18 071 läst ·
91 svar
18k läst
91 svar
Lås till fasadmätarskåp?
Är det ett gammalt vanligt mätarskåp så är det troligen du eller grannen eller bägge tillsammans som äger och ansvarar för skåpet. Tycker ni att skåpet inte är ok så får ni leja dit en elfirma som byter skåpet till ett modernt.
Beror ju lite på var man bor kanske, men tyvärr är nog risken större för skadegörelse med lås. Och då när nätägarens entreprenör skall göra mätarbyte och inser att de inte har med sig någon nyckel och storskruvmejseln åker fram istället.MathiasS skrev:
ev mätarbyte ser jag inte som ett problem, dels har jag just fått en ny, dels aviserar man alltid byten i förväg, så den veckan kan skåpet stå olåst.C cpalm skrev:
Här måste jag nog säga emot, På vissa ställen kanske man informerar den enskilde abonnenten men lika vanligt är det att man bara "servicebyter" mätare utan förvarning.MathiasS skrev:
Det kan vara ett rent elände att jaga fatt på en abonnent för att komma in till mätaren, därför brukar nätägaren tom vara med och betala för utflytt av mätare så att dom ska vara åtkomliga.
Vid det "stora mätarbytet" hade "min" nätägare en "gubbe" som inte gjorde annat än att jaga abonnenter för att få tillgång till mätare. När nästan alla mätare var utbtytta, hade han fortfarande jobb i en par år med att "jaga nycklar".
Det var precis vad som skedde här. Vid nedgrävning av luftledning i området passade jag på att min mätartavla utflyttad till ett skåp, inte för att jag ville ha ett skåp men det passade min logistik när jag grävde ur källaren. När man kort senare kom för att byta mätaren (ett separat projekt) så aviserades detta i förväg, precis som man gjorde förra gången man bytte. Du har säkert rätt i att det inte alltid sker på detta sätt och jag tror det får lösa sig där och då.....inget skäl för mig till att inte låsa skåpet.E elmont skrev:Här måste jag nog säga emot, På vissa ställen kanske man informerar den enskilde abonnenten men lika vanligt är det att man bara "servicebyter" mätare utan förvarning.
Det kan vara ett rent elände att jaga fatt på en abonnent för att komma in till mätaren, därför brukar nätägaren tom vara med och betala för utflytt av mätare så att dom ska vara åtkomliga.
Vid det "stora mätarbytet" hade "min" nätägare en "gubbe" som inte gjorde annat än att jaga abonnenter för att få tillgång till mätare. När nästan alla mätare var utbtytta, hade han fortfarande jobb i en par år med att "jaga nycklar".
Gjorde inte jag heller innan vi fick våra mätarskåp sönderbrutna vid mätarbyte (flerbostadshus förvisso).MathiasS skrev:
Nätägaren har egen nyckel, men den var uppenbarligen av någon anledning inte med på jobbet.
De ersatte förvisso skadorna utan större knorr, men det är ju själva principen och tiden man får lägga på sådant.
Ja, som sagt så ska du släppa in nätägaren här, i detta fall gick det troligen enklare att göra så för dem.C cpalm skrev:Gjorde inte jag heller innan vi fick våra mätarskåp sönderbrutna vid mätarbyte (flerbostadshus förvisso).
Nätägaren har egen nyckel, men den var uppenbarligen av någon anledning inte med på jobbet.
De ersatte förvisso skadorna utan större knorr, men det är ju själva principen och tiden man får lägga på sådant.
Ofta har nätägare nycklar men sen byts lås och dessa glöms bort.


