E
O Steamboy skrev:
Har jag missat en stor attityd- och regelförändring? Förr var det strängeligen förbjudet att låsa sitt fasadmätarskåp så att inte nätbolaget kunde komma och gå som de ville.

Det fanns till och med särskilda lås bestående av en pinne som sköts in i ett bleck och hölls på plats med två hänglås, ett på varje sida blecket. På så sätt kunde anläggningsägaren äga det ena hänglåset och nätägaren det andra. Lås upp ett lås och du kan dra ut pinnen åt andra hållet. Nu blev inte den lösningen, som var skitful, någon stor succé men det var det som gällde.

Menar ni alltså detta har ändrats nu när nästan alla elmätare fjärravlästa?
Det finns nog inget helt självklart här
Det finns givetvis många med lås och larm.

Men åker du då utomlands så kan inte nätägare åtgärda felet.

Behövs mätaren kommas åt får du dit och öppna.

Har du solceller eller dylikt ska brytaren vara tillgänglig.

Men det bör ju vara svårare för nätägare att hävda sin rätt alltid i och med fjärravläsningen som kom för dryga decenniet sen.
 
useless useless skrev:
Om man kortsluter ett uttag löser säkringen ut, inte jordfelsbrytaren...
Man kopplar ihop jord och nolla, finns det då någon förbrukare i kretsen som driver ström genom nollan kommer JFB att lösa ut.
 
  • Gilla
Myon
  • Laddar…
Jag har bytt ut det ena låset till ett med hål för ett vanligt hänglås, tror det var Garo som tillverkade den. Jag har anmält till nätägaren tillika min arbetsgivare att mitt mätarskåp är låst och det är inga problem. Då det är noterat i deras system så tar de kontakt med mig innan det att de ska göra någon åtgärd så att jag kan bereda dem tillgång antingen genom att ta bort låset eller genom att vara hemma. Så länge man inte vägrar sin nätägare tillgång till mätutrustningen (som skulle kunna vara ett brott mot de allmänna avtalsvillkoren) inom rimlig tid så ser jag inga problem med att man låser sitt skåp.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
E
richardtenggren richardtenggren skrev:
Funderar på detta till mitt Hagerskåp;

[länk]
Fullt möjligt givetvis. För min del överväger nackdelarna fördelarna men är det problem med triangellåsen så kan det så klart vara ett alternativ.

Men som sagt tidigare i tråden.
Om nu standardlösningen med triangeln med två spår känns dålig så varför inte bara byta till en vanlig triangel då?

Dra åt hårt, tar någon sig in här spelar det nog ingen roll vilket lås du har då är det troligen någon som är fast besluten att ta sig in, mest troligt nätägarens personal.

En sån liten nyckel ska du minnas var den är på julafton om fem år då en huvud, förlåt, mätarsäkring går. Eller om din elcentral börjar brinna för all del.
 
E El-Löken66 skrev:
Eller om din elcentral börjar brinna för all del.
Och hur ofta inträffar detta?? Jag skulle säga att chansen är så stor att den nästan är obefintlig, dvs i stort sett aldrig...
 
E
R roli skrev:
Och hur ofta inträffar detta?? Jag skulle säga att chansen är så stor att den nästan är obefintlig, dvs i stort sett aldrig...
Sant.
Ingen mening med brandfiltar eller släckare då heller.

Lär bara ske en gång under ens livstid.
 
MathiasS MathiasS skrev:
med förstörd mat i kyl och frys som följd, med mera.
8+ timmar utan ström verkar inte vara något problem för kyl och frys, mer med rätt förutsättningar. Så jag tror det här är en lösning till ett problem som inte existerar om man inte redan är drabbad.

Någon som verkligen vill förstöra lyckas nog göra det ändå.
 
richardtenggren
E El-Löken66 skrev:
Fullt möjligt givetvis. För min del överväger nackdelarna fördelarna men är det problem med triangellåsen så kan det så klart vara ett alternativ.

Men som sagt tidigare i tråden.
Om nu standardlösningen med triangeln med två spår känns dålig så varför inte bara byta till en vanlig triangel då?

Dra åt hårt, tar någon sig in här spelar det nog ingen roll vilket lås du har då är det troligen någon som är fast besluten att ta sig in, mest troligt nätägarens personal.

En sån liten nyckel ska du minnas var den är på julafton om fem år då en huvud, förlåt, mätarsäkring går. Eller om din elcentral börjar brinna för all del.
Mitt Hagerskåp går öppna med både triangelnyckel och en ”slitsad stång”-nyckel :p

Vill mest undvika busstreck! :p

Om det skulle brinna så går det nog lätt att forcera skåpet!
Nu har jag väntat drygt ett år på att de ska flytta ut mätaren från garaget, så det blir nog inte svårare i alla fall ;)
 
Det är inte svårt för nätägaren att hävda sin rätt till åtkomst av mätaren, det står i Allmänna avtalsvillkor NÄT 2012 K (rev 2).
Punkt 3.5 behandlar närbolagets rätt till åtkomst av mätutrustning.

3.5. "konsument ska se till att för denne tillgänglig mätanordning är lätt åtkomlig för elnätsbolaget".

Så en dialog med nätbolaget innan man sätter egna lås är att rekommendera.
 
E
richardtenggren richardtenggren skrev:
Mitt Hagerskåp går öppna med både triangelnyckel och en ”slitsad stång”-nyckel :p

Vill mest undvika busstreck! :p

Om det skulle brinna så går det nog lätt att forcera skåpet!
Nu har jag väntat drygt ett år på att de ska flytta ut mätaren från garaget, så det blir nog inte svårare i alla fall ;)
Okej, köper att det kan finnas gott om busar i andra delar av vårt avlånga land.

Tjuven brukar plocka säkringarna i nätägarens skåp.

Har du koll på så att du utonhusuttag inte är kopplade till en central jordfelsbrytare?
 
richardtenggren
E El-Löken66 skrev:
Okej, köper att det kan finnas gott om busar i andra delar av vårt avlånga land.

Tjuven brukar plocka säkringarna i nätägarens skåp.

Har du koll på så att du utonhusuttag inte är kopplade till en central jordfelsbrytare?
Risken finns ju i alla fall, lite finurligt liksom :)

Jag har koll på det mesta och i nuläget finns inga inkopplade uttag utomhus hos oss. Det finns dock en Hager CDS425R som inom en snar framtid ska förse utomhusuttagen, bara de flyttar ut mätaren :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker också att detta är ett problem.

När jag har lite tid över blir det en stor bygel med rejält hänglås på detta. Dessutom är skåpet larmat.

Att man kan släcka hela kvarteret med enkla medel i andra skåp tror jag är mindre relevant. Den största risken torde vara att den lokala kreativa ungdomen kommer på att det är enkelt att öppna dessa skåp och busa lite, med förstörd mat i kyl och frys som följd, med mera.

Fråga nätägaren tror jag man ska låta bli. Hela poängen med fasadmätarskåpet är ju att man kommer åt dessa saker utan att prata med fastighetsägaren.
Det är därför jag tycker, och har skrivit ett otal gånger, att fasadmätarskåp är urdumt. Skåpet och mätaren ska sitta i huset under uppsikt.
Det är bara för att elbolagen vill ha fritt tillgång till mätaren som alla hustillverkare sätter fula skåp i dyra fasader. Hur ofta behöver dom tillgången i verkligheten? Jag har bott i villa med skåp i källaren i 17 år och elbolaget var där inte en enda gång.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C combato skrev:
Anledningen är att jag inte vill att vem som helst skall bryta strömmen är att vi har en del tjuvar i området och jag vill att min fasadkamera skall hinna spela in lite sekvenser innan strömmen bryts. En ups hade också varit en lösning men dom pengarna har jag inte lust att lägga just nu
Köp en ups.
 
  • Gilla
Bj00rn
  • Laddar…
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är därför jag tycker, och har skrivit ett otal gånger, att fasadmätarskåp är urdumt. Skåpet och mätaren ska sitta i huset under uppsikt.
Det är bara för att elbolagen vill ha fritt tillgång till mätaren som alla hustillverkare sätter fula skåp i dyra fasader. Hur ofta behöver dom tillgången i verkligheten? Jag har bott i villa med skåp i källaren i 17 år och elbolaget var där inte en enda gång.
Egentligen borde det sitta skåp med mätare i tomtgräns, varför ska nätägaren ha ansvar för saker på andras fastigheter när dagens generation bara krånglar till det för dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.