Vi är tre syskon som delar på ett ”sommarställe”. Alla har egna hus så vi har satt elmätare i varje undercentral för att kunna fördela elkostnaden. Jag har helt enkelt fotat elmätarna när jag är där och sen räknat ut var och ens förbrukning. Nu har vattenfall bestämt att vi inte får ha kvartalsfaktura, utan blir månadsvis, och eftersom man inte är där så ofta på vintern så får jag ligga ute med ganska mycket pengar innan någon kan läsa av.

Så frågan är om det finns ngn variant av elmätare som kan rapportera trådlöst? Vi har fiber i alla hus och vore smidigt att kunna räkna av varje månad.

Kan gå med en som reggar blinkningarna på mätaren, varje blink är 1 kW, men klart det blir bara inkommande och inte för varje stuga då. Sen hur det ska kopplas upp för att ge dig svar trådlöst, är inte mitt bord direkt. Finns andra på forumet som är bättre på det. Har ni inte delmätning i vatje stuga då.

En sån här från Homewizard borde funka. Mätningarna åtkomliga via "molnet" om jag begriper rätt.
Sen kan det ju bli en utmaning att fördela nätavgiften rättvist den dagen effekttaxan införs.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
A alfista skrev:
En sån här från Homewizard borde funka. Mätningarna åtkomliga via "molnet" om jag begriper rätt.
Sen kan det ju bli en utmaning att fördela nätavgiften rättvist den dagen effekttaxan införs.
Super! Det där ju precis vad jag vill ha!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.