Hemmakatten
Har skickat Pm till estwing. Jag vill inte lägga upp uppgifter om vårt larm och hur det fungerar här på forumet pga säkerhetsskäl. Tyvärr.
 
Om du känner så kanske du ska ta en funderare på om du designat rätt.
Jag har gjort ett par larminstallationer och jag försöker alltid sträva efter att bygga det så att inte ens jag skulle kunna ta mig förbi det utan att känna till koden.
Nackdelarna med Security by obscurity publicerades redan 1883.

Här har jocke4u publicerat en komplett inköpslista på ett DSC larm: http://www.byggahus.se/forum/teknik/86615-project-larminstallation-dsc-1832-a.html
För lite exempel kan jag rekommendera en titt på Tiger Team
 
Larm invaggar bara dig i falsk säkerhet. Är det kopplat till t.ex larmbolag så är tjuven långt borta då dom kommer till ditt hus och sätter tejp framför fönstret eller altandörren. Har du kamera kopplad till larmet så får ju se live när tjuven går ut med grejerna. En kamrat till mig som haft ett antal inbrott hos sig har fällt in stålskivor i varje dörr samt satt stålbleck mellan karm /fönster/dörr. Stålet är sedan kopplat till riktigt stora kondingar som ger tjuven en så pass stor stöt att han aldrig mer sätter kofoten i hans hus. Bryter någon strömmen så ligger spänning kvar i konding. Efter att han satt upp detta "larmsystem" kompletterat med stor siren så har inte haft mer än några nätta brytmärken. Inga fullbordade inbott!
 
Daniel_ skrev:
Larm invaggar bara dig i falsk säkerhet. Är det kopplat till t.ex larmbolag så är tjuven långt borta då dom kommer till ditt hus och sätter tejp framför fönstret eller altandörren. Har du kamera kopplad till larmet så får ju se live när tjuven går ut med grejerna. En kamrat till mig som haft ett antal inbrott hos sig har fällt in stålskivor i varje dörr samt satt stålbleck mellan karm /fönster/dörr. Stålet är sedan kopplat till riktigt stora kondingar som ger tjuven en så pass stor stöt att han aldrig mer sätter kofoten i hans hus. Bryter någon strömmen så ligger spänning kvar i konding. Efter att han satt upp detta "larmsystem" kompletterat med stor siren så har inte haft mer än några nätta brytmärken. Inga fullbordade inbott!
Olagligt. Har tjuven dålig hjärta och kollapsar blir din kompis skadeståndsskyldig + ansvarig till vållande av kroppsskada!
 
Inte om man sätter upp skyltar som varnar för högspänning.. dår är det fritt fram
 
Detta svaret fick jag från mitt försäkringsbolag:

Larmanläggningen ska vara godkänd av larminstallatör som är medlem av SWELARM eller certifierad av
Svensk Brand- och säkerhetscertifiering AB (SBSC AB).
Har du installerat och aktiverat godkänt inbrottslarm i bostaden och ändå drabbas av stöld eller inbrottsförsök
slipper du den valda självrisken. Max 2500 kr.
 
Inte om man sätter upp skyltar som varnar för högspänning.. dår är det fritt fram
Nej, man får inte koppla hur som helst bara för att man sätter upp en skylt. Det finns fortarande starkströmsföreskrifter att ta hänsyn till.
 
egl skrev:
Detta svaret fick jag från mitt försäkringsbolag:

Larmanläggningen ska vara godkänd av larminstallatör som är medlem av SWELARM eller certifierad av
Svensk Brand- och säkerhetscertifiering AB (SBSC AB).
Har du installerat och aktiverat godkänt inbrottslarm i bostaden och ändå drabbas av stöld eller inbrottsförsök
slipper du den valda självrisken. Max 2500 kr.
Om du ska kolla efter certifierade leverantörer så är ett tips att titta på www.sakerhetsleverantorer.se

SBSC står bakom och den är enkel att söka på!
 
Det finns Högspänningsstaket eller rättare sagt, staket kompleterat med strömförande tråd. Där högspänningen består av 50-100 000 volt. låg ström men såpass obehagligt att går du emot tråden så är ex armen bortdommnad under lång tid. Fullt tillåtet att sätta upp.
 
kamilenski skrev:
Olagligt. Har tjuven dålig hjärta och kollapsar blir din kompis skadeståndsskyldig + ansvarig till vållande av kroppsskada!
SGT, det är inte så att tjuven har berättat för någon vart han skulle bryta sig in ;) Och tar han sig därifrån lär han inte gå till polisen och gnälla...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.