J
Imorse gick det inte att öppna ytterdörren inifrån. Efter en stund fick jag upp den, men nu snurrar nyckeln bara runt och jag kan varken öppna eller låsa dörren från insidan. Utsidan fungerar än så länge som vanligt.

Jag har nu spenderat några timmar på att försöka lösa det själv, men behöver hjälp från er som kan lås.

Vad jag vet:

- ASSA Abloy lås. Misstänker utgången model (se bild på cylindern in ifrån). Tror det liknar denna https://www.stgeorge.se/rund-sakerhetscylinder-assa-713-for-insidan.html

- Alla nycklar till detta och övriga lås i huset (dörrar och fönster) har endast “ASS 52R” som ID. Det finns inget nyckelnummer.

- Låsen installerades för cirka 30 år sedan och företaget som gjorde det finns inte kvar.

Frågor:

1. Är det cylindern på insidan som gått sönder och behöver bytas?
2. Utan nyckelnummer kan en låssmed tillverka en ny cylinder som passar min befintliga nyckel?
3. Bör jag byta cylindern på utsidan också när jag ändå är igång eller det är onödigt?

Tack på förhand!
 
  • En närbild av ett ASSA-lås infällt i en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J janerik12 skrev:
Imorse gick det inte att öppna ytterdörren inifrån. Efter en stund fick jag upp den, men nu snurrar nyckeln bara runt och jag kan varken öppna eller låsa dörren från insidan. Utsidan fungerar än så länge som vanligt.

Jag har nu spenderat några timmar på att försöka lösa det själv, men behöver hjälp från er som kan lås.

Vad jag vet:

- ASSA Abloy lås. Misstänker utgången model (se bild på cylindern in ifrån). Tror det liknar denna [länk]

- Alla nycklar till detta och övriga lås i huset (dörrar och fönster) har endast “ASS 52R” som ID. Det finns inget nyckelnummer.

- Låsen installerades för cirka 30 år sedan och företaget som gjorde det finns inte kvar.

Frågor:

1. Är det cylindern på insidan som gått sönder och behöver bytas?
2. Utan nyckelnummer kan en låssmed tillverka en ny cylinder som passar min befintliga nyckel?
3. Bör jag byta cylindern på utsidan också när jag ändå är igång eller det är onödigt?

Tack på förhand!
Jag skulle byta cylinder, efter 30 år och ja man kan göra en cylinder utifrån befintliga nycklar
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
ASS 52R antyder att det är nyckelkopior.
Som jag förstod beskrivningen så är det troligtvis medbringaren eller fel i låshuset t.ex en trasig cylinderroddare.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.