Hej,

Har en Elitfönster Original Alu fönsterdörr på väg och ska köpa låscylinder till denna, men det är lite oklart utifrån deras information vilka cylindrar jag ska köpa. Beslagspaket 6 innebär att dörren kommer vara låsbar både från in- och utsida. Således krävs två låscylindrar.

Elitfönster skriver:

”Lämplig cylinder 2 st ASSA 1209 eller 1309 inv + utv. med lång medbringare.”

Finner ingen tydlighet i denna mening alls och känner att man kanske har satt del person bakom tangentbordet här. Man kan tolka meningen på rätt många olika sätt. Kommer iaf att försöka satsa på 1200-serien som är kopieringsskyddad.

Vilket är rätt?

• 2 st ASSA 1209, bägge med lång medbringare
• 1 st ASSA 1209 med kort medbringare, 1 st ASSA 1209 med lång medbringare
• 2 st ASSA 1209, standardmodell = kort medbringare

Får jag inget svar så får jag prova ringa dem men det känns som att deras ”växel”, som verkar vara enda kontaktmöjligheten i telefon, inte kommer att kunna svara på en så här specifik fråga. :thinking: Tack!

• Gilla
bastugubbe
  • Laddar…

Bästa svaret

Det den texten föreskriver är att 2st inside låscylindrar (rokoko) med lång medbringare används.
Alltså 2st 1209 om du vill ha ASSA d12.
1209 är med lång medbringare dom heter 1203 med kort medbringare vilket är en annan produkt.
Det tyder på att de använder handtag Hoppe 350KL där en inside låscylinder skruvas fast i handtaget och sedan krävs det en lång medbringare för att räcka in i spanjoletten där medbringare från både ut och insida möts (med ett litet mellanrum ca 1-2mm).
Metalliskt dörrhandtag Hoppe 350KL för inside låscylinder, med synlig lång medbringare.
Instruktionsdiagram för Hoppe dörrhandtag för montering av låscylindrar på insida och utsida av en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanligtvis följer det med en beskrivning med dörrarna där det framgår vad för sorts låscylinder du ska använda samt hur dessa ska monteras.

Redigerat:
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Stort tack för utförligt svar, 123ABC. Smart att undersöka handtagsmodellen. Tänkte inte så långt.

Ditt svar pekar också på det jag anser troligast att Elitfönster menar. Får hoppas att man håller högre kvalitet på sitt hantverk än på sitt språkbruk. ;)

O oakleafh skrev:
Stort tack för utförligt svar, 123ABC. Smart att undersöka handtagsmodellen. Tänkte inte så långt.

Ditt svar pekar också på det jag anser troligast att Elitfönster menar. Får hoppas att man håller högre kvalitet på sitt hantverk än på sitt språkbruk. ;)
För en som är insatt är det lätt att tolka vad de menar tyvärr är det mer komplicerat att beskriva för en oinsatt med en kort instruktion på hemsidan däremot så finns det en bättre beskrivning för nedladdning som de kunnat länka bättre.
https://www.elitfonster.se/globalas...ntage/montageanvisning_beslag_elitfonster.pdf
https://www.elitfonster.se/byta-fonster/montering/
Även fast de skriver cylinderskruv M5x30mm så fungerar även vanliga standard cylinderskruv som är 28mm.

Redigerat:
  • Älska
oakleafh
  • Laddar…
123abc, tack för den bättre guiden du länkade. En följdfråga till dig, eller egentligen två...

Man verkar skilja på inside- och utside-cylindrar pga hur de skruvas fast. Jag hittar bara ASSA 1209 som inside-cylinder. Det verkar vara dessa som visas i guiden. Är det alltså två sådana här jag borde köpa?

https://www.if-sakerhet.se/oval-enkelcylinder-till-insidan-med-spanjolett-assa-d12-1209.html

Förstår att du inte kan garantera något men du verkar ha bra koll, minst sagt.

