Jag har inte kollat med Securitas men får väl göra det, kan bara konstatera att det räckte med att ta ner en deckare från väggen för att larmcentralen skulle ringa och att dra ur telefonanslutning medförde också samtal. Jag har som sagt svårt att tro att det inte skulle märkas om larmet stördes ut av nåt och lämnade huset helt olarmat och att larmcentralen inte skulle reagera på det när dom reagerat på allt annat. Men jag ska ringa dom å fråga.mats_o skrev:
man skiljer på olika larm
nätfel, strömavbrott
teleabrott, förutsatt att du har gsm som backup annars kan inte larmet berätta för larmcentralen att du har teleavbrott förrän efter 7 dagar då deras "veckosignal" från anläggningen skall vara rapporterad
larm som går på enbart gsm eller tele har åtgärd först efter 7 dagar då larmcentralen saknar anläggningen
sabotagelarm (om du öppnar en detektor, map eller central)
övervakningsfel, om en trådlös enhet inte hört av sig med närvarosignal till din centralenhet inom 24h
radiostörning, centralenheten får in konstiga radiosignaler eller att där är nån signal som stör ditt system (kan vara vad som helst)
inbrott.. ja den säger väl sig själv
detta gäller directen trådlöst, men även andra företag, sector o g4s har ingen veckosignal på sina anläggningar.. inte de trådlösa iaf utan där får kunden själv upptäcka felet o de kan vara svårt med en fjärrkontroll eller 1 vägs manöverpanel om centralen sitter inne i huset precis hörbar
nätfel, strömavbrott
teleabrott, förutsatt att du har gsm som backup annars kan inte larmet berätta för larmcentralen att du har teleavbrott förrän efter 7 dagar då deras "veckosignal" från anläggningen skall vara rapporterad
larm som går på enbart gsm eller tele har åtgärd först efter 7 dagar då larmcentralen saknar anläggningen
sabotagelarm (om du öppnar en detektor, map eller central)
övervakningsfel, om en trådlös enhet inte hört av sig med närvarosignal till din centralenhet inom 24h
radiostörning, centralenheten får in konstiga radiosignaler eller att där är nån signal som stör ditt system (kan vara vad som helst)
inbrott.. ja den säger väl sig själv
detta gäller directen trådlöst, men även andra företag, sector o g4s har ingen veckosignal på sina anläggningar.. inte de trådlösa iaf utan där får kunden själv upptäcka felet o de kan vara svårt med en fjärrkontroll eller 1 vägs manöverpanel om centralen sitter inne i huset precis hörbar
Alla pratar tekniska detaljer.
Vilka larm har ett praktiskt av/på förfarande då?
Handlar det om att knappa kod varje gång man åker och kod varje gång man kommer hem?
Jag vill sätta in larm själv under nybygget. Behövs bara deckare tycker jag. Tänkt ha tråd och kanske 4st i 1-plans huset. En i garaget och en i gäststugan. Går det bra att ha alla tre avlarmningscentraler sammankopplade? Larmar jag av i garaget vill jag att allt ska larmas av. Åker jag hemmifrån ska det räcka att larma på på ett ställe så ska allt vara larmat. Kommer inte ha något larm på natten då våra hundar sköter det.
Vilka larm har ett praktiskt av/på förfarande då?
Handlar det om att knappa kod varje gång man åker och kod varje gång man kommer hem?
Jag vill sätta in larm själv under nybygget. Behövs bara deckare tycker jag. Tänkt ha tråd och kanske 4st i 1-plans huset. En i garaget och en i gäststugan. Går det bra att ha alla tre avlarmningscentraler sammankopplade? Larmar jag av i garaget vill jag att allt ska larmas av. Åker jag hemmifrån ska det räcka att larma på på ett ställe så ska allt vara larmat. Kommer inte ha något larm på natten då våra hundar sköter det.
jag tycker dsc larmen passar de flesta hem då man kan köra tråd samt trådlöst, du kan ha 8 st manöverpaneler, fjärrkontroll osc,man kan programmera knappsatsens funktionsknappar så du endast trycker på 1 knapp för att larma på, men kod för avlarming, annars faller ju funktionen lite
funktionen du beskriver med av på larmning i huset ligger som defalult i larmet från början dvs du larmar på och av allt oavsett vilken manöverpanel du knappar på
funktionen du beskriver med av på larmning i huset ligger som defalult i larmet från början dvs du larmar på och av allt oavsett vilken manöverpanel du knappar på
Det lät smidigt. Ska kika vidare på ett bra utbyggbart system när det närmar sig.Koffe A skrev:jag tycker dsc larmen passar de flesta hem då man kan köra tråd samt trådlöst, du kan ha 8 st manöverpaneler, fjärrkontroll osc,man kan programmera knappsatsens funktionsknappar så du endast trycker på 1 knapp för att larma på, men kod för avlarming, annars faller ju funktionen lite
funktionen du beskriver med av på larmning i huset ligger som defalult i larmet från början dvs du larmar på och av allt oavsett vilken manöverpanel du knappar på
Själv skulle jag aldrig köp-hyra larm med väktarutryckning så länge jag bor någorlunda nära lite grannar, såvida jag inte har något så otroligt dyrt och stöldbegärligt.
