Jag håller på att läsa in mina gamla MiniDV-band in i datorn mha ett firewirekort.
Det har funkat bra med alla band utom ett. Oavsett var i bandet jag börjar överföringen så förvanskas ljudet efter några minuter så att det låter som en kassettbandspelare med dåligt batteri, dvs ett dovt svajigt brummande. Jag tolkar det som att ljudet spelas upp för "långsamt", dvs med fel samplingsfrekvens.

Det låter hela tiden bra i videospelaren som bandet sitter i, och om jag börjar om så låter det bra även i de dåliga partierna -- men bara en kort stund. Att läsa in bandet i tre-minutersetapper vill jag helst undvika eftersom det handlar om nära 90 minuter.

Nån som har nåt förslag på vad det beror på och hur man kan åtgärda det?

Jag kör Linux och har använt sudo dvgrab -s 0 filnamn för att läsa in banden.
I nödfall kan jag även installera om burken med Windows.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.