Är det ett gammalt vanligt mätarskåp så är det troligen du eller grannen eller bägge tillsammans som äger och ansvarar för skåpet. Tycker ni att skåpet inte är ok så får ni leja dit en elfirma som byter skåpet till ett modernt.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Det handlar om att den som "bara vill ha lite kul" en sen fredagkväll har det hos grannen istället för hos mig.
Beror ju lite på var man bor kanske, men tyvärr är nog risken större för skadegörelse med lås. Och då när nätägarens entreprenör skall göra mätarbyte och inser att de inte har med sig någon nyckel och storskruvmejseln åker fram istället.
 
C
E El-Löken66 skrev:
Alla elektriker har en huvudnyckel.
Ja, precis - storskruvmejseln.
För de har ju knappast en traditionell huvudnyckel till ett lås som kunden satt dit?
 
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Ett par hundra tusen som stannar samtidigt...
Som sen startar samtidigt och får elnätet att kollapsa ... :)
 
C cpalm skrev:
Beror ju lite på var man bor kanske, men tyvärr är nog risken större för skadegörelse med lås. Och då när nätägarens entreprenör skall göra mätarbyte och inser att de inte har med sig någon nyckel och storskruvmejseln åker fram istället.
ev mätarbyte ser jag inte som ett problem, dels har jag just fått en ny, dels aviserar man alltid byten i förväg, så den veckan kan skåpet stå olåst.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ev mätarbyte ser jag inte som ett problem, dels har jag just fått en ny, dels aviserar man alltid byten i förväg, så den veckan kan skåpet stå olåst.
Här måste jag nog säga emot, På vissa ställen kanske man informerar den enskilde abonnenten men lika vanligt är det att man bara "servicebyter" mätare utan förvarning.
Det kan vara ett rent elände att jaga fatt på en abonnent för att komma in till mätaren, därför brukar nätägaren tom vara med och betala för utflytt av mätare så att dom ska vara åtkomliga.
Vid det "stora mätarbytet" hade "min" nätägare en "gubbe" som inte gjorde annat än att jaga abonnenter för att få tillgång till mätare. När nästan alla mätare var utbtytta, hade han fortfarande jobb i en par år med att "jaga nycklar".
 
Som sagt var; Häng nyckeln på ett dolt ställe i närheten av skåpet och sätt upp en lapp med ditt telefonnummer om någon akut måste kunna ta sig in.
 
D
Närbild av en metallhållare och en elektrisk kabel under takfoten, med suddig naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkringsskåp med öppen lucka och synliga säkringar, elledningar och säkerhetsinstruktioner, utsikt mot stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E elmont skrev:
Här måste jag nog säga emot, På vissa ställen kanske man informerar den enskilde abonnenten men lika vanligt är det att man bara "servicebyter" mätare utan förvarning.
Det kan vara ett rent elände att jaga fatt på en abonnent för att komma in till mätaren, därför brukar nätägaren tom vara med och betala för utflytt av mätare så att dom ska vara åtkomliga.
Vid det "stora mätarbytet" hade "min" nätägare en "gubbe" som inte gjorde annat än att jaga abonnenter för att få tillgång till mätare. När nästan alla mätare var utbtytta, hade han fortfarande jobb i en par år med att "jaga nycklar".
Det var precis vad som skedde här. Vid nedgrävning av luftledning i området passade jag på att min mätartavla utflyttad till ett skåp, inte för att jag ville ha ett skåp men det passade min logistik när jag grävde ur källaren. När man kort senare kom för att byta mätaren (ett separat projekt) så aviserades detta i förväg, precis som man gjorde förra gången man bytte. Du har säkert rätt i att det inte alltid sker på detta sätt och jag tror det får lösa sig där och då.....inget skäl för mig till att inte låsa skåpet.
 
E
D Derbyboy skrev:
[bild] [bild]
Japp!
Från tidig Juraperiod.

Inte ovanligt att se ett hänglås där nere.

Behövde vi till öppnade vi med huvudnyckeln och satte dit ett nytt.

Innanmätet kan du börja fundera över service /byte på. Risken är att porslinet blivit sprött här.
 
D
Frågan kvarstår, vem äger skåpet?

vem har rätt att sätta hänglås. Vill ogärna låsa någon annans skåp.
 
D Derbyboy skrev:
Frågan kvarstår, vem äger skåpet?

vem har rätt att sätta hänglås. Vill ogärna låsa någon annans skåp.
I mitt fall är det mitt, men det spelar nog ingen roll. Ditt elavtal dikterar vilken tillgång du måste ge till nätägaren - det styr.
 
Det är abonnenten som äger skåpet, i ditt fall är det troligt att du och din granne har skåpet tillsammans se #76.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
ev mätarbyte ser jag inte som ett problem, dels har jag just fått en ny, dels aviserar man alltid byten i förväg, så den veckan kan skåpet stå olåst.
Gjorde inte jag heller innan vi fick våra mätarskåp sönderbrutna vid mätarbyte (flerbostadshus förvisso).
Nätägaren har egen nyckel, men den var uppenbarligen av någon anledning inte med på jobbet.
De ersatte förvisso skadorna utan större knorr, men det är ju själva principen och tiden man får lägga på sådant.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
E
C cpalm skrev:
Gjorde inte jag heller innan vi fick våra mätarskåp sönderbrutna vid mätarbyte (flerbostadshus förvisso).
Nätägaren har egen nyckel, men den var uppenbarligen av någon anledning inte med på jobbet.
De ersatte förvisso skadorna utan större knorr, men det är ju själva principen och tiden man får lägga på sådant.
Ja, som sagt så ska du släppa in nätägaren här, i detta fall gick det troligen enklare att göra så för dem.

Ofta har nätägare nycklar men sen byts lås och dessa glöms bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.