Min andra fråga är om man borde kunna byta ut en gammal oval ASSA-cylinder till en d12-variant? Detta gäller en helt annan dörr från 90-talet och det handlar om att få samma nyckel som i de nya låsen. Kan inte namnet på cylindern och låshuset. Min gissning är att det inte passar men jag frågar i alla fall.

tommib
Man skiljer på in- och utsidescylindrar och därför har de också olika produktkoder. Motsvarande utsidescylinder är 1207. Vitsen med skillnaden är att man ska kunna skruva fast en utsidescylinder genom en insidescylinder. Här blir det ett anpassat montage där man utnyttjar hur insidescylindern är konstruerad för att fästa den "bakifrån" med dolt montage i en altandörr.

Du ska köpa den cylinder du länkade.

Troligen kan du byta ut den gamla ovala ASSA-cylindern till en ny d12-cylinder. Ta ut den ur dörren och kolla av hålbilden, det ska mycket till att det inte ska vara samma. Den gamla modellen är troligen en Assa 701 Med kort medbringare för utsida så heter cylindern du ska ha 1201. Det du kan behöva göra är att byta cylinderring till en högre variant om din nuvarande cylinder är en femstifts (Assa 501) eftersom dessa är kortare.

Som du märker finns en systematik i namnen.

123abc kan troligen ge dig exakt namn på låshus och cylinder om du lägger upp en bild. Det brukar stå på stolpen också.

Redigerat:
  • Älska
oakleafh
  • Laddar…
Meningen är att låscylindrar ska skruvas fast inifrån det utrymme som ska skyddas och därför är de konstruerade så inga skruvar finns på utsidan.
Till det krävs för en godkänd låsenhet kontrollerbar demontering vilket löses via envägsskruv, plomberingar (kulor eller pluggar) eller cylinderproppar (musöron) som assa använder till runda låscylindrar.
1209 är endast insidelåscylinder ASSA använder de två sista siffrorna för att beskriva vilken sorts låscylinder det är.
De vanligaste är:
01 = Oval utsida med kort medbringare.
02 = Oval dubbelcylinder med korta medbringare (01+03 ut+in).
03 = Oval insida med kort medbringare.
07 = Oval utsida med lång medbringare.
08 = Oval dubbelcylinder med långa medbringare (07+09 ut+in).
09 = Oval insida med lång medbringare.
10 = C10 Rund cylinder utsida, ”klockan 10” låscylinder med serviceläge.
11 = Rund utsida med kort medbringare.
12 = Rund dubbelcylinder med korta medbringare (11+13 ut+in).
13 = Rund insida med kort medbringare.
16 = Vinga-cylinder (tryckcylinder för Vinga och Epok samt Dörrvakt Fix 7500).
18 = Cylinder för väggnyckeltub.
20 = C10 Rund dubbelcylinder, ”klockan 10” låscylinder med serviceläge.
22 = Europacylinder dubbel.
23 = Europacylinder enkel.
24 = Europacylinder utsida+vred.
25 = Rund utsida med kort medbringare samt en oval utsida med lång medbringare (11+07) dubbelcylinder till panikregel 1125.
27 = Europacylinder utsida+designvred.
32 = Liten oval dubbelcylinder Storbritannien oval profil cylinder.
33 = Liten oval enkel cylinder Storbritannien oval profil cylinder.
34 = Liten oval dubbelcylinder utsida+litet vred Storbritannien oval profil cylinder.
37 = Liten oval dubbelcylinder utsida+vred Storbritannien oval profil cylinder.
41 = Hänglås Grön(KL2), Blå(KL3), Röd(KL4).
70 = Industrilås/Skåplås (lika 10450).
80 = Cylinder till ASSA fönsterlås 80.
88 = Cylinder för dörrnyckeltub.
Utöver dessa så finns det en hel drös med andra låscylindrar för olika applikationer.
Jag tror denna listan är mer komplett än de i ASSAs broschyrer men jag brukar överdriva i mina svar, hoppas inget blev fel bara.

Du kan även byta låscylinder i andra dörrar samtidigt.
Om det är en vanlig oval med kort medbringare så kallas den 1201.
Glöm inte att kryssa i lika låsning på samtliga låscylindrar om du vill att de ska ha samma nyckel, om du redan har några d12 cylindrar och nycklar och vill ha samma nyckel till de nya så ska du välja befintlig låsning.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Honkmeister och 1 till
  • Laddar…
Lånar tråden lite (hoppas det är OK)
Har idag en liknande dörr. Elitfönster helglasad alu dörr för altanen.

Idag sitter där enbart ett handtag på insidan. Detta är väl inget att rekommendera eller?

Dock vill tjuvar in så knackar dem väl bara rutan ändå?

Vad anser ni vara smidigaste/ bästa uppsättningen för mig här? Tror det heter Hoppe som sitter idag.

Är det enkelt montera dit ett nytt som har låscylinder?

Hur jobbigt är det att fixa handtag även för utsidan? Måste ju isåfall borra upp och det känns lite sådär i aluminiumet..
Är väldigt novis men lär mig

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
O O12 skrev:
Lånar tråden lite (hoppas det är OK)
Har idag en liknande dörr. Elitfönster helglasad alu dörr för altanen.

Idag sitter där enbart ett handtag på insidan. Detta är väl inget att rekommendera eller?

Dock vill tjuvar in så knackar dem väl bara rutan ändå?

Vad anser ni vara smidigaste/ bästa uppsättningen för mig här? Tror det heter Hoppe som sitter idag.

Är det enkelt montera dit ett nytt som har låscylinder?

Hur jobbigt är det att fixa handtag även för utsidan? Måste ju isåfall borra upp och det känns lite sådär i aluminiumet..
Är väldigt novis men lär mig
Det smidigaste är att du har en lösning som fungerar för dig, endast du vet ditt behov.
Hur jobbigt det är att montera dit handtag och låscylinder på utsidan är väldigt subjektivt men det beror även på vad det är för aluminiumprofil dörren är byggd av.
Därutöver beror det på vad du har för verktyg.
Jag tycker inte det är speciellt jobbigt att utföra ett sådant arbete.

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det smidigaste är att du har en lösning som fungerar för dig, endast du vet ditt behov.
Hur jobbigt det är att montera dit handtag och låscylinder på utsidan är väldigt subjektivt men det beror även på vad det är för aluminiumprofil dörren är byggd av.
Därutöver beror det på vad du har för verktyg.
Jag tycker inte det är speciellt jobbigt att utföra ett sådant arbete.
Helt sant. Men i första läget är väl prio att få det låsbart invändigt. Tänker på ur försäkringssynpunkt..

Så för att hålla det simpelt. Vilket är ett bra och lätt monterat låsbart handtag att rekommendera?

Ngt av dessa sitter på plats idag
https://www.laskompaniet.se/product/hoppe-london-handtag-350kl-in-ut

tps://www.laskompaniet.se/product/hoppe-london-handtag-350kl-blind

Det här med att försäkringsbolag anser man ska kunna låsa med nyckel, är det endast rekommendation eller krav?

Redigerat:
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Du måste börja med att ta reda på om spanjoletten är låsbar eller inte då beslagningen skiljer.
Att kunna låsa från insidan är att föredra och kan eventuellt även vara ett försäkringskrav.

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du måste börja med att ta reda på om spanjoletten är låsbar eller inte då beslagningen skiljer.
Att kunna låsa från insidan är att föredra och kan eventuellt även vara ett försäkringskrav.
Har försökt kolla efter ett nummer för Spanjoletten jag har. Men hittar ingenting.

Hur ser jag vad för modell som sitter?

Fick pratat med försäkringsbolaget också. Låskrav verkar gälla när man har väldigt mkt lösöre i sitt hem.

Och så Mkt har vi inte ☺️ så därmed behövs inte något byte göras.
Lås inifrån är krav för att tjuven inte ska ha möjlighet att öppna dörren inifrån om hen skulle ta sig in via fönster eller dylikt.

O O12 skrev:
Fick pratat med försäkringsbolaget också. Låskrav verkar gälla när man har väldigt mkt lösöre i sitt hem.

Och så Mkt har vi inte ☺️ så därmed behövs inte något byte göras.
Lås inifrån är krav för att tjuven inte ska ha möjlighet att öppna dörren inifrån om hen skulle ta sig in via fönster eller dylikt.
Det stämmer bra det.
Är du nöjd så som du har det nu då eller vill du fortfarande ha hjälp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.