox skrev:
94949980001

Plockade ut den nu och mätte upp motståndet till 187ohm på motorn. Enligt en reperationsvideo på yt så borde det vara mellan 20-90 ohm men det var inte specifikt för Elektrolux.

Så ja, kanske denna ska bytas? [länk]

Vet inte om det finns något annat man kan kolla?
[bild]
[bild]

En annan.olustig grej är att kontakterna till lampan har smällt.
[bild]
snurra på motor för hand
lampkontakterna ser ut att ha varit lite för varma
kanske för att fläkten inte gått
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
du skall inte ha nån micromotor
utan rätt del är
140218990020
 
  • Älska
Fideliox
  • Laddar…
F
Märkligt nog efter att jag satte tillbaka den så fungerar nu fläkten igen! Provade ett sätta av och på 10 gånger, fungerade fint. Kanske dålig kontakt bara? 🤔
 
F Fideliox skrev:
Märkligt nog efter att jag satte tillbaka den så fungerar nu fläkten igen! Provade ett sätta av och på 10 gånger, fungerade fint. Kanske dålig kontakt bara? 🤔
svårt att veta på distans
 
F
returen returen skrev:
svårt att veta på distans
Förstår det. Nu stod den stilla igen. Jag får prova byta motorn då. Men stämmer verkligen delen du hänvisar till?
https://shop.electrolux.se/matlagni...flaktar/kylflakt-sats-230v-40w/p/140218990020

https://support.electrolux.se/support-articles/article/hur-man-byter-ut-kylflakten

Såg inte ut som att man kan skruva hela insatsen på min ugn likt dom hänvisar till?
Person med röd handske roterar kylfläkt i ugn enligt instruktion för att frigöra fästen. Sidan visar steg för byte av kylfläkt i Electrolux ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska komponenter och ledningar på baksidan av en ugn; en multimeter och skruvmejsel syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Edit:
Detta är mer likt ungen jag har: https://support.electrolux.se/support-articles/article/hur-man-byter-ut-konvektionsmikromotorn
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Förstår det. Nu stod den stilla igen. Jag får prova byta motorn då. Men stämmer verkligen delen du hänvisar till?
[länk]

[länk]

Såg inte ut som att man kan skruva hela insatsen på min ugn likt dom hänvisar till?
[bild][bild]


Edit:
Detta är mer likt ungen jag har: [länk]
övre bilderna är ju kylfläkten
jag vill minnas att v-luft motorn sitter med bnjonettlåsning dvs vrid motsols
 
F Fideliox skrev:
Förstår det. Nu stod den stilla igen. Jag får prova byta motorn då. Men stämmer verkligen delen du hänvisar till?
[länk]

[länk]

Såg inte ut som att man kan skruva hela insatsen på min ugn likt dom hänvisar till?
[bild][bild]


Edit:
Detta är mer likt ungen jag har: [länk]
länkens beskrivning är riktig men det är ju översättningsfel från polska det är ingen mikromotor, annars följ beskrivningen
 
nä måste vara fel nummer på nått så fläkten på bilden skall du inte a
ofta blir det fel på de polska reservdelslistorna och ursprungliga motorn är nummer ändrad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.