Jag skulle hellre satsa på ett kännt märke, kanske securitas, siemens eller varför inte falck, bara man slipper "hyra" prylarna. Köp ett larm för säg 5000kr och det håller i många år.... Tror knappast det lönar sig att ha väktarutryckningar, fri service osv.
"red": Om du köper ett larm kan du ju med lätthet bygga ut och använda dig av fler tillbehör och fler larmer, t.ex fel på VP, utlöst jordfelsbrytare eller varför inte sätta magnetventil på ink vatten ledning som slår till så fort du larmar på "hela huset"?
Jag skulle hellre satsa på ett kännt märke, kanske securitas, siemens eller varför inte falck, bara man slipper "hyra" prylarna. Köp ett larm för säg 5000kr och det håller i många år.... Tror knappast det lönar sig att ha väktarutryckningar, fri service osv.
"red": Om du köper ett larm kan du ju med lätthet bygga ut och använda dig av fler tillbehör och fler larmer, t.ex fel på VP, utlöst jordfelsbrytare eller varför inte sätta magnetventil på ink vatten ledning som slår till så fort du larmar på "hela huset"?
Redigerat:
om man behöver 4 magnetventiler samt 4deckare å 2 branddeckare, vad skall man köra på då? gäller trådlöst å trådat. kan man ha blandat?
förslag på abbonemang hos securitas m.m.
samt bara köpa larmet å ha det utan väktarbolag...
tck på förhand
estwing
förslag på abbonemang hos securitas m.m.
samt bara köpa larmet å ha det utan väktarbolag...
tck på förhand
estwing
Redigerat:
Vi är verkligen motsatsen till tekniknördar och ville bara ha ett larm som fungerar och är lätt att använda. Det blev ett DSC-larm som flera här har föreslagit. Det är mestadels trådbundet, men har en förrådsdörr med trådlös magnetkontakt samt ett trådlöst brandlarm och överfallslarm (kom på att vi ville ha dessa saker i efterhand ). Manualen är lättläst och lättlärd, antingen läser man snabbguiden och nöjer sig med det eller så kan man gå in på den mer utförliga delen. Vi lät vår elektriker koppla in allt och anmäla till larmcentralen så vi har bara behövt läsa sanbbguiden... Vi har vårt larm kopplat till larmcentral, kostnad 90:- per månad. Känns bra att de åker ut om man är bortrest eller larmar brandkåren om brandlarmet går eller ringer polisen (och åker ut) om jag trycker på det tysta överfallslarmet.
Förutom deckarna mm behöver du siren, både ute och inne.
Vi bor nu på landet men har bott i villaområde tidigare. Har haft inbrott (hadeinget larm då) i ett tidigare hus som dessutom var kedjehus (dvs. husen står tätt). Inte en människa märkte tjuvarna trotsatt det var mitt på dagen. Hade vi haft larm hade sirenerna tjutit och grannarna kanske reagerat. I vårt förra hus hade vi trådbundet larmpaket från Securitas, fungerade bra, men det var lika dyrt att hyra larmet som att köpa eget plus att Securitas inte lämnade ut koder så man var tvungen att ta ut dem (till en kostnad) när man tog ner en deckare för att tapetsera om. Eget larm känns bäst, då kan man om man vill, göra ändringar själv.
Förutom deckarna mm behöver du siren, både ute och inne.
Vi bor nu på landet men har bott i villaområde tidigare. Har haft inbrott (hadeinget larm då) i ett tidigare hus som dessutom var kedjehus (dvs. husen står tätt). Inte en människa märkte tjuvarna trotsatt det var mitt på dagen. Hade vi haft larm hade sirenerna tjutit och grannarna kanske reagerat. I vårt förra hus hade vi trådbundet larmpaket från Securitas, fungerade bra, men det var lika dyrt att hyra larmet som att köpa eget plus att Securitas inte lämnade ut koder så man var tvungen att ta ut dem (till en kostnad) när man tog ner en deckare för att tapetsera om. Eget larm känns bäst, då kan man om man vill, göra ändringar själv.
Redigerat:
kan du pm:a mig lite uppgifter?Hemmakatten skrev:Vi är verkligen motsatsen till tekniknördar och ville bara ha ett larm som fungerar och är lätt att använda. Det blev ett DSC-larm som flera här har föreslagit. Det är mestadels trådbundet, men har en förrådsdörr med trådlös magnetkontakt samt ett trådlöst brandlarm och överfallslarm (kom på att vi ville ha dessa saker i efterhand ). Manualen är lättläst och lättlärd, antingen läser man snabbguiden och nöjer sig med det eller så kan man gå in på den mer utförliga delen. Vi lät vår elektriker koppla in allt och anmäla till larmcentralen så vi har bara behövt läsa sanbbguiden... Vi har vårt larm kopplat till larmcentral, kostnad 90:- per månad. Känns bra att de åker ut om man är bortrest eller larmar brandkåren om brandlarmet går eller ringer polisen (och åker ut) om jag trycker på det tysta överfallslarmet.
mvh
estwing