18 071 läst ·
91 svar
18k läst
91 svar
Lås till fasadmätarskåp?
Har en betydligt mindre ups som klarar driva en synology nas med 8 diskar i 20 minuter. Den har bara ett batteri.H H.M.K. skrev:Nej, det är knappast en felskrivning.
När man har ett så litet batteri, att man måste ladda ur det på så kort tid som det är fråga om här (några minuter), så kommer energin man får ur batteriet att vara mycket mindre (hälften eller ännu mindre) än den angivna kapaciteten.
Har man alltså full effekt på UPS:en så tar nog batteriet slut på 130 sekunder eller så.
DatorUPS:er har också i allmänhet en hel del tomgångsförbrukning i batteriläge, så även med liten last så räcker inte batteriet särskilt länge, kanske max 20 minuter utan någon ansluten last.
Det är också alldeles riktigt som det redan skrivits i tråden, att UPS:er av det slaget bara är för omedelbar kontrollerad nedstängning av datorsystemen vid strömavbrott, för att undvika dataförlust.
Ibland används de också för att överbrygga tills en dieselgenerator startat automatiskt (fast då behöver man mer än 2 minuters drifttid på UPS:en).
Hade samma funderingar för ett par år sedan och ringde då till min nätleverantör som sade att det var OK att byta lås.
Har också UPS som driver kameror, swichar, fiberomvandlare, en router samt en dator. Dock så är den på 1500VA och har 4st 17A batterier så den räcker ett tag vid strömavbrott.
Har också UPS som driver kameror, swichar, fiberomvandlare, en router samt en dator. Dock så är den på 1500VA och har 4st 17A batterier så den räcker ett tag vid strömavbrott.
Vem äger och ansvarar det där skåpet som sitter ute vid vägen? Vi är två fastigheter som har våra huvudräkningar och mätare i skåpet.
Anledningen till att jag frågar är att det inte ens finns ett lås. Bara ett skjutvred. Jag är inte så orolig över att en tjuv skulle få för sig att bryta strömmen. Jag är mer orolig att något barn ska pilla i skåpet. Samtliga inkommande ledare är skalade så att det är flera cm oisolerad kabel, dvs kopparen syns.
Anledningen till att jag frågar är att det inte ens finns ett lås. Bara ett skjutvred. Jag är inte så orolig över att en tjuv skulle få för sig att bryta strömmen. Jag är mer orolig att något barn ska pilla i skåpet. Samtliga inkommande ledare är skalade så att det är flera cm oisolerad kabel, dvs kopparen syns.
Det är jordflätan som ligger helt öppen. Som en kringla.
Men hursomhelst så känns det inte särskilt säker att det bara går att öppna skåpet genom att vrida på ett handtag.
Om det är jag som äger skåpet tillsammans med min granne så kan vi fixa ett lås.
Är det nätägaren som äger skåpet så bör ju de sätta ett lås alt. ge oss tillåtelse.
Men hursomhelst så känns det inte särskilt säker att det bara går att öppna skåpet genom att vrida på ett handtag.
Om det är jag som äger skåpet tillsammans med min granne så kan vi fixa ett lås.
Är det nätägaren som äger skåpet så bör ju de sätta ett lås alt. ge oss tillåtelse.
Jag har som sagt va ingen bild.
Oklart på vems fastighet den står på. Den står antingen på min eller på samfällighetens fastighet. Kan kanske vara stamfastigheten.
Oklart när själva skåpet är daterat. Det sitter moderna elmätare i skåpet.
Oklart på vems fastighet den står på. Den står antingen på min eller på samfällighetens fastighet. Kan kanske vara stamfastigheten.
Oklart när själva skåpet är daterat. Det sitter moderna elmätare i skåpet.
Jo det är bara en kabel in. Skåpet kom nog dit på 60-talet.E El-Löken66 skrev:Detta är inte optimalt och egentligen en juridisk fråga - vems är skalet.
Det finns möjlighet att ha flera mätare i samma skåp. Det handlar ofta då om bostadsföreningar och då är det ju inga konstigheter.
Längre tillbaka var det du föreslår förekommande men i mitt tycke inte vanligt enligt andra här på forumet supervanligt.
Om du är beredd på en merkostnad kan du börja nysta i detta, annars byter du bara låset.
Min gissning är att halva skåpet är ditt, men det finns också en liten möjlighet att detta kan bedömas vara nätägarens, är det bara en serviskabel in?
Jag förstår ju att det med största sannolikhet aldrig kommer ske något tillbud men om det nu är mitt ansvar så vill jag ta ansvar.
Tror många i sin ungdom gjort mer utstuderade pojkstreck än att ”mixtra” i ett olåst elskåp. Men va vet jag, läste mest böcker
Och vem har tjänat på detta?D Derbyboy skrev:
Möjligen du, men i första hand troligen nätägaren - det är detta som får mig att tycka det är deras skåp.
Ring och anmäl att låset håller på att gå sönder så kan de väl skicka någon att titta på det eller så får du svar vad de anser i telefon.