Stod och stirrade på den blinkande dioden på elmätaren nu på morgonen.
Ja, vad skall man annars göra på Påskafton??
Insåg att det vore väldigt smidigt om det fanns en app till iPhone som via kameran konverterade blinkningarna till kW.
Finns det? Någon som orkar skriva en?
Ja, vad skall man annars göra på Påskafton??
Insåg att det vore väldigt smidigt om det fanns en app till iPhone som via kameran konverterade blinkningarna till kW.
Finns det? Någon som orkar skriva en?
För Android finns en som heter Energy meter. Gå in på sv.appbrain.com och sök på "energy meter" så kommer den upp.
Den är vad jag förstår svenskutvecklad och mindre än en månad gammal. Den saknar ännu möjlighet att ställa in olika blinkfrekvenser, men det kommer kanske.
Den är vad jag förstår svenskutvecklad och mindre än en månad gammal. Den saknar ännu möjlighet att ställa in olika blinkfrekvenser, men det kommer kanske.
Du FÅR en hemsida när du köper en logger, har en, helt fantastisk kan inte klara mig utan den nu. www.e-logger.se/pub?Tallbackenspinout skrev:
Kan inte Ipod men jag har en tablet med trådlöst internet, lägger bara en genväg på skrivbordet sedan kickar den igång när man klickar på den. Min läser ir-dioden på elmätaren 1000 pulser per kwh på min elmätare blir mycket exakt, man kan mäta mycket annat också inte bara el.
Jag har min elmätare 50 meter från huset och cirka 20 meter inuti huset - kabel dras från elskåp. Jag la min ca 10 cm under mark bara så inte man klipper den med gräsklipparen. snackade med en kille på www.energibutiken.se han hade kollat hur lång kabel man kunde ha till elmätaren - 100 meter inga problem!:wow: jag har mina tempsensorer överallt på gården längsta sitter ca 75 meter från loggern och det funkar bra. Kan verkligen rekommendera Logger 2020, supportforum finns också. Finns även en logger till värmepump tydligen, och lite andra loggrar som man kan mäta pelletsförbrukning och annat smått o gott.d^_^bmycke_nu skrev:
Det blir inte riktigt bra, det finns flera undercentraler, och dessutom i olika byggnader.spinout skrev:
F-n, nu blev jag ändå mer sugen. :@silversmeden skrev:Jag har min elmätare 50 meter från huset och cirka 20 meter inuti huset - kabel dras från elskåp. Jag la min ca 10 cm under mark bara så inte man klipper den med gräsklipparen. snackade med en kille på www.energibutiken.se han hade kollat hur lång kabel man kunde ha till elmätaren - 100 meter inga problem!:wow: jag har mina tempsensorer överallt på gården längsta sitter ca 75 meter från loggern och det funkar bra. Kan verkligen rekommendera Logger 2020, supportforum finns också. Finns även en logger till värmepump tydligen, och lite andra loggrar som man kan mäta pelletsförbrukning och annat smått o gott.d^_^b
Dessutom har jag en trumma N1XV 5G10 liggandes som jag borde dra som ny matning till huset. Det kanske blir att gräva upp gårdsplan i alla fall..
Jag har gjort appen "Energy Meter" och har funderingar på att porta till iPhone. Dock vet jag inte hur stort suget är och om det är värt de 100$ det kostar att registrera sig som iOS-utvecklare.
Kul att upptäcka att någon har nytta av den i alla fall d^_^b
Kul att upptäcka att någon har nytta av den i alla fall d^_^b