Hej
Funderar på att sätta upp utomhuskameror som bevakning. Min fråga: Vilka regler finns för det? och har ni något larmsystem/kamera ni kan rekommendera?

//Christer
 
Min förståelse är att du får filma hur mycket du vill på din mark - Men det måste TYDLIGT makeras att kameraövervakning pågår och kamerorna får inte sträcka sig, med sitt seende, utanför tomtgränsen.
Inget tillstånd behövs för egen mark om jag tolkat reglarna rätt.

Mer info här; http://www.lansstyrelsen.se/stockho...n-information.aspx?keyword=övervakning+kamera

Vad gäller kameror så finns det en uppsjö;

- Trådlöst för WiFi
- Trådat för Ethernet
- Trådat för AV
- HD Kameror
- Zoom kameror
- Pan/Tilt
- Mörkerseeende Kameror
Samt med delar av ovanstående funktioner. Osv.

Spannet är stort och likaså priserna - Frågan är nog vad som är bäst för dig och hur du tänker dig din lösning.
 
Ämnet flyttat hit.

Frågan om lämplig kamera bör nog tas i en separat tråd under teknik,
 
D09
Beroende på hur du ska använda materialet så kan datainspektionen ha en del i det hela. Kolla på deras hemsida eller maila dom så får du svar.
 
Jag ärvande ute på hal is men ens egen tomt är väl inte allmän plats? I så fall behöver det väl inte anmälas?

Är det på din egen villatomt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.