1 123abc skrev:
Det stämmer bra det.
Är du nöjd så som du har det nu då eller vill du fortfarande ha hjälp?
Jag är nöjd! Större djungel detta en vad jag trodde tack för alla svar!

Väldigt skönt med enkelt handtag, dock trodde jag inte det skulle räcka med tanke på försäkringen

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Hej på er alla

lånar tråden lite. Fick träff på låscylinder 10450 i denna tråd.
Undrar om nån av er vet hur man byter låscylinder i detta kompakta lås.
Det skall gå att byta IOM det går att beställa som reservdel.

Är det något special verktyg man behöver ?

Bifogar bild

• Närbild på en låscylinder monterad i en metallstruktur, med fokus på cylindern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Låscylinder modell 10450 på grå bakgrund använd för att fråga om byte i ett foruminlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett industrilås men det är inte ett ASSA 10450 (8450 som kortare) men den kanske stämmer måttmässigt.
När det gäller industrilås så är dom gjorda till en specifik applikation och man måste måtta upp låset, kontrollera funktion (hur många grader man kan vrida samt i vilka lägen det är möjligt att ta ur nyckeln) men även reglar spelar roll då det finns massa olika reglar.
Är det en gaslucka till en husvagn?

Hej. Ja, det stämmer, det gasluckan till husvagn.

Knaus säljer lösa cylindrar som reservdel, vilket innebär att det skall gå att byta ut. Jag är mer intresserad hur man tar isär det. Förmodligen skall det topplocket tas av och sedan kommer man åt cylindern.
Dock ser den vara väldigt bra fixerad så det indikerar att det kanske behövs något slags verktyg / fixtur för att dra av det.
Undrar om nån vet hur man får isär det.

tack på förhand

Är det att plocka isär det i alla smådelar du är ute efter?
Det skiljer beroende på hur den är uppbyggd men ofta krävs en nyckel och ibland krävs att frontkåpan demonteras först.
En del har även en spärr som ska tryckas in efter man vridit med en nyckel men det finns även andra varianter.
Du får granska den och lista ut hur just det låset fungerar.

Jag kanske behöver förtydliga mig. Låset är sönder. Nyckel går runt utan att vrida med sig låsregeln. Höll på i 2 dagar att få upp låset.

I mitt fall så anger man nyckelkoden till tillverkaren och då kan man köpa nya låscylindrar.

Angående ta isär det, jag har letat efter ett litet hål där man skall peta in för att möjliggöra att man kan dra ut cylinder, men det finns inte någon. Den är likadant runtom såsom man ser den på bild.

att vrida nyckel i en viss position vet inte om det är aktuellt iom den vrider inte med mekanismen.

alla andra idéer är välkomna